Anti stralingshoesje

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Anti stralingshoesje

HansH schreef: ma 22 nov 2021, 22:03 lekker rustig dus als je daardoor ook niet gebeld kunt worden of appjes ontvangen kunt. Lijkt me handiger om je telefoon dan gewoon helemaal uit te zetten.
Dat schreef ik ook al. Het lijkt me zinloos de telefoon door zo'n hoesje onwerkzaam te maken terwijl hij nog aan staat (waardoor je er niets aan hebt terwijl wel de batterij leeg raakt) terwijl je 'm net zo goed uit kunt zetten, zodat je zeker weet dat er geen straling is, mocht je daar om wat voor reden dan ook bang voor zijn.

Ik zou verder niet weten waarom je de telefoon voor signalen van buitenaf zou willen beschermen.

Berichten: 3.862

Re: Anti stralingshoesje

Xilvo schreef: ma 22 nov 2021, 22:10 Ik zou verder niet weten waarom je de telefoon voor signalen van buitenaf zou willen beschermen.
volgens mij schreef je dat zelf ook al: het doel is dan om je accu zo snel mogelijk leeg te trekken omdat je telefoon uit alle macht probeert om toch nog verbinding te houden door er wat meer vermogen tegenaan te gooien.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.269

Re: Anti stralingshoesje

In de marge voor mensen uit België. Marc Coucke (Vlaanderens meest populaire miljonair / nu o.a. eigenaar van voetbalclub Anderlecht) had daar vroeger een chip voor. Hier komt de toen nog een paar jaar jongere Coucke op zijn typische manier zich excuseren in de studio voor het feit dat hij iets op de markt heeft gebracht dat totaal niet werkt. Wel grappig om terug te zien als je de figuur kent.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Anti stralingshoesje

Inderdaad is er geen gevaar voor ionisatie door de straling van de telefoon.
Er is wel een verschil met infrarode zonnestraling. Deze infrarode straling komt niet verder dan de huid, terwijl microgolf straling wel binnendringt en inwendig verwarming kan veroorzaken. Als dit op ongelukkige plaatsen gebeurt, is het wel iets om rekening mee te houden. Vooral zeer plaatselijke instraling. Dus je eigen telefoon speelt een veel grotere rol dan een basispost in de buurt.

Berichten: 3.862

Re: Anti stralingshoesje

Olof Bosma schreef: wo 24 nov 2021, 01:16 Inderdaad is er geen gevaar voor ionisatie door de straling van de telefoon.
Er is wel een verschil met infrarode zonnestraling. Deze infrarode straling komt niet verder dan de huid, terwijl microgolf straling wel binnendringt en inwendig verwarming kan veroorzaken. Als dit op ongelukkige plaatsen gebeurt, is het wel iets om rekening mee te houden. Vooral zeer plaatselijke instraling.
precies hetzelfde als een magnetron. alleen is een magnetron 1000 watt en een telefoon maar een paar watt. dus of die in staat is om bv je oor zodanig op te warmen dat je daar last van zou kunnen krijgen lijkt me niet aannemelijk omdat er natuurlijk bij het design op ontworpen is en uitgebreide vrijgave testen zijn gedaan in de ontwerpfase van zo'n telefoon.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Anti stralingshoesje

Ja, in een magnetron is het meteen kassa; voor die paar watt geldt: "er is niet vastgesteld dat er schade kan optreden".
Dat is wat anders dan: "er is vastgesteld dat er geen schade kan optreden".
Misschien zou die paar watt zeer plaatselijk - op een ongelukkige plek en bij langdurig gebruik - toch problemen kunnen opleveren.
In ieder geval blijft wel de markt voor die grappige features zo bestaan.

Berichten: 3.862

Re: Anti stralingshoesje

Olof Bosma schreef: wo 24 nov 2021, 22:15 Dat is wat anders dan: "er is vastgesteld dat er geen schade kan optreden".
Misschien zou die paar watt zeer plaatselijk - op een ongelukkige plek en bij langdurig gebruik - toch problemen kunnen opleveren.
Dat kun je met 3d software wel degelijk nauwkeurig simuleren en bepalen wat het afstraalpatroon is vanuit de telefoon in de worstcase situatie. dus ik denk dat je op basis daarvan wel mag stellen dat je vast kunt stellen of er wel of geen schade kan optreden. Fabrikanten van telefoons hebben zeker toegang tot die software. en ze kunnen het ook gewoon meten door een stukje vlees naast de telefoon te houden met maximaal ingesteld zendvermogen en dat meten hoeveel opwarming er plaatsvindt. Dus simulaties die je kunt verifieren met metingen. In mijn vakgebied is dat in ieder geval voldoende bewijs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Anti stralingshoesje

Zo simpel zit de zaak niet in elkaar. De antenne in de telefoon wordt sterk beïnvloed door de nabije omgeving (hand en zo). Daarom wordt deze antenne steeds resonant gehouden m.b.v. varactors. Er kunnen zich hierdoor veel verschillende situaties in het stralingsdiagram voordoen.
Die zal je allemaal in de simulatie mee moeten nemen, en dan nog weet je niet zeker dat je ze allemaal hebt gehad.
Maar stel je berekent de slechts mogelijke situatie, dan is het nog steeds de (medische) vraag welke opwarming voor welke tijd gegarandeerd geen gevaar oplevert. En daar is zover ik weet geen simulatie voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.269

Re: Anti stralingshoesje

Een jaar geleden heeft Sabine Hossenfelder haar wekelijks praatje gewijd aan de gevaren van straling (wel van 5G) op de gezondheid. Ze verwijst ook naar onderzoeken en verschenen publicaties.


Reageer