Vraagje tbv modelbouwproject.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Vraagje tbv modelbouwproject.

Hallo, ik wilde even een vraag stellen over een modelbouwproject waarmee ik aan de gang wil.

Daarbij moet ik een reedcontact of een HAL-sensor magnetisch kunnen activeren, door een laagje zink/zamak heen.
Nu begrijp ik dat dat al geen magnetische metalen zijn, wat heel mooi is..

Maar laten ze een magnetisch veld van een magneet ongehinderd door, of werkt het metaal nog wel steeds als een schild tegen een magnetisch veld, en wordt dat als het ware geabsorbeerd door deze metalen?

Ik wil namelijk een soort variant maken van het Faller Car System, alleen niet in schaal 1:87, zoals gebruikelijk, maar in schaal 1:43, waarbij voertuigen over een wegdek rijden, terwijl ze geleid worden door een metalen kabel onder het wegdek, De besturing van het voertuig geschiedt door een magneet, die de kabel volgt.

Dit wil ik uiteraard doen zonder het uiterlijk van de modellen geweld aan te doen, en reedcontacten en dergelijke, zijn er om te voorkomen dat voertuigen tegen elkaar knallen, stoppen voor rode lichten, etc.

Ik zou dus graag weten of binnen de zink/zamak "carrosserie" aangebrachte reedcontacten of hallsensoren, nog steeds zouden reageren op magnetische velden buiten die "carrosserie". De kleine Faller autootjes zijn namelijk van kunststof, maar de meeste 1:43 auto's zijn diecast.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Vraagje tbv modelbouwproject.

Zink zal een statisch magneetveld niet hinderen.
Als de sterkte van het veld snel verandert worden er stromen in het metaal opgewekt die het magneetveld even tegenwerken maar daar zal je geen last van hebben.
Als de magneet vast in de auto zit (begrijp ik dat goed?) dan treedt dat sowieso niet op.

Berichten: 3

Re: Vraagje tbv modelbouwproject.

Xilvo schreef: wo 19 jan 2022, 10:28 Zink zal een statisch magneetveld niet hinderen.
Als de sterkte van het veld snel verandert worden er stromen in het metaal opgewekt die het magneetveld even tegenwerken maar daar zal je geen last van hebben.
Als de magneet vast in de auto zit (begrijp ik dat goed?) dan treedt dat sowieso niet op.
Thanks voor de reactie!

Het is de bedoeling dat elke wagen in de neus een reedcontact of een hall sensor krijgt, en aan de achterzijde een magneet om het reedcontact in het achteropkomende voertuig te activeren indien deze te dicht nadert.

En misschien doe ik aan de linker en rechterzijde nog iets om te voorkomen dat voertuigen op het verkeerde moment gaan inhalen/invoegen en dergelijke.

En in de bodem om via een gelijkstroom-elektromagneet in het wegdek de wagen tot stoppen te brengen bij bijv. een verkeerslicht. Maar de bodems zijn meestal al van plastic, dus dat zal sowieso niet zo'n probleem zijn.

Reageer