Energie overdracht door elektrische stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: ma 29 nov 2021, 10:52 Waarom je er met complexe impedanties niet komt is nu al herhaalde malen uiteengezet,
Dat had ik al aangegeven. Ik schreef dat de ruimtelijke uitgebreidheid het lastig maakt.
Professor Puntje schreef: ma 29 nov 2021, 10:52 ... en je niet onderbouwde "correctie" doet daar niets aan af.
Je bent nog steeds van mening dat dit correct is?
En complexe impedanties hebben betrekking op stationaire toestanden van circuits met "lumbed-components"

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Zeggen dat iets kan maar lastig is terwijl het niet kan is niet meer dan een semantisch spelletje. Je zou er beter aan doen door globaal aan te geven hoe je dat dan zou moeten aanpakken.

Berichten: 3.930

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Professor Puntje schreef: ma 29 nov 2021, 11:11 globaal aan te geven hoe je dat dan zou moeten aanpakken.
Dat had ik hier toch ook al uitgelegd?
viewtopic.php?p=1164010#p1164010
je moet je realiseren dat impedanties feitelijk niet meer zijn dan een manier om differentiaal vergelijkingen te beschrijven in de elektrotechniek. Dus volgens mij zijn het gewoon 2 manieren om hetzelfde te beschrijven, met poynting vectoren of met impedanties.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

En waarom dat niet werkt heb ik al uitgelegd. Voor mijn eigen gemoedsrust stop ik er weer even mee, want dit is hopeloos.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Xilvo schreef: ma 29 nov 2021, 10:27 Is er dan ook stroom gaan lopen in het draadstuk op een halve lichtseconde afstand?
In dat geval duurt het minstens een halve seconde voordat de lamp gaat branden.
Of gaat de lamp onmiddellijk branden (nogmaals, daarmee wordt niet bedoeld sneller dan volgens de RT mogelijk is)?
Hoe "weet" de schakeling da dat de draad aan het verre uiteinde, op 0,5 lichtseconde afstand, niet onderbroken is?
Die stroom kan daar perfect eerder lopen dan de tijd nodig om bij het uiteinde te komen.
Het is een algemene techniek in de microgolftechniek om te werken met open stukken microstrip (open keten op het einde van het stuk microstrip) voor bijvoorbeeld impedantie-aanpassingen. Daar gaat zonder enig probleem stroom vloeien.

Van de batterij naar de lamp heb je een draad heen en terug. Je kan van die constellatie de karakteristieke impedantie berekenen, dat moet wel terug te vinden zijn of met wat eenvoudige formules te berekenen zijn. zo kan je ook wel een schatting maken van de stroom die gaat vloeien. Er gaat in elk geval stroom vloeien. Of dat voldoende stroom gaat zijn om de lamp te laten branden is de vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

wnvl1 schreef: ma 29 nov 2021, 19:25 Die stroom kan daar perfect eerder lopen dan de tijd nodig om bij het uiteinde te komen.
Het is een algemene techniek in de microgolftechniek om te werken met open stukken microstrip (open keten op het einde van het stuk microstrip) voor bijvoorbeeld impedantie-aanpassingen. Daar gaat zonder enig probleem stroom vloeien.
Dat is hoogfrequent. Hier heb je alleen het inschakelen, wat natuurlijk ook wel alle frequenties bevat.
Er is wat capaciteit tussen die draden naar "ver weg" (die halve lichtseconde ver). Maar die is niet heel erg groot en die kun je kleiner krijgen door de draden niet het hele stuk parallel te houden maar bijvoorbeeld in een grote boog.
De draden voeren ook even stroom (ook bij een onderbreking "ver weg") omdat ze opgeladen worden, Dat zou door inductie stroom in de andere draad kunnen creëren. Maar of dat voldoende is om de lamp langer dan heel even te laten oplichten?

De capaciteit tussen twee draden die 0,5 lichtseconde parallel lopen op 1 m afstand, diameter 0,5 cm, is iets van 700 μF.
Dat geeft een tijdconstante bij een lamp van bijvoorbeeld 10 Ω, van 7 ms.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Ja, als het DC is, dikke, lange kabels, mooi parallel dicht bij elkaar op korte afstand en op het einde een open keten, dan kan die lamp een tijdje branden.

Als het AC is, dikke, lange kabels, mooi parallel dicht bij elkaar op korte afstand en op het einde een open keten, dan kan die lamp echt wel branden .

Berichten: 3.930

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Xilvo schreef: ma 29 nov 2021, 19:49 De capaciteit tussen twee draden die 0,5 lichtseconde parallel lopen op 1 m afstand, diameter 0,5 cm, is iets van 700 μF.
Dat geeft een tijdconstante bij een lamp van bijvoorbeeld 10 Ω, van 7 ms.
je hebt niet alleen te maken met de capaciteit, maar ook met de zelf inductie. zie bv de theorie over lange leidingen.
https://www.uploadarchief.net/files/dow ... lijnen.pdf
Daarbij wordt gebruik gemaakt van een model gebaseerd op L, C netwerken en daaruit volgen zaken als voortplantings snelheid karakteristieke impedantie etc. Dat alles is dus prima te beschrijven met LCR blokjes waarbij je in het limietgeval dan praat over een zelfinductie per meter en capaciteit per meter. Daar is onze hele theorie over coax kabels op gebaseerd.
Dus als prof p. zegt dat je eea niet kunt modelleren met L en C klopt dat denk ik niet want dat is immers de basis van deze theorie. En je zult het ook wel met poynting vectoren kunnen beschrijven en dan kom je als het goed is tot dezelfde conclusies, immers als er 2 manieren zijn om iets te beschrijven dan moet er ook een een op 1 relatie (vertaling) zijn tussen die 2.

Berichten: 3.930

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Bij lange leidingen, in het byzonder coax kabels is het veld buiten de geleider 0 dus op basis daarvan zou je dan moeten concluderen dat het niet uitmaakt of je een kabel van 300000 km waar je op het einde een lampje aansluit na 150000 km terug buigt en het lampje dus naast de zender ligt of op 300000 km er vandaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

HansH schreef: di 30 nov 2021, 02:54 je hebt niet alleen te maken met de capaciteit, maar ook met de zelf inductie.
Uiteraard. Die had ik ook moeten noemen.
HansH schreef: di 30 nov 2021, 03:39 Bij lange leidingen, in het byzonder coax kabels is het veld buiten de geleider 0 dus op basis daarvan zou je dan moeten concluderen dat het niet uitmaakt of je een kabel van 300000 km waar je op het einde een lampje aansluit na 150000 km terug buigt en het lampje dus naast de zender ligt of op 300000 km er vandaan.
Dat zou ook een goed experiment zijn.

Dit zou een aardige tussenvorm zijn. Geen coax maar wel heen- en terugleidingen vlak bij elkaar zodat het veld buiten de parallele draden snel afneemt
energiestroom.png

Berichten: 3.930

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Xilvo schreef: di 30 nov 2021, 11:10 Dit zou een aardige tussenvorm zijn. Geen coax maar wel heen- en terugleidingen vlak bij elkaar zodat het veld buiten de parallele draden snel afneemt
ik denk dat je in dat geval ook met de poytingvectoren op hetzelfde uitkomt, immers als het veld buiten de draad vrijwel 0 is dan moet het veld en de pointingvector zich wel uitbreiden in de richting van de draad, dus de delay is dan bepaald door de lengte van de draad samen met de voortplantingssnelheid. dus ook bij poyntingvectoren heb je dan denk ik te maken met de complete lengte van de draad tussen zender en lamp en maakt het niet uit of je die halverwege laat terugkomen. Dus fundamenteel anders denk ik dan in het filmpje.

Berichten: 3.930

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

situatie van het filmpje zou dan zijn 2 lange coax kabels en dan bron aansluiten op bv de 2 buitengeleiders en het lampje op de 2 binnengeleiders met lampje een paar cm van de bron vandaan. dan gaat het lampje direct branden vanwege de capaciteiten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Xilvo schreef: ma 29 nov 2021, 19:49 De capaciteit tussen twee draden die 0,5 lichtseconde parallel lopen op 1 m afstand, diameter 0,5 cm, is iets van 700 μF.
Dat geeft een tijdconstante bij een lamp van bijvoorbeeld 10 Ω, van 7 ms.
Ik weet niet of dit een goede schatting is van de tijd. Want wat je natuurlijk ook nog krijgt is dat als je een gelijkspanning aanlegt is dat die botst tegen de open keten op het einde en dat die golf terug komt. Als die golf terug gaat, gaat hij door de lamp en gaat botsen op de gelijkspanningsbron. Daar ga je weer een reflectie krijgen enzoverder. Uiteindelijk zal alles wel uitdoven denk ik door de inwendige weerstand van de lamp (en de batterij). Of die 7ms dan een goede schatting is van de tijd weet ik niet. Als je werkt met tansmissielijnen is dat wel snel gesimuleerd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

wnvl1 schreef: di 30 nov 2021, 20:16 Of die 7ms dan een goede schatting is van de tijd weet ik niet.
Zeker niet. Zoals HansH al schreef moet je ook de zelfinductie meenemen. Verder zou je nog steeds geen vertraging krijgen met een ideale spanningsbron, met daarop aangesloten een parallelschakeling van die capaciteit en de weerstand van de lamp. Het was wat vlot opgeschreven om de grootte van die capaciteit op waarde te kunnen schatten.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Ik zag nog een filmpje voorbij vliegen op YouTube dat het 1/c reactie snelheid wat anders duidde. Zie het gewoon als een antenne waar je een signaal instuurt. En een 1de antenne 1 meter verder. Dan heeft het ontstaan van het signaal op de plaats van de batterij 1/C tijd later op de lamp 1m verder een effect.
Meer is het niet ;-).

Reageer