Oude driewegstekkers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Oude driewegstekkers

Ik vond een doos met oude driewegstekkers waar je minder veilige bouwsels mee kunt maken. Wat me verbaasde is dat geaarde stekkers er niet in passen. Het lijkt erop dat geaarde stekkers dikke pennen hebben met een diameter van ongeveer 4,7 mm, en ongeaarde stekkers dunne pennen met een diameter van 4,0 mm. Klopt dat? Ik heb me nooit gerealiseerd dat die pendiameters verschillen.
driewegstekker.jpg
driewegstekker3.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.974

Re: Oude driewegstekkers

Ik ken die dingen (ondingen) en ik weet dat je er een geaarde stekker niet in krijgt.
De exacte pindiktes ken ik niet

Volgens mij kan je nog steeds ongeaarde stekkers met die dunnere pennen krijgen, die je zonder problemen in geaarde stopcontacten kunt gebruiken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Oude driewegstekkers

Ja, de pendiameters verschilden.
Ik dacht tussen de 4,2 en 5 mm. Ook de huidige lichte afnemers kunnen volgens mij door de kleinere pendiameter nog in zo'n gevaarlijk onding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Oude driewegstekkers

Nieuwe driewegstekkers hebben dunne gaten en dikke pennen, zodat ze niet meer stapelbaar zijn. En ze zijn voorzien van een opstaande rand zodat een stekker er niet meer half, met een enkele pen, in gestoken kan worden.

driewegstekker1.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Oude driewegstekkers

Bij Aliexpress is het ouderwetse type driewegstekker nog verkrijgbaar, in een moderne vormgeving: scharnierend en met frisse kleuren. Bovendien zo flexibel dat je geaarde stekkers met dikke pennen via deze driewegstekker in een ongeaard stopcontact met dunne gaten kunt steken. Er staat zelfs een CE-markering op, dus no problemo!

stekkers.jpg

Berichten: 863

Re: Oude driewegstekkers

Knipsel.JPG

daze kan je prima stapelen en je kan er ook je dubbel geisoleerde stekkers in kwijt.

(niet de normale ongeaarde)

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Oude driewegstekkers

Let op het CE merk, het kan ook China Export betekenen, het verschil is tussen de echte CE en China Export is de afstand tussen de twee letters, bij China Expert staan de twee letters dichter bij elkaar.
CE2.png
CE2.png (26.84 KiB) 2283 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Oude driewegstekkers

De letterafstand wijst erop dat het de CE-markering is, maar toch. Het lukte na een paar keer niet meer om een stekker in een van de openingen van de driewegstekker te steken. Ik heb hem opengeknipt om het probleem te vinden, het openknippen ging best makkelijk. Het blijkt dat het insteken van de stekker een koperen lipje heeft omgebogen, wat de opening blokkeerde. Met de CE markering heeft de fabrikant verklaard dat het product voldoet aan alle eisen, dat is hier toch twijfelachtig.

defect.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Oude driewegstekkers

jkien schreef: zo 27 aug 2023, 13:00 De letterafstand wijst erop dat het de CE-markering is
Dat vind ikzelf een mager kwalitatief/opine argument. Ik heb getracht aan de hand van de foto's tot een meer kwantitatieve uitspraak te komen.

1) Overlay:
Als eerste een overlap gemaakt met de referentie logo van wiki. Kleine rotatie van blauw origineel logo linear skaleren. Half transparant maken. De resultaten geven een indicatie tot er afwijkingen zijn. Echter deze methode trachten te kwantificeren is niet mijn favoriet.
Overlay.png

2) Matrix.
Als volgende analyse de hoogte drieweg stekker logo gekalibreerd aan hoogte CE officieel (blauw rechts boven). Hierna ditzelfde beeld links onder gekopieerd. Afwijking zijn herkenbaar en aan te duiden. Als verificatie zelfde beeld rechtsonder. Hiermee kan men verifiëren dat beelden linksboven en rechts onder dezelfde afmetingen hebben (de letter dimensies zijn omkast als verificatie).
Logo CE.jpg
Mijn conclusie:
1) De verhoudingen van de letters CE logo stekker kloppen niet en wijken zeker 10-15% af.
2) Het CE origineel heeft een insprong bij centrale lijn bij de E. Dit is niet te herkennen bij stekker logo.
3) Niet aangegeven in figuur: de letter lijn dikte CE origineel zijn dikker.

Of deze afwijkingen komen voor productie process bijvoorbeeld onnauwkeurigheid mallen? Dat zou mogelijk zijn. Dat het symbool iets anders voorstelt lijkt mij meer plausibel aan gezien de kwaliteit en veiligheid hier ter discussie gesteld word.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Oude driewegstekkers

Mooi uitgezocht! Maar stel dat je huis afbrandt door een ondeugdelijk Chinees product, gekocht in een Nederlandse winkel. Je stelt de winkel aansprakelijk voor een schadevergoeding omdat het symbool de indruk wekte dat het product veilig is. De winkelier zegt dat hij het product geimporteerd heeft uit China en dat het symbool als je het precies opmeet geen CE-markering is maar iets anders. De rechter zal daar niet in meegaan. Het verhaal dat er in China een erkend symbool bestaat met de betekenis "China Export" is een broodje aap. (1)

Bij de driewegstekker is er een merkwaardige complicatie. Op losse stekkers en stopcontacten is de CE-markering verboden, omdat elk Europees land eigen normen heeft voor stekkers en stopcontacten, en die bleken niet verenigbaar in een Europese norm.

Berichten: 405

Re: Oude driewegstekkers

https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Het "China Export" logo bestaat wel degelijk, maar geeft geen garantie voor kwaliteit. Boze tongen beweren dat het alleen maar bestaat om mensen die het CE logo zoeken te misleiden.

Aanbieders in de EU moeten garanderen dat het product dat ze aanbieden goed genoeg is. Ongeacht waar het vandaan komt. Dat is bij dit soort goedkope producten dat verkocht wordt door onduidelijke aanbieders eigenlijk niet te doen. Maar officieel moet het.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Oude driewegstekkers

jkien schreef: ma 28 aug 2023, 12:06 Het verhaal dat er in China een erkend symbool bestaat met de betekenis "China Export" is een broodje aap. (1)
Nesciyolo schreef: ma 28 aug 2023, 20:59 https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Het "China Export" logo bestaat wel degelijk, maar geeft geen garantie voor kwaliteit.

Maar je kunt het beter gewoon een vals CE-logo noemen dan een "China Export" logo. Dat staat in jouw link naar wikipedia, en nog wat uitgebreider in mijn link naar de Engelse wikipedia. Het verhaal over de naam "China Export" kwam in 2008 in omloop en het bleek onjuist.

Berichten: 3.930

Re: Oude driewegstekkers

jkien schreef: za 26 aug 2023, 13:59 Bij Aliexpress is het ouderwetse type driewegstekker nog verkrijgbaar, in een moderne vormgeving: scharnierend en met frisse kleuren. Bovendien zo flexibel dat je geaarde stekkers met dikke pennen via deze driewegstekker in een ongeaard stopcontact met dunne gaten kunt steken. Er staat zelfs een CE-markering op, dus no problemo!


stekkers.jpg
als een product CE goedgekeurd is dan is daar vast een registratie van ergens waarmee de verkoper weet dat het product veilig is en hij daarop kan terugvallen bij evt caims. Dat zal bij aliexpress niet het geval zijn vrees ik dus garantie tot aan de deur. evenals voor allerlei gevaarlijke net adaptertjes voor je telefoon waar voldoende netscheiding ontbreekt, dus loop je kans om daarmee aan de netspanning te komen hangen bij een x percentage van de producten.

Reageer