JWST, Orion spacecraft en Lagrange L2

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

JWST, Orion spacecraft en Lagrange L2

De lancering van de James Webb Space Telescope (JWST) komt steeds sneller nabij. Erg spannend hoe dit allemaal gaat verlopen.

Als techneut ben ik ruim actief in de research development met (pilot) ontwikkelapparatuur. Ik weet maar al te goed dat dingen op tekentafel en de praktijk vaak totaal anders zijn. Of dat gaat om: software/controls, mechanica of fysische theoretische modellen die net iets anders uitpakken.

Het is voor mij soms moeilijk vertrouwen te krijgen bij: 999 instellingen gaat iets verkeerd en 1 instelling werkt stabiel. Die 999 pogingen blijven vaak hangen in de herinnering (tenminste bij mij).

In industrieën als de medische en ruimte/luchtvaart heb ik bewondering en respect. Er bestaan een heleboel mooi doordachte kwaliteiten tools. Waarbij Ford als een van de eerste kwaliteit gereedschappen introduceerde in de auto-industrie.

Neem de JWST. Het gaat buiten mijn voorstellingen vermogen: denk eens de hoeveelheid variabelen. Hoeveel FMEA's of vergelijkbaar er gemaakt zijn? Stel dat iets niet succesvol gaat.
Een vraag: schreef:Een reparatie of upgrade van de: JWST. Is het plausibel dat de Orion (spacecraft) een retour naar Lagrange L2 kan maken?
Enkele factoren die ik kan bedenken:
  • Zijn er redundant en niet redundant systemen in JWST (welke zeer kritisch zijn)?
  • Zijn er reparatie scenario’s uitgedacht JWST (toegang luiken, gereedschappen, borglussen voor lifeline/ruimtewandeling)?
  • Kan de Orion retour komen uit L2 (aandrijving)?
  • Is het veilig een ruimtewandeling te doen in L2 (t.o.v. de maan) wat merkt men daar (navigatie/gyro's)?
  • Zou het kosteneffectief zijn (is investering succes/mislukking van reparatie/upgrade niet in balans)? (Denk aan: je botst per ongeluk tegen de zeilen/shields).
  • Is een reis naar Lagrange L2 te saai voor media? Zou het geen mooi studieobject zijn? (misschien verrassende experimenten inclusief feasibility lange reizen)?
Een beetje veel speculatie. En men kan zeggen: zoek zelf maar, de hoeveelheid informatie is echter groot. Maar dan is het subjectief voor mij alleen hoe men de informatie beoordeeld.
Thema: Orion Spacecraft, JWST en Lagrange L2 schreef:Maar wellicht vinden sommigen het leuk over deze onderwerpen te brainstormen. Met ongeveer als thema: Orion Spacecraft, JWST en Lagrange L2. Mooie voorbeelden of anekdotes over deze zijn ook interessant.

Reageer