Hulp gezocht bij experiment

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Hulp gezocht bij experiment

Ik wil een balk of cylinder vorm van water, volledig ondergedompeld in water, cryogeen bevriezen onder een druk van 30 bar en dan de fysische eigenschappen van de vorm meten. Dan de druk stapsgewijs verminderen tot atmosferisch terwijl de kou toegevoegd blijft worden. In stappen van bv 5 bar wil ik het effect op de ijsbalk meten.

De belangrijkste parameters zijn de maximaal opneembare treksterkte bepalen en de uitzetting.
Dat is nog niet heel simpel (voor een leek).

Ik dacht een cylinder vorm te maken met gesloten kopse kanten en voorzien van een langsnaad (als een Frikandel). Deze vorm in een drukvat plaatsen op twee steunpunten. De vorm van ern heel buigzaam materiaal. Door de mal een RVS leiding waar vloeibaar stikstof gepompt kan worden (klein debiet, hoe ?). De mal voorzien van pt100 temperatuur sensors.

Vervolgens (na bv 24 uur vriezen) de balk aan bovenzijde in midden gaan belasten met een op afstandbedienbaar gewicht en aan de onderzijde de doorbuiging naar de vloer digtaal meten. Daar is vast wel een sensor voor te vinden.

De tank is voorzien van een overdruk ventiel waarmee het geexpandeerde water opgevangen en dus het volume gemeten kan worden.
Door de langsnaad zal de doorsnede hopelijk redelijk gelijkmatig plaatsvinden. Waardoor we met wat simpele mechanica de treksterkte kunnen terug rekenen.

Wie kan mij deskundig adviseren ?? Of wie kent een laboratorium die dit kan uitvoeren?

Groet, Ewoud

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Hulp gezocht bij experiment

Op de interface tussen water en ijs gebeurt er één van deze twee dingen, afhankelijk van hoe de warmtestroom loopt:
- of het ijs groeit aan
- of het ijs smelt

Dit hoeft niet over de hele balk hetzelfde te zijn. Het lijkt me praktisch onmogelijk om het stuk ijs exact gelijk in vorm te houden.

Reageer