Tijddilatatie met constante afstand?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Tijddilatatie met constante afstand?

Kan er tijddilatatie ontstaan door snelheid terwijl de afstand gelijk blijft? Stel dat er tussen 2 waarnemers sprake is van tijddilatatie. Een derde waarnemer bevindt zich op grote afstand loodrecht op het vlak waar de eerste 2 in bewegen. (Voor 3 blijft de afstand tot zowel 1 als 2 gelijk). 3 zou dan ook een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 moeten zien, maar wat is dan het verschil voor 3 tussen 1 en 2?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.087

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Je vraag is niet precies genoeg. Kun je een diagram tekenen en aangeven wie zich waar bevindt en met welke snelheid beweegt volgens wie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 00:52 Stel dat er tussen 2 waarnemers sprake is van tijddilatatie.
Kun je uitleggen wat je bedoelt? Bedoel je dat de tijd anders verloopt in de ruimte tussen die waarnemers?

Berichten: 14

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Dat er tussen hen een verschil is ontstaan in de tijd op hun klok.

Berichten: 14

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

physicalattraction schreef: vr 07 jan 2022, 09:22 Je vraag is niet precies genoeg. Kun je een diagram tekenen en aangeven wie zich waar bevindt en met welke snelheid beweegt volgens wie?
1 en 2 hebben een grote onderlinge snelheid. Genoeg voor het ontstaan van dagen verschil in tijddilatatie.
3 bevindt zich heel ver daar van af. 3 ziet 1 en 2, en de afstand van 3 tot 1, en ook de afstand van 3 tot 2 blijft gelijk. Als een heel erg lange kegel waar 3 in de top zit en 1 en 2 in het grondvlak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 00:52 3 zou dan ook een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 moeten zien
Reken eens voor waarom 3 een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 zou moeten zien. Dat lijkt me niet vanzelfsprekend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 00:52 3 zou dan ook een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 moeten zien, maar wat is dan het verschil voor 3 tussen 1 en 2?
Een concreet geval is bijvoorbeeld: persoon 3 ziet de personen 1 en 2 vanaf planeet X vertrekken, de ene naar links met v/c=0,90 (γ=2,3), en de andere naar rechts met v/c=0,90. De tijddilatatie betekent hier dat persoon 3 elke seconde van 1 waarneemt als 2,3 s. Persoon 2 neemt het snelheidsverschil met persoon 1 waar als v'/c=0,9945 (γ=10), dus elke seconde van 1 neemt hij waar als 10 s. Iedereen kiest het vertrek vanaf de planeet als t=0.

In dit concrete voorbeeld is het duidelijk dat het een zinloze bewering is dat 3 een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 zou moeten zien, omdat je weglaat welke events van hun reis vergeleken moeten worden.

Misschien bedoel je events van reis 1 en reis 2 die volgens persoon 2 gelijktijdig zijn; die zullen voor persoon 3 ongelijktijdig zijn.

Berichten: 14

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Xilvo schreef: vr 07 jan 2022, 12:34
tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 00:52 3 zou dan ook een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 moeten zien
Reken eens voor waarom 3 een verschil in de stand van de klokken van 1 en 2 zou moeten zien. Dat lijkt me niet vanzelfsprekend.
Nee dat kan ik juist niet. Als ik het als 3 zijnde voor 1 en 2 apart uitreken, dan kom ik altijd op 0 uit. (voor de snelheid vul ik 0 in, de tijddilatatie wordt dan ook 0.
Maar 1 en 2 komen weer bij elkaar en zien dat hun klokken niet meer gelijk staan. Dan zou 3 dat toch ook moeten zien? Dat klopt dan niet met wat hij uitrekent, dat bedoel ik.

Berichten: 1.355

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Even resumeren, want je zegt iets wat niet kan of ik begrijp je verkeerd.

Je zegt dat er tussen 1 en 2 een groot verschil in relatieve snelheid is waardoor 1 en 2 tijd dilatatie zien bij elkaar. Tot zover klopt dat. Vervolgens bekijkt een derde waarnemer dit tafereel vanuit zijn eigen frame. Je zegt dat voor die derde waarnemer de afstand tussen zich zelf en 1 en 2 gelijk blijft. Maar dat kan dus niet.

Want er zit een verschil in snelheid tussen 1 en 2 dus het 'grondvlak' van (zo als jij het noemt) die kegel verandert dus constant. Nu kan de afstand tussen 3 en 1 en 2 alleen gelijk blijven als 3 zich met de zelfde snelheid (en vector) verplaatst als 1 of 2 maar niet beiden want 1 en 2 bewegen verschillend.
Dus 3 zal bij of 1 of 2 geen tijd dilatatie zien.

Maar in de relativiteitstheorie maakt het helemaal niet uit hoeveel waarnemers je hebt. Elk van de waarnemers of het er nu 2 of 1000 zijn ervaart tijd dilatatie bij de anderen als zijn frame beduidend anders beweegt (of stil staat) dan al die anderen.
Laatst gewijzigd door Bladerunner op vr 07 jan 2022, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 13:09 Nee dat kan ik juist niet. Als ik het als 3 zijnde voor 1 en 2 apart uitreken, dan kom ik altijd op 0 uit. (voor de snelheid vul ik 0 in, de tijddilatatie wordt dan ook 0.
Die snelheid is toch niet nul? 1 en 2 bewegen t.o.v. 3.
tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 13:09 Maar 1 en 2 komen weer bij elkaar en zien dat hun klokken niet meer gelijk staan. Dan zou 3 dat toch ook moeten zien? Dat klopt dan niet met wat hij uitrekent, dat bedoel ik.
Begin je nu over de tweelingparadox? Misschien is het handig één onderwerp tegelijk te behandelen als dat al lastig voor je is.

Verder beweer jij dat 3 de klokken van 1 en 2 anders ziet lopen. Ik schreef dat dat niet vanzelfsprekend is.

Berichten: 14

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

jkien schreef: vr 07 jan 2022, 13:07 Een concreet geval is bijvoorbeeld: persoon 3 ziet de personen 1 en 2 vanaf planeet X vertrekken, de ene naar links met v/c=0,90 (γ=2,3), en de andere naar rechts met v/c=0,90. De tijdsdilatatie betekent hier dat persoon 3 elke seconde van 1 waarneemt als 2,3 s.
Nee, dat bedoel ik niet.
Persoon 3 ziet de personen 1 en 2 wel vertrekken bijvoorbeeld vanaf planeet X, maar persoon 3 staat niet op planeet X. Persoon 3 staat op een andere planeet heel ver weg, zo ver dat zijn afstand tot 1 en tot 2 niet verandert.

Berichten: 1.355

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Als 3 op een planeet staat en 1 en 2 vertrekken vanaf een andere planeet hoe kan de afstand dan gelijk blijven? 'Heel ver' van iets vandaan staan is geen argument om dan te zeggen dat de afstand niet veranderd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 13:19 Persoon 3 staat op een andere planeet heel ver weg, zo ver dat zijn afstand tot 1 en tot 2 niet verandert.
Het gaat om de onderlinge snelheid. Of die snelheid radieel of tangentieel is doet er niet toe.

Berichten: 14

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

Bladerunner schreef: vr 07 jan 2022, 13:16 Je zegt dat er tussen 1 en 2 een groot verschil in relatieve snelheid is waardoor 1 en 2 tijd dilatatie zien bij elkaar. Tot zover klopt dat. Vervolgens bekijkt een derde waarnemer dit tafereel vanuit zijn eigen frame. Je zegt dat voor die derde waarnemer de afstand tussen zich zelf en 1 en 2 gelijk blijft. Maar dat kan dus niet.
Die derde waarnemer staat zó ver, dat de afstand tot 1 en 2 niet, of bijna niet verandert. Hooguit enkele lichtminuten. 1 en 2 kunnen in een dag onderling al enkele uren verschil maken (theoretisch dan).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Tijddilatatie met constante afstand?

tijdgeest schreef: vr 07 jan 2022, 13:19 Nee, dat bedoel ik niet.
Persoon 3 ziet de personen 1 en 2 wel vertrekken bijvoorbeeld vanaf planeet X, maar persoon 3 staat niet op planeet X. Persoon 3 staat op een andere planeet heel ver weg, zo ver dat zijn afstand tot 1 en tot 2 niet verandert.
Ik ging er wel degelijk van uit dat persoon 3 ver weg staat. De reisrichtingen "naar links" en "naar rechts" (loodrecht op de kijkrichting) betekenen dat de afstand tussen 3 en 1 gelijk blijft, en de afstand tussen 3 en 2 ook.

Reageer