Maalteken in wetenschappelijke notatie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Maalteken in wetenschappelijke notatie

In het Nederlands wordt de lichtsnelheid geschreven als \(3{,}0 \cdot 10^{8}\), maar in het Engels zie ik het vaker als \(3.0 \times 10^{8}\). Is het in het algemeen zo dat de punt als maalteken minder populair is in het Engels?


Ik zie het bijvoorbeeld in de Engelse wikipedia en in de SI-brochure, en in boeken als Jackson Electrodynamics en Giancoli Physics.

De lijst van natuurconstanten in de Engelse wikipedia bijvoorbeeld gebruikt een kruis voor de tienmacht, en een center dot voor de eenheden: gravitatieconstante \(6.6 \times 10^{-11} m^3 \cdot kg^{–1} \cdot s^{–2}\).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Op de wetenschappelijke calculator van het amerikaanse merk T.I. (Texas Instruments) het model Ti30Xa SOLAR ( nu vervangen door modelcode Ti 30 ECO Rs) is de toets met een punt het commateken en de toets met een x het vermenigvuldigingsteken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

En ook een populaire schoolrekenmachine van casio gebruikt het kruis voor de wetenschappelijke notatie, dat maakt het voor Nederlandse leerlingen moeilijker om Nederlands te leren schrijven.
casio.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Dat de LaTex code \times dat kruis produceert zegt ook veel.
jkien schreef: zo 30 jan 2022, 12:57 En ook een populaire schoolrekenmachine van casio gebruikt het kruis voor de wetenschappelijke notatie, dat maakt het voor Nederlandse leerlingen moeilijker om Nederlands te leren schrijven.
Wat leren Nederlandse scholieren op de basisschool?
Ik leerde daar \(\times\) te schrijven voor vermenigvuldigen, \(\div\) voor delen, als ik me goed herinner.
Het is al even geleden ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Ik heb Engelstalig thuisonderwijs gehad toen ik op de lagere school zat en leerde 15/3 = 5 om te delen. Voor vermenigvuldigen gebruikten we 15∙3 of 15x3. Het was wennen in de zesde klas toen ik in Nederland naar school ging en de dot operator niet meer mocht gebruiken. Later op de middelbare school mocht het weer wel. Voelde voor mij heel dubbel aan.

[off-topic]Ik heb trouwens ook leren werken met het imperial systeem i.p.v. het metrische systeem, waardoor ik nog steeds mijn gewicht in ponden tel en afstanden weergeef in feet.[/off-topic]
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 28

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Op mijn school wordt zowel Engelstalig als Nederlandstalig les gegeven. Bij beide gebruiken ze de center dot voor maal, echter is de oude vertrouwde X ook toegestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Xilvo schreef: zo 30 jan 2022, 12:28 Wat het idee is achter verschillende tekens voor vermenigvuldigen begrijp ik niet.
De reden voor het gebruik van de × is om verwarring met het decimaalteken te voorkomen. Zeker als er door typ- of drukfouten iets niet op de goede hoogte staat is een fout snel gemaakt.

Stel dat iemand 2.28×108 bedoelt maar ergens in het proces verdwijnt een superscript.

2.28.108 is ronduit verwarrend. Bij gebruik van 2.28⋅108 is het nog wel te begrijpen, als je in de versie die je leest inderdaad het verschil kunt zien. Of dit daadwerkelijk kan hangt af van de kwaliteit van het schern, je ogen en de afdruk, en bij gedigitaliseerde artikelen ook van de kwaliteit van de scan. Bij 2.28×108 kun je al veel beter zien wat er bedoeld zou moeten zijn.

Bij eenheden kan die verwarring in principe niet optreden, omdat het daar om letters gaat. Juist het gebruik van een × kan daar voor verwarring zorgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Marko schreef: ma 31 jan 2022, 12:25
Xilvo schreef: zo 30 jan 2022, 12:28 Wat het idee is achter verschillende tekens voor vermenigvuldigen begrijp ik niet.
De reden voor het gebruik van de × is om verwarring met het decimaalteken te voorkomen.
Dat bedoelde ik niet. ik bedoelde het x-teken bij vermenigvuldiging van waardes, de centerdot bij vermenigvuldiging in de eenheden:
\(c=3.0 \times 10^8 \ m\cdot s^{-1}\)

Edit:
Bij eenheden kan die verwarring in principe niet optreden, omdat het daar om letters gaat. Juist het gebruik van een × kan daar voor verwarring zorgen.
Dit zag ik te laat. Maar het maalteken \(\times\) wijkt toch behoorlijk af van de \(x\).
Voor welke eenheid wordt een \(x\) gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Xilvo schreef: ma 31 jan 2022, 12:35 Dat bedoelde ik niet. ik bedoelde het x-teken bij vermenigvuldiging van waardes, de centerdot bij vermenigvuldiging in de eenheden:
\(c=3.0 \times 10^8 \ m\cdot s^{-1}\)
Dat begreep ik dat je dat bedoelde ;) Denk ik...

De reden van het gebruik van 2 verschillende tekens is dat beide tekens, in verschillende gevallen, tot verwarring zouden kunnen leiden: Zowel de punt als de centerdot bij het scheiden van getal en exponent, en de × bij het scheiden van verschillende eenheden. Maar als je de × gebruikt bij de cijfers en de centerdot bij de letters, is er geen/nauwelijks kans op verwarring, zelfs bij typ- of drukfouten.

edit: spuit elf...
ik begrijp nu je aanvulling. Nou ja, voor de volledigheid dan maar.

Dit zag ik te laat. Maar het maalteken \(\times\) wijkt toch behoorlijk af van de \(x\).
Voor welke eenheid wordt een \(x\) gebruikt?
Geen officiële SI-eenheden voor zover ik weet. Maar 1 xu (gebruikt bij röntgenanalyses) is een lengtemaat (een duizendste Å), en 1 tex (gebruikt bij vezels) een maat voor lineaire dichtheid (1 tex = 1 g/km)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Nog een, unit: lx of lux uit photometrie.

In geschreven teksten makkeljik verwarring \(x\) en \(\times\). Dat lees je op Wiki terug historisch gezien. Bij het programmeren op computers is geen onderscheid tussen decimaal . en maalteken . lijkt mij logisch dat * gebruikt word daar x als variabele naam gebruikt kan worden.

Sinds 4 jaar werk ik in Duitsland. Mijn computer is ingesteld op Engels net zoals thuis. De laatste jaren doe ik nogal programmeerwerk mb.t. tot dataanalyse. Ik zou het erg verwarrend vinden in programmeertaal een komma te gebruiken (ik weet niet eens of de IDE hiermee overweg kan en niet veel zin om een testje te doen met regional settings.)

Ik gebruik de laatste tijd systematisch een punt als seperator. Hoewel het Duiste toestenbord een komma heeft bij het alphanumerieke deel. Dat werkt nogal verwarrend. Hoewel ik eigenlijk een komma zou moeten gebruiken.

Het \(\times\) teken gebruik ik veelal om een rechthoek aan te duiden. Bijvoorbeeld: 1360 \(\times\) 1024 [pixels]. Inderdaad in gevallen waar ik denk dat het duidelijker overkomt voor iedereen (ook voor mensen met minder numerieke ervaring). Data moet intuitief overkomen voor iedereen. Dat stel ik als doel bij mijn analyses (onder de motorkap is wat anders :) met solide stats etc.).

Trouwens plaats ikzelf nu meestal eenheden tussen "klammern". Bijvoorbeeld: 10 [m/s]. Maar dat is een ding van mijzelf volgens mij. Vind ik netter en duidelijker uitzien.

Berichten: 1.365

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Volgens mij zit er op de meeste toetsenborden geen directe "center dot". Daarvoor in de plaats komt de asterisk als vermenigvuldig teken. Zie je ook bij veel programmeer talen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

OOOVincentOOO schreef: ma 31 jan 2022, 17:08 Mijn computer is ingesteld op Engels net zoals thuis. De laatste jaren doe ik nogal programmeerwerk mb.t. tot dataanalyse. Ik zou het erg verwarrend vinden in programmeertaal een komma te gebruiken (ik weet niet eens of de IDE hiermee overweg kan en niet veel zin om een testje te doen met regional settings.)
Ik weet dat indertijd bijvoorbeeld Visual Basic de instelling van Windows overnam, zodat je met een decimale komma kon werken.
Gaf altijd problemen, bijvoorbeeld als je tekstbestanden met getallen wilde schrijven of lezen.

Ik stel m'n besturingssysteem onmiddellijk in op de de decimale punt bij het installeren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Ik denk dat een * ook veel duidelijker is in een programma. Bovendien gebruik je daar doorgaand de "E" notatie voor machten van tien (c=3E8) en staan er nooit eenheden achter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

Casio heeft onlangs de Casio fx-82NL uitgebracht, speciaal voor het Nederlands voortgezet onderwijs. Zowel op het scherm als op de rekenmachineknop wordt de decimaalkomma gebruikt terwijl het vorige fx-82 model nog de Engelse decimaalpunt gebruikte. Maar het kruis als vermenigvuldigingsteken voor de tienmacht is niet vervangen door een hoge punt.

fx82NL.jpg

Berichten: 860

Re: Maalteken in wetenschappelijke notatie

mijn rekenmachine gebruikt een E in plaats van x10
In landen waarin de punt als decimaal teken wordt gebruikt ga je geen punt als maalteken gebruiken (lijkt mij logische)

mensen die veel met formules werken gebruiken ook vaak een * als vermenigvuldiging teken zodat er geen verwarring met de x optreedt
bij mijn numeriek toetsenbord is het overigens ook een *

Reageer