Kastverlichting met bewegingsdetector

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Kastverlichting met bewegingsdetector

De foto toont een kastverlichting met een bewegingsdetector en 8 LEDs, zonder nadere beschrijving. Hij lijkt alleen te werken als er beweging is terwijl de omgeving schemerdonker is, of donkerder. Hij detecteert zelfs beweging in het pikkedonker. Ik probeer de werking te begrijpen, maar kom er niet uit. Mijn hypothese is dat A een infrarood LED is die de hele tijd schijnt, en B een infraroodsensor die bewegingen detecteert. Maar dan ontbreekt er een sensor die detecteert dat het donker is. Bovendien kost het veel energie om een infrarood-LED de hele tijd te laten branden.

Weet iemand hoe dit soort dingen werkt?
20220116_205445.jpg

Berichten: 626

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Is het denkbaar, dat het apparaat beweging detecteert met het dopplereffect, waarbij de frequentie iets verandert?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Weet je zeker dat het ding beweging van mensen (bewegende warme objecten) detecteert?

Zou het niet simpelweg het openen van de kastdeur zijn, doordat de reflectie van IR tegen die deur wegvalt én als het dan donker genoeg is de ledjes gaan branden?

Maar er zou inderdaad een PIR bewegingssensor in kunnen zitten (bijvoorbeeld een BL412), dat moet eenvoudig te testen zijn, want die dingen detecteren variatie van warmte (tot 3 à 5 meter) en geen reflectie. Daar is geen 'belichting' voor nodig en zo zou een element volstaan voor de detectie, en het andere voor licht/donker.

Met een Cmos chipje kan je korte pulsjes uitzenden die heel weinig energie verbruiken.

Berichten: 49

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Niet heel goed te zien wat bij A zit maar ik vermoed dat B de bewegingssensor is en meestal zit achter een gaatje de sensors voor lichtsterkte, temperatuur, vochtigheid etc.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Michel Uphoff schreef: ma 17 jan 2022, 00:00 Weet je zeker dat het ding beweging van mensen (bewegende warme objecten) detecteert?

Zou het niet simpelweg het openen van de kastdeur zijn, doordat de reflectie van IR tegen die deur wegvalt én als het dan donker genoeg is de ledjes gaan branden?

Maar er zou inderdaad een PIR bewegingssensor in kunnen zitten (bijvoorbeeld een BL412), dat moet eenvoudig te testen zijn, want die dingen detecteren beweging (tot 3 à 5 meter) en geen reflectie. Daar is geen 'belichting' voor nodig en zo zou een element volstaan voor de detectie, en het andere voor licht/donker.
De detector lijkt gevoeliger te zijn voor het zwaaien van een arm van lichaamstemperatuur (de rest van het lichaam verborgen achter een deur) dan voor het zwaaien van karton van kamertemperatuur. Maar soms reageert hij toch ook op het zwaaien van karton. Het zou natuurlijk kunnen dat sommige stukken karton een reflectiviteit ("grijstint") hebben die anders is dan de muur erachter, voor golflengtes in de orde van 10 μm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Ik heb bij een ander model gekeken wat er in zit. Het lijkt op een PIR sensor met plastic kapje, en ernaast een lichtsensor.
PIR.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Gezocht op ZG05A.
Ik kwam hier terecht.

Google translate maakt er dit van:
Fabrikanten leveren ZG05A originele PIR inductiekop pyro-elektrische infrarood menselijk lichaam inductiesensor ZG05A

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Zo, je spreekt een aardig woordje Mongools!
Als ik het goed begrijp moet ik er nu minimaal 1000 van bestellen op een Mongoolse website. Wie A zegt moet ook B zeggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Ja, ik heb afgelopen vrijdagmiddag een cursus gevolgd.
Het gaat al heel aardig, maar een echte Mongool hoort nog wel dat ik geen native speaker ben ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Gelukkig laten de specificaties qua helderheid weinig te wensen over:

Sensortype: Inductie van het menselijk lichaam
Uitgangstype: Simulaties
Installatietype: Handlassen
Nauwkeurigheid: 10
Serie: 11
Beslissing: 18
Niveau van bescherming: 12
Lineair bereik: 120
Hysterese: 3


Ja, nauwkeurigheid 10 en beschermingsniveau 12 maar liefst, kom daar elders maar eens om!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Die van mij gaat tot 11.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Zo! Mazzelaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Kastverlichting met bewegingsdetector

Ja, dat is 'm
spinal_tap_11.jpg
spinal_tap_11.jpg (6.94 KiB) 1915 keer bekeken

Reageer