Verdunning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Verdunning

Hallo,
Ik heb een standaardoplossing van 10ppm en 10mL water. Dit wil ik mengen, zodat er een oplossing ontstaat. Hoeveel mL standaardoplossing er toegevoegd moet worden is niet bekend. Vervolgens ga ik deze oplossing door middel van extractie opwerken, waardoor er nog maar 1mL overblijft met een concentratie van 10ppm. De recovery is 100%. Hoeveel ml standaardoplossing moet ik dan toevoegen aan het water om de uiteindelijke oplossing van 10ppm te krijgen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Verdunning

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".
als jouw standaard oplossing 10ppm is en jouw gewenste concentratie is 10ppm, moet je dan nog verdunnen?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 13

Re: Verdunning

Ik dacht van niet? Dus dan zou ik 1mL standaardoplossing en 10mL water moeten gebruiken toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verdunning

ik begrijp dat verhaal van opwerken via extractie niet. Als je 1 mL van 10 ppm nodig hebt, en je hebt om te beginnen al 10 mL van 10 ppm, dan neem je toch eenvoudigweg met een pipet 1 mL uit die 10 mL beginoplossing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Verdunning

Er is een controle-oplossing die zelf gemaakt moet worden. Deze controle-oplossing bestaat uit 10mL water en een x hoeveelheid standaardoplossing (deze hoeveelheid standaardoplossing moet bepaald worden). De standaardoplossing heeft een concentratie van 10ppm.

Vervolgens wordt de controle-oplossing opgewerkt met extractie (zodat deze later geïnjecteerd kan worden in een gaschromatograaf). De recovery van de extractie is 100%. Na het extraheren is het eindvolume gereduceerd tot 1mL. Verder heeft de opgewerkte controle-oplossing een concentratie van 10ppm. Maar hoeveel standaardoplossing moet ik vooraf aan de 10mL water toevoegen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Verdunning

Sorry, ik snap het niet, Ik hoop dat iemand anders het wel snapt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Verdunning

Het is allemaal nogal wazig gesteld. Maar uiteindelijk komt het neer op: Je moet uiteindelijk 1 mL organisch oplosmiddel met een concentratie van 10 ppm hebben. Die 10 ppm in die ene milliliter moeten afkomstig zijn uit de standaard-oplossing, die ook 10 ppm was. De recovery is 100% dus dat betekent ook dat alle moleculen uit die standaard uiteindelijk allemaal in het organische oplosmiddel terechtkomen.

Wat hierbij wel extreem belangrijk is, is hoe die ppm's zijn gedefinieerd. Als je ppm's zijn gedefinieerd als mg per liter, dan is het rechttoe-rechtaan: als je extract 10 ppm moet zijn en je standaard-oplossing is dat ook, dan is het benodigde volume van je standaardoplossing ook gelijk aan het volume van het extract; beide 1 mL dus.

Maar het kan ook zijn dat je ppm'n gedefinieerd zijn op massa-basis is, en dan komt 1 ppm overeen met 1 mg per kg oplossing. In dat geval moet je rekening houden met de dichtheid van je standaardoplossing en die van de uiteindelijke oplossing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 13

Re: Verdunning

Marko schreef: zo 02 jan 2022, 21:41 Het is allemaal nogal wazig gesteld. Maar uiteindelijk komt het neer op: Je moet uiteindelijk 1 mL organisch oplosmiddel met een concentratie van 10 ppm hebben. Die 10 ppm in die ene milliliter moeten afkomstig zijn uit de standaard-oplossing, die ook 10 ppm was. De recovery is 100% dus dat betekent ook dat alle moleculen uit die standaard uiteindelijk allemaal in het organische oplosmiddel terechtkomen.

Wat hierbij wel extreem belangrijk is, is hoe die ppm's zijn gedefinieerd. Als je ppm's zijn gedefinieerd als mg per liter, dan is het rechttoe-rechtaan: als je extract 10 ppm moet zijn en je standaard-oplossing is dat ook, dan is het benodigde volume van je standaardoplossing ook gelijk aan het volume van het extract; beide 1 mL dus.

Maar het kan ook zijn dat je ppm'n gedefinieerd zijn op massa-basis is, en dan komt 1 ppm overeen met 1 mg per kg oplossing. In dat geval moet je rekening houden met de dichtheid van je standaardoplossing en die van de uiteindelijke oplossing.
Ja het gaat inderdaad om ppm gebaseerd op mg/L. Heel erg bedankt voor de hulp!

Reageer