Oplosbaarheid van moleculen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 485

Oplosbaarheid van moleculen

Dag,

Ik heb hier al lang over zitten nadenken, maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe je kan determineren wanneer een molecule meer of minder oplosbaar is in water.

In mijn cursus staat dat moleculen met "polaire functionele groepen" een hoge oplosbaarheid hebben.
Mijn docent onderscheidt enerzijds "polaire functionele groepen" en anderzijds "geladen functionele groepen".
Die geladen groepen, verhogen zij ook de wateroplosbaarheid? Zullen ze gehydrateerd worden en zo de oplosbaarheid van de molecule verhogen?
Hoe kan ik onderscheiden welke molecule meer wateroplosbaar is dan de andere indien ze zowel polaire als geladen functionele groepen bezitten? Moet ik bijvoorbeeld kijken hoeveel ze ervan hebben en de molecule die het meest aantal heeft is dan het meest wateroplosbaar?

Alvast bedankt.
Bijlagen
Screenshot 2022-01-01 at 09.41.51.png
Screenshot 2022-01-01 at 09.41.35.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] Oplosbaarheid van moleculen

Opmerking moderator

Verplaatst naar het scheikundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Oplosbaarheid van moleculen

Je moet hierbij even terug naar wat water polair maakt en waarom polaire groepen de oplosbaarheid verhogen.
Water is polair omdat zuurstof elektronegatief is en waterstof niet; daardoor zijn er polaire bindingen, is er een partieel negatieve lading op het O-atoom en partieel positieve ladingen op de H-atomen. De binding tussen de watermoleculen is (met name) zo sterk omdat positieve en negatieve ladingen elkaar aantrekken.

Om stoffen op te lossen moet je bindingen maken tussen die stof en watermoleculen. Dat werkt het beste als je dus ook positieve en/of negatieve ladingen hebt: de positieve ladingen worden aangetrokken door de O-atomen en de negatieve door de H-atomen van water. Dat geldt zowel voor gehele positieve en negatieve ladingen (dus categorie a en b in de tekst) als voor partiële positieve en negatieve ladingen (categorie c).

Het is heel moeilijk aan te geven welke nu precies meer effect zal hebben. Een gehele lading zal wat sterker aan de watermoleculen bindingen dan een gedeeltelijke lading. Maar het hangt heel erg af van wat de rest van het molecuul is. Als je het over 2 verschillende moleculen hebt, met verschillende groepen eraan, dan wordt het al heel lastig om een goede vergelijking te maken.

Een algemeen recept is ook moeilijk te geven. Ik denk dat het het beste is als je een paar concrete voorbeelden van opgaven geeft om doorheen te lopen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer