Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

markos schreef: za 20 nov 2021, 17:44 Dat kan ik niet uit rekenen, maar ik kan me zo voorstellen dat het niet echt bevorderlijk is.
In dat geval moet je maar aannemen dat het niet uitmaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Okay dan neem ik dat van je aan, maar toch blijf ik het zonde vinden van de zuurstof dit zo de grond in gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Je hebt blijkbaar geen idee hoeveel zuurstof al aanwezig is in de "grond".
"Zonde" (een woord waar ik niet dol op ben) is het alleen als het op een of andere manier gemist wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Okay dat is dan duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ter lering en vermaak:

Jaarlijks wordt door de mensheid zo'n 35 miljard ton (25 * 109 CO2 uitgestoten. De massa aan zuurstof die daarvoor nodig is, is 32/44 van dit getal, want dat is de massaverhouding waarin O2 en CO2 voorkomen in verbrandingsreacties met koolstof. 32/44 * 35 miljard = ruim 25 miljard ton = 25 * 109 ton. Dit wordt dus jaarlijks aan de atmosfeer onttrokken om deze uitstoot mogelijk te maken.

Gigantische getallen. Maar ze vallen in het niet bij sommige andere:

De totale massa van de atmosfeer is ruim 5 * 1018 kg, 5 * 1015 ton dus, oftewel 5 miljoen miljoen miljard ton
Het gedeelte zuurstof daarvan is ongeveer 20%, dus 1 * 1018 kg, 1 * 1015 ton dus, oftewel 1 miljoen miljoen miljard ton.

De 25 miljard ton die jaarlijks onttrokken wordt, is dus het 25 / 1000000 deel, oftewel 0.0025% van de totale hoeveelheid zuurstof. Zelfs als je alle CO2 die wordt geproduceerd afvangt en met zuurstof en al de grond in pompt, neemt de hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer er met 0.0025% per jaar door af. Zelfs als je dit 400 jaar achter elkaar zou doen, dan is de hoeveelheid zuurstof in de atmosfeer afgenomen met 1%. De fractie zuurstof in de atmosfeer is dan gedaald van 20.95 naar 20.75 %. Daar merk je in de praktijk niks van, nog los van de vraag of mensen over 400 jaar nog bestaan.

Dat is de atmosfeer. Dan de aardkorst:

De aardkorst (dus alleen het buitenste schilletje van de Aarde) weegt 2.8 * 1022 kg en bestaat voor bijna de helft uit het zuurstof. De massa zuurstof in de korst is dus zo'n 1.4 * 1022 kg. Wat daar jaarlijks bij zou komen, 25 * 109 ton = 25 * 1012 kg is minder dan een miljardste deel ervan. Onmerkbaar en verwaarloosbaar weinig dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ook dat is erg duidelijk, steek ik weer wat van op, er is dus wel een effect maar zeer beperkt, bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Is het mogelijk om een filter van een hydroxide te gebruiken om de uitstoot van CO2 te verminderen? Auto's hebben katalysatoren, welk prijzig is voor de industrie geloof ik. Platina wordt als katalysator gebruikt dacht ik zo uit mijn hoofd. Ik denk dat het wel kan maar het mag niks kosten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

In principe kan dat. Je zou een gaasje kunnen bekleden met bijvoorbeeld natriumhydroxide (NaOH) en dit reageert dan met CO2 volgens onderstaande reactie:

CO2 + NaOH NaHCO3

Je stoot dan geen CO2 uit.

Nadeel: Per mol CO2 heb je ook een mol hydroxide nodig. Dus vaak je filters vervangen, nog los van de vraag waar het hydroxide vandaan komt en waar je de NaHCO3 laat. Dat is het wezenlijke verchil met een uitlaatgaskatalysator: die versnelt wel de afbraak maar wordt daarbij niet verbruikt.

Een echte oplossing heb je op die manier niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ik dacht aan een bruikbare zouthydraat creëren, zoals een kaliumcarbonaat.
CO2 + KOH K2CO3 + H2O
Dit zout kan reageren met waterdamp waardoor er warmte vrij komt. Dit kan gebruik worden als energie.
Geen kooldioxide vervuiling meer plus een bruikbaar product.
Of dit zout:
Calciumcarbonaat, wordt ook gebruikt in medicijnen als Rennie, tegen maagzuur.
CO2 + Ca(OH)2 Calciumcarbonaat plus water.

Ik begrijp dat een katalysator gebruiken best een investering zal zijn. Dit (een carbonaat) lijkt mij goedkoper en je kunt bruikbare stoffen krijgen.
Misschien kan men op deze manier ook beton voor de bouw maken, of vochtvangers. Beton is ook een zouthydraat, ik ben alleen vergeten welke stoffen het zijn. CaCO3 plus H2O?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Dat maakt voor het concept niet uit. Je verbruikt nog steeds 1 mol KOH per mol CO2, en dat KOH moet ergens vandaan komen (het kost energie om het te maken). Een omslachtige manier om een klein beetje warmte te maken (plus wat natte kaliumcarbonaat)

Idem voor calciumcarbonaat. Ja, daar kun je Rennies van maken. Maar zelfs als zou de gehele wereldbevolking, brandend maagzuur of niet, dagelijks Rennies slikken die op deze manier zijn gemaakt, dan nog bespaar je misschien een promille op de uitstoot en waarschijnlijk nog minder. En de vraag is ook en vooral, waar de Ca(OH)2 vandaan komt en hoeveel energie er is gebruikt om het te produceren.

Een katalysator kan duur zijn, maar wordt steeds opnieuw gebruikt, en het kost dus ook maar een keer geld en energie om de katalysator zijn werk te laten doen.

Alle dingen die je nu voorstelt vereisen een stof die verbruikt wordt. Die moet dus ook steeds opnieuw aangemaakt worden, en dat kost tijd, geld en energie. Uiteindelijk win je dan ook helemaal niets: De bedoeling is om CO2 af te vangen, maar die CO2 is juist gevormd bij de productie van energie. Als je dan gaat proberen om die vrijgekomen CO2 om te zetten in "iets bruikbaars" heb je de energie die in de eerste plaats geproduceerd was, meteen weer nodig om het om te zetten. En dan kun je met die energie dus niet meer doen wat je eigenlijk van plan was.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 163

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Op internet gevonden, kaliumcarbonaat als ingredient voor de warmtebatterij. https://www.smartcirculair.com/is-de-wa ... rgievraag/

En een artikel
http://www.scheikundeinbedrijf.nl/Conte ... 0beton.pdf "Beton bestaat uit een mix van een bindmiddel met een of
meerdere zogeheten toeslagmaterialen, meestal zand en
grind. Door toevoeging van water verhardt dit mengsel en
ontstaat een composiet van grindsteen en zandkorrels die
door het bindmiddel aaneen worden gehecht. Het bindmiddel
is meestal cement, dat door toevoeging van water verhardt.
Betonspecie is de nog onverharde pasta van cement, water
en toeslagmaterialen.
Cement bestaat voornamelijk uit calciumsilicaten en calciumaluminaten. Andere bindmiddelen zijn bijvoorbeeld kalk
(calciumcarbonaat, CaCO3) of gips (calciumsulfaat, CaSO4)."


Ik weet dat het gebruik van een katalysator beter is, maar we hebben het allemaal over het reduceren van de uitstoot van kooldioxide. Ik hoor alleen praatjes maar weinig actie. Nogmaals, het mag niks kosten. Alles draait om geld en niet om het milieu.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Ik bestrijd niet dat er nuttige toepassingen kunnen zijn voor natrium, kalium of calciumcarbonaat. Maar waar het om gaat is dat dat het concept niet automatisch bruikbaar maakt. Voor alle voorbeelden die je aandraagt geldt dat de hoeveelheid CO2 waar het jaarlijks om gaat veel en veel groter is dan wat je realistisch gezien kunt wegzetten in de vorm van je nuttige product. Of omgekeerd: De Rennies, warmtebatterijen en wat je verder ook maakt, leveren uiteindelijk een minimale, niet eens merkbare, verlaging van de CO2-uitstoot.

En in alle gevallen geldt dat de hoeveelheid CO2-die je afvangt gelijke tred houdt met de hoeveelheid hydroxide die je daarvoor gebruikt. Die hydroxides haal je niet uit de grond, die moeten geproduceerd worden. En dat kost energie. Ook geld maar dat is nog het minst belangrijk.

Die energie die het kost komt bovenop de energie die nu al nodig is in het dagelijks leven. Waar ga je die energie vandaan halen? Verbranding van fossiele brandstoffen, met de bijbehorende CO2-uitstoot? Dan win je netto natuurlijk helemaal niets. Of is het groene energie? In dat geval: waarom gebruik je die energie dan niet direct om een ander proces, waar CO2 wordt gevormd, te vergroenen? Dan bespaar je direct op de CO2 uitstoot, in plaats van via een omweg. En dat is normaal gesproken een stuk efficiënter.


Probeer anders zelf eens de berekening te doen. Getallen heb ik niet paraat maar ik kan je de methodiek schetsen. Als je dan de benodigde getallen opzoekt kun je stap voor stap de berekening doen. Nemen we even de warmtebatterij als voorbeeld, en beperken het tot toepassing in een huishouden:

1. Hoeveel warmtebatterijen heeft een huishouden nodig? Hoeveel kg K2CO3 zit er in zo'n batterij? Hoeveel kg K2CO3 kun je dus kwijt aan een huishouden?

2. Hoeveel kg CO2 bespaar je op die manier? Hoeveel kg CO2 stoot een gemiddeld huishouden per jaar uit? Welk deel van de jaarlijkse uitstoot van een huishouden heb je op die manier bespaard?

3. Hoeveel kg KOH is er nodig om de K2CO3 te maken? Hoe kom je aan die KOH? Hoeveel energie (in kWh of MJ) is er nodig om de KOH te maken? Hoeveel verbruikt een gemiddeld huishouden aan elektriciteit en aan gas?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Dat principe om diamanten te maken uit lucht zou goedkoper worden denk ik bij het maken van kool volgens ongeveer dezelfde procedure?
Je kan ook niet de regel van drie toepassen betreffende de CO2 concentratie en de temperatuur op aarde omdat waterdamp ook een broeikasgas is.
Kan de VN of de NAVO geen masterplan maken om bijvoorbeeld om toch die grote massa CO2 uit de lucht te halen?
Kunnen boswachters tegelijkertijd ook geen rekensommetje maken hoeveel sneller planten gedijen met meer CO2 - of planten dit tempo aankunnen omdat nog meer CO2 dan weer niet goed is voor planten?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

Skycenter schreef: wo 24 nov 2021, 22:13 Je kan ook niet de regel van drie toepassen betreffende de CO2 concentratie en de temperatuur op aarde omdat waterdamp ook een broeikasgas is.
Wat bedoel je met de regel van drie?
Waterdamp is inderdaad ook een sterk broeikasgas. Maar dat kan alleen maar meer in de atmosfeer komen als de temperatuur toeneemt. Door dat CO2.

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Bestaat gaselektrolyse (van CO2) ?

De CO2 toename de afgelopen 5 jaren bijvoorbeeld heeft tocht geen gelijke temperatuurverhoging op dezelfde CO2 toename daarvoor bijvoorbeeld!?

Reageer