6kv generator die plots stroom gaat verbruiken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

6kv generator die plots stroom gaat verbruiken

Beste,

Bij mij op het werk hebben wij een 6kv wisselspanning turbine draaien. (Nu even niet meer)
Welke normaal zo'n 1 mega watt op wekt.
Nu is men tijdens het vervangen van een relais deze vergeten aan te sluiten, en is de turbine tijdens down toeren over gegaan van stroom leverancier naar stroom verbruiker.

Nu is mijn vraag wanneer een turbine generator van stroom leveren naar stroom verbruiken gaat, gaat deze dan de ander kant uit draaien of blijft de draai richting gelijk ?

Mvg Bryan

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: 6kv generator die plots stroom gaat verbruiken

Ik heb hier niet per se heel veel verstand van, maar dit is wat ik denk dat er gebeurd:

De turbine zal niet zomaar de andere kant op draaien. Dat kan een turbine helemaal niet; er is niks in de turbine dat hem de andere kant op kan laten draaien.

Maar het gaat erom of de turbine koppel aan de generator levert of de generator koppel aan de turbine. Normaal gesproken zal de turbine natuurlijk koppel geven aan de generator zodat de generator stroom levert. Maar een generator is gewoon een omgekeerde electromotor en, als het stroom gelevert krijgt uit het net, kan het ook een koppel leveren aan de turbine. Daarmee zal het de turbine aandrijven (of iig minder hard laten afremmen).

Berichten: 3.930

Re: 6kv generator die plots stroom gaat verbruiken

Bryan92 schreef: do 23 dec 2021, 01:56 6kv wisselspanning turbine
kun je wat meer details geven? merk, type, gas turbine, wind turbine?

Berichten: 2

Re: 6kv generator die plots stroom gaat verbruiken

De turbine word met vloeistof van 160bar aan edreven (uitlaat 8 bar) ten tijden dat de generator stroom is gaan verbruiken zijn de kleppen aan het proces dicht gegaan waardoor de turbine geen toe en afvoer mogelijkheid meer had. Overigens is de turbine na 50 minuten vast gelopen waarbij het huis getordeerd is (67mm dik is het stuk dat uiteindelijk getordeerd is) en de kogel uit de lagers zijn 40 meter verder op terug gevonden (inclusie een stuk van de lager kooi) mijn vragen komen voort uit dat het lijk of de machine tegen de draai richting in is ge toorderd

Berichten: 3.930

Re: 6kv generator die plots stroom gaat verbruiken

Bryan92 schreef: vr 24 dec 2021, 11:45 De turbine word met vloeistof van 160bar aan edreven (uitlaat 8 bar) ten tijden dat de generator stroom is gaan verbruiken zijn de kleppen aan het proces dicht gegaan waardoor de turbine geen toe en afvoer mogelijkheid meer had.
Aannemende dat er een synchrone generator op zit betekent dit een vast toerental van 3000 omw/min a 50 Hz. als de turbine dan koppel levert dan gaat er vermogen van de turbine naar de generator. Als de turbine langzamer wil gaan draaien door gebrek naan aandrijving dan gaat de generator als motor werken en levert energie aan de turbine, maar die energie kan dan alleen maar omgezet worden in warmte dus wordt de turbine dan heet. en als je de turbine geforceerd stopt dan gaat er een kortsluitstroom lopen en vliegt de zekering eruit. misschien had dat relais als functie om de generator af te koppelen zodra er geen vermogen meer geleverd wordt?

Reageer