Bier in de Middeleeuwen.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Bier in de Middeleeuwen.

Bier is al heel oud dat is bekend.

Maar hoe werd het geschonken daar lees je maar weinig over.
Om het te laten schuimen als we hedentendage doen moet er koolzuur op staan.
Nu kan de gist die heel goed zelf maken en doet dat ook.

Maar konden ze het toen op druk houden? Of werd het een soort Ale wat bijna dood is?

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Bier in de Middeleeuwen.

Ik denk dat ze het in die tijd gewoon dood hielden, op het CO2 dat er al van het gisten in zit na. Beetje hoe ze in Engeland nu bier schenken.

Berichten: 25

Re: Bier in de Middeleeuwen.

Hallo
Ik weet niet of ik hiermee op je vraag een antwoord geef maar mbt schenken bier denk ik dat het heel in het begin in een hoorn , laten in stenen en ijzeren ( tinnnen ) bekers .
mbt schuim heb je bier met en zonder schuim.
als men bier graat brouwen is er geen schuim. je gaat granen " mouten " . bvb gerst en dat daarna koken volgens bepaalde stappen x minuten Y graden , daarna A minuten op B graden en daarna laat je dit afkoelen. Dan heb je wort of plat bier . In sommige streken ( bvb rond brussel ) drinken vele mensen nog graag bvb lambik bier . dat is is echt helemaal plat bier zonder schuim. Ook in engeland bv is er heel veel bier zonder schuim ( plat ) . Wil je graag schuim dan moet je het bier in je flesje nog wat laten vergisten . suikers worden omgezet in beetje alcohol en co2 gas . open je het flesjes wil het gas eruit en kijg je schuim.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Bier in de Middeleeuwen.

Vroeger werd de druk er meestal op gebracht tijdens het lageren. (na gisten)

Op de fles vergisten kan ook, maar dat wordt het bier troebeler en er zijn mensen die geen gist verdragen.

Ook hadden ze in de middeleeuwen denk ik geen flessen die die druk konden behouden.

Berichten: 3.777

Re: Bier in de Middeleeuwen.

Ze hadden wel houten vaten dacht ik.

Berichten: 854

Re: Bier in de Middeleeuwen.

in de middeleeuwen was glas veel te kostbaar voor zoiets als bier.
dat kan je immers ook uitstekend in een ton bewaren.

Ik vermoed dat er met minimaal schuim werd gedronken de waardt schepte het bier waarschijnlijk gewoon uit de ton

Berichten: 142

Re: Bier in de Middeleeuwen.

Bier in de middeleeuwen leek niet op hedendaags bier. Het bevatte weinig alcohol en smaakte vrij zuur. Schuimend was het ook niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Bier in de Middeleeuwen.

schuim was ook nagenoeg niet mogelijk gezien de houten vaten waar het in werd bewaard niet geschikt zijn om druk op te bouwen en voor langere tijd te houden.

Daarnaast werd er, afhankelijk van de regio, ook niet gebrouwen met hop maar met kruiden waardoor er oliën in het product en bepaalde iso-alphazuren niet in het product kwamen wat van invloed is op de schuimstabiliteit.

Verder werd het bier vooral ook lauw gedronken omdat er geen koelkasten op electriciteit bestonden. kelder temperatuur was het koudst dat men kon komen buiten de winter om

Reageer