[scheikunde] oplossing van ethanol in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] oplossing van ethanol in water

hoi,

Ik heb een vraag van scheikunde en kom kom er niet uit.

Je hebt een oplossing van ethanol in water met [C2H6O] = 0,86 M.
Bereken hoeveel mL ethanol 100 mL van deze oplossing bevat
(T = 293 K, p=p0).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

Is dit de letterlijke tekst van de opgave? Mogen jullie nog andere gegevens gebruiken (Binas of een ander tabellenboek)?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

We mogen ook de Binas gebruiken. Dis is een vraag van een oefentoets.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

Goed, je hebt dus gegevens over de molariteit van de oplossing. Molariteit is in M en dat komt overeen met mol/L
Gevraagd is om dit om te rekenen naar mL per 100 mL

Een goede eerste stap is (bijna) altijd om om te rekenen naar mol. Ook hier: begin eens met uitrekenen hoeveel mol ethanol er in 100 mL oplossing zou zitten.

Daarna moet je nog 1 of meer rekenstappen zetten, want je moet op de een of andere manier van iets in mol naar iets in mL komen. De vraag is dan: kun je in 1 stap "mol ethanol" omrekenen in "mL ethanol"? Wat voor gegevens (stofeigenschappen) zou je dan nodig hebben?

Als het niet in 1 stap kan, is de vraag: kan het dan in 2 stappen? Kun je "mol ethanol" omrekenen in "XYZ ethanol" en kun je "XYZ ethanol" vervolgens omrekenen in milliliters?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

ja de mol had ik al uitgerekend dit is 0,086 mol
en daarna had ik mol omgerekend naar gram en dit is 0,086 x 46,07 = 3,96 g
en verder dan dit ben ik niet gekomen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

Dat ziet er al goed uit, en dan:
wat is de dichtheid (misschien bekend als "soortelijke massa") van ethanol?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.860

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

ik wil het niet te moeilijk maken, maar alcohol in water opgelost krimpt ook nog ca 7.5%. dus wil je dan het volume weten wat de alcohol echt inneemt of wil je het volume weten als je beiden in gedachten volledig gescheiden houdt, maar wel de deelvolumes optelt. dus die 3.96g alcohol heeft een volume als je het los zou hebben =3.96/dichtheid van pure alcohol is x ml en dus is het water 100-x ml. en als je het dan mengt dan wordt het volume van de alcohol dus 7.5% minder dus feitelijk wordt de dichtheid dan 7.5% groter dan dan die van pure alcohol.

Berichten: 3.860

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

maar je hebt dus 100ml dus inclusief de volumekrimp. dus heb je minder dan 100ml water + alcohol met beide los van elkaar.

Berichten: 3.860

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

moet zijn: meer dan 100ml water + alcohol met beide los van elkaar.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

ja ik heb de dichtheid gevonden in de binas dit is 0,80. hierna heb ik de massa door de dichtheid gedeeld
3,96 : 0,80 = 4,95 = 5

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

HansH schreef: ma 10 jan 2022, 19:12 ik wil het niet te moeilijk maken, maar alcohol in water opgelost krimpt ook nog ca 7.5%. dus wil je dan het volume weten wat de alcohol echt inneemt of wil je het volume weten als je beiden in gedachten volledig gescheiden houdt, maar wel de deelvolumes optelt. dus die 3.96g alcohol heeft een volume als je het los zou hebben =3.96/dichtheid van pure alcohol is x ml en dus is het water 100-x ml. en als je het dan mengt dan wordt het volume van de alcohol dus 7.5% minder dus feitelijk wordt de dichtheid dan 7.5% groter dan dan die van pure alcohol.
Je maakt het zo wel te moeilijk. Zodra je een mengsel van ethanol en water hebt, of om het even welk mengsel, is er geen sprake meer van individuele volumes. De stoffen zijn immers op moleculair niveau gemengd en je kunt onmogelijk toewijzen welk deel van het volume aan de watermoleculen, en welke aan de ethanolmoleculen toebehoort. Een volumekrimp heeft dan ook betrekkeing op het totale volume en een berekening van het volume ethnaol in de oplossing is betekenisloos.

Een berekening die naar het volume ethanol vraagt kan dus enkel betrekking hebben op het volume dat gebruikt is om de betreffende oplossing te maken, en de gevonden massa delen door de dichtheid (wel met eenheden) is het enige dat nog nodig was.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.860

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

Marko schreef: ma 10 jan 2022, 22:36 Je maakt het zo wel te moeilijk. Zodra je een mengsel van ethanol en water hebt, of om het even welk mengsel, is er geen sprake meer van individuele volumes. De stoffen zijn immers op moleculair niveau gemengd en je kunt onmogelijk toewijzen welk deel van het volume aan de watermoleculen, en welke aan de ethanolmoleculen toebehoort. Een volumekrimp heeft dan ook betrekkeing op het totale volume en een berekening van het volume ethnaol in de oplossing is betekenisloos.

Een berekening die naar het volume ethanol vraagt kan dus enkel betrekking hebben op het volume dat gebruikt is om de betreffende oplossing te maken, en de gevonden massa delen door de dichtheid (wel met eenheden) is het enige dat nog nodig was.
klopt. Je hoeft daar pas rekening mee houden als je de dichtheid van de oplossing wilt berekenen. Dan kun je niet meer uitgaan van de dichtheid van pure alcohol van 0.8

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] oplossing van ethanol in water

Laylaw schreef: ma 10 jan 2022, 21:52 ja ik heb de dichtheid gevonden in de binas dit is 0,80. hierna heb ik de massa door de dichtheid gedeeld
3,96 : 0,80 = 4,95 = 5
mits nog de juiste eenheid erachter klopt dit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer