3-standen schakelaar afzuiging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

3-standen schakelaar afzuiging

Onze centrale afzuiging (kast op zolder) doet het nog, maar is niet te bedienen. Hij draait, zo lijk het, continu op de laagste stand. De schakelaar zat vroeger in de keuken (getuige de buren) maar bij ons zit op die plek mooi stucwerk. :roll:

Aangezien de afzuiging in de keuken ook niet meer naar zolder gaat maar naar buiten is dat ook niet de meest logische plaats voor een schakelaar. Ik wil liefst onderaan de trap van de eerste verdieping naar zolder een nieuwe schakelaar zetten, dat is naast de deur van de badkamer op de eerste verdieping waar ook de douche zit. In het komende halfjaar wordt de badkamer op zolder gerenoveerd, daar komt dan een ligbad. Beide badkamers en het toilet beneden zijn wel gekoppeld aan de centrale afzuiging. Vanaf de afzuiging naar de plaats van de schakelaar is goed een kabel te leggen (details overbodig).

Ik ben zeker geen elektricien, maar heb wel een goed stel ogen (vooruit, met hulp van bril) en gezond verstand. Ik zie een perilex stekker vanaf een perilex stopcontact naar de afzuigunit gaan. Vanaf het stopcontact gaat een ribbelkousleiding over de vliering naar een centraaldoos die ik kon zien, maar zo 1-2-3 niet bij kon zonder bijzondere capriolen. Ik kon wel het perilex stopcontact openschroeven, daar zag ik:

2 zwarte draden (= schakeldraad)
1 groen/gele draad (= aarde)
1 blauwe draad (= nul)
1 bruine draad (= fase)

Voor zover ik het heb begrepen heb je voor een 3 standen schakelaar 3 zwarte draden en 1 bruine draad nodig, en daar loop ik dus even vast. Ik kan moeilijk zomaar een blauwe draad vervangen door een zwarte :)

Maak ik een denkfout? Mis ik kennis? Beide zijn zeker logische opties. Maar wat is nu de juiste manier om hier een 3-standen schakelaar op aan te sluiten?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Technicus
Berichten: 1.151

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Ik zou beginnen met het opzoeken van het merk en typenummer van de ventilatie-unit. En dan de (installateurs-)handleiding downloaden. Daar zal een schema instaan. En dat hoeft dus niet voor elke merk/type identiek te zijn.

Zie hier bijvoorbeeld een paar voorbeelden met verschillende schema's per merk: https://www.ventilatieland.nl/i/install ... etips.html

Maar ook hier moet je oppassen, want het zou kunnen dat de ventilatiebox ooit een keer is vervangen door een ander merk, en dan weet je niet of de monteur toen het stopcontact of het snoer heeft aangepast.

Berichten: 5

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Kan het zijn dat de fysieke schakelaar ooit is vervangen door een draadloze bediening?
Ik heb in de keuken en badkamer een heel compact draadloos zendertje liggen waarmee ik de constante lage stand in 2 stappen kan verhogen. Beide werken op het gehele afzuigsysteem van het huis.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

CoenCo schreef: wo 19 jan 2022, 10:13 Ik zou beginnen met het opzoeken van het merk en typenummer van de ventilatie-unit. En dan de (installateurs-)handleiding downloaden. Daar zal een schema instaan. En dat hoeft dus niet voor elke merk/type identiek te zijn.

Zie hier bijvoorbeeld een paar voorbeelden met verschillende schema's per merk: https://www.ventilatieland.nl/i/install ... etips.html
Ik kan geen merk ontdekken, maar zie wel dit als ik de voorste kap eraf schroef:
volledig.jpg
draden.jpg
De witte kabel die uit de box gaat is dezelfde als de perilex stekker eronder.
Maar ook hier moet je oppassen, want het zou kunnen dat de ventilatiebox ooit een keer is vervangen door een ander merk, en dan weet je niet of de monteur toen het stopcontact of het snoer heeft aangepast.
Als ik de historie wel heb:
Huis is van 1985, destijds eigendom woningbouw.
Rondom 2000 zijn ze voorzien van ventilatiebox
2011 is het huis in de verkoop gegaan
2020 zijn wij er gaan wonen

Vorige bewoners vonden het niet zo nodig blijkbaar en wij hebben er ook nooit heel veel aandacht aan besteedt, tot nu dan. Maar ik geloof niet dat in de ruwweg 10 jaar dat de woningbouw er nog een vervangende unit in heeft gezet.
joneo schreef: wo 19 jan 2022, 10:27 Kan het zijn dat de fysieke schakelaar ooit is vervangen door een draadloze bediening?
Ik heb in de keuken en badkamer een heel compact draadloos zendertje liggen waarmee ik de constante lage stand in 2 stappen kan verhogen. Beide werken op het gehele afzuigsysteem van het huis.
Nee, da's zeker niet het geval.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Technicus
Berichten: 1.151

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Gelukkig staat het aansluitschema van de schakelaar op het witte blokje. Lukt het daar mee of heb je nog hulp nodig?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Eerlijk gezegd: nee :)
Kijk ik hier bijvoorbeeld: https://www.elektramat.nl/kennisbank/3- ... ansluiten/
Dan hebben ze het over 3 zwarte draden en 1 bruine. Dat is dus een zwarte draad meer en een blauwe draad minder dan wat er in het witte blokje gaat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Technicus
Berichten: 1.151

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Ja ergens in een lasdoos zal nog het een en ander gesplitst worden.

In de lasdoos komt bruin-blauw-aarde aan, en vanaf daar gaan 2 buizen verder. 1 naar de perilex, en 1 naar de schakelaar.

De schakelaar krijgt bruin+2 zwarte voor stand 2&3 (stand 1 heeft geen zwarte draad nodig), en de perilex krijgt bruin-blauw-aarde en de 2 zwarte draden van de schakelaar.
In de lasdoos wordt de bruine draad dus gesplitst.

Wil je een tekeningetje?

Van deze eerdergenoemde link: https://www.ventilatieland.nl/i/install ... etips.html
heb jij dus waarschijnlijk het Orcon / Zehnder schema (die zijn hetzelfde)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

CoenCo schreef: wo 19 jan 2022, 12:14 Wil je een tekeningetje?
Als het niet teveel moeite is? Ik heb het nu 3x gelezen maar even moeite met dat vertalen naar de praktijk
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Technicus
Berichten: 1.151

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Zoiets?
Bijlagen
7913420E-FE52-4AFF-8D19-24CA58B8B9A9.jpeg

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Thanks!

Het is ongetwijfeld mijn gebrek aan kennis, maar hoe gaat de stroomkring rond dan als-ie op 1 staat?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Technicus
Berichten: 1.151

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

dan gaat hij niet door de schakelaar, maar rechtstreeks vanaf bruin (op perilex pen L3).
Let op dat je deze ventilator dus nooit "uit" kan zetten, lager dan stand 1 gaat hij niet.
En dat is met opzet zo, zodat je huis altijd geventileerd is, ook als je op vakantie gaat en alles op 0 zet.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: 3-standen schakelaar afzuiging

Nou, bedankt! Ik ga er binnenkort eens naar kijken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer