Voeding/drank buiten bewaren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 50

Voeding/drank buiten bewaren

Misschien een makkelijke vraag.

Ik zie bij wat grotere voedingshandelaren vaak paletten met voeding of drank buiten staan.
Mij lijkt het alsof conserven/glazen bokalen en flessen drank wel goed tegen de buiten temperaturen kunnen?

Tussen zeg 30°C en -10°C.
Ten eerste, kan alle verpakking daar zomaar tegen? Zijn er geen limieten vastgesteld? Er staat toch nooit iets over vermeld op de verpakking?
Is er geen kwaliteitsverlies als bijvoorbeeld een bak mineraalwater, of een pallet glazen bokalen groenten winter/zomer buiten staat?

Deze vraag kwam ineens in me op..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Voeding/drank buiten bewaren

In het grote geheel der zaken lijkt mij die delta T van 40°C verwaarloosbaar te zijn voor courante verpakkingsmaterialen in de levensmiddelenindustrie. Problemen bij plastics en glas zullen pas optreden bij aanzienlijk hogere en lagere temperaturen.

Ik zou eerder kwaliteitsverlies verwachten in de producten zelf indien die aan die hele range van temperaturen worden blootgesteld, dan aan de verpakkingen. Verder lijkt het me ook logisch dat glazen flessen gevuld met water(ige producten) een periode aan vriestemperaturen niet zullen overleven, maar dat staat los van uw vraag natuurlijk.

Berichten: 50

Re: Voeding/drank buiten bewaren

Hey King Nero, bedankt alvast voor je reactie!

Als je ziet wat thermische expansie kan veroorzaken bij leidingen die "ingeblokt" zijn en vol, dan zal je mijn vraag wel begrijpen. Ik denk dat soms per 1°C de druk daar 10 bar kan stijgen (vuistregel)..
In een fles water zit altijd nog wat lucht, dus daar is expansie nog wel op te vangen, maar ik zou ze toch niet graag tot de nokvol vullen.

Ik weet dat die flessen buiten bewaard worden en dat die dat overleven, maar of het OK is?
Een bevroren fles water terug ontdooien zal volgens mij om dezelfde reden ook niet scheuren, er is een gasbuffer en zo grote inhoud heeft een fles niet.

Kwaliteit? Mijn vrouw wees me toevallig vandaag wel op een flesje water waarop vermeld staat dat deze binnen bepaalde perken voor temperatuur bewaard moet worden (denk omdat dat nogal goedkoop water is waar misschien minder naar kwaliteit gekeken wordt bij productie?).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Voeding/drank buiten bewaren

Langdurige opslag van voedingsmiddelen in de openlucht is alleen toegestaan indien het voedingsmiddel nog geoogst of gevangen moet worden. Anders moet de opslag overdekt (in een afsluitbaar gebouw) bewaard worden.

Een fabrikant geeft vaak een houdbaarheid aan met een bepaalde temperatuur range. Dat kan bijvoorbeeld zijn 21 dagen 4-8oC voor een pak gepasteuriseerde melk of 2 jaar bij 20oC voor een pak gedroogde pasta. Deze waardes zijn doorgaans waar een producent de kwaliteit kan garanderen, soms is het een uiterste houdbaarheid waarna het product uit veiligheid vernietigd zal moeten worden.

Wanneer een pallet met voedingsmiddelen in een omgeving van -10o geplaatst wordt zal het product niet instant afkoelen en door expansie van volume door ijsvorming de verpakking breken. Ook zal een product dat bij 4-8oC opgeslagen moeten worden echt niet instant opwarmen naar 30oC wanneer deze een uurtje buiten staat.

Een druktoename van 10 bar per 1o is onrealistisch, en daarom ook een onjuiste benadering van de vraagstelling.

Berichten: 151

Re: Voeding/drank buiten bewaren

Vraag is niet alleen de temperatuur, in open lucht betekent ook zonlicht uv. Voor de goedkoopte worden additieven tegen die verbrossing soms achterwege gelaten. Ik heb jaren terug een tijd lege pvc flessen buiten gebruikt aan een handpomp uit een beek. Die hielden niks van taaiheid / elasticiteit over, lichtjes samenduwen, gewoon om op te heffen, deed ze versplinteren.
Op het werk, iets gelijkaardigs. Wegens plaatsgebrek binnen, plastieken afstandshouders voor dekking wapening in beton, op de geleverde paletten buiten gelaten. Maar werden teveel of fout besteld, en staan daar nu al 2 jaar bloot op koer in volle zon. Recent pogen te gebruiken: als je ze op een wapeningsstaaf poogt te duwen breken ze kapot. Allemaal voor vuilbak.

Reageer