onbepaalde integraal(3)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

onbepaalde integraal(3)

img203.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: onbepaalde integraal(3)

Een mogelijke aanpak...waarbij tweemaal een substitutie wordt toegepast
1.png
1.png (10.58 KiB) 1500 keer bekeken
2.png
2.png (9.86 KiB) 1500 keer bekeken
3.png

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: onbepaalde integraal(3)

geachte ukster,
alvast hartelijk bedankt voor je bericht.
Ik moet het nog wel even tot me door laten dringen.
aad

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: onbepaalde integraal(3)

Het is de Wolfram mathematica uitwerking.
Hier nog de Maple uitwerking (met breuksplitsing)
11.png
22.png
33.png

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: onbepaalde integraal(3)

Die laatste leunt inderdaad meer aan bij hoe we dat gewoonlijk oplossen. Via een argthanh is misschien voor computers sneller, maar er zullen niet veel mensen zijn die dat zo oplossen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: onbepaalde integraal(3)

img204.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: onbepaalde integraal(3)

Ga dan verder met breuksplitsing.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: onbepaalde integraal(3)

Beste Tempelier ,ik heb het vroeger niet verder gebracht dan de hogere Technische school, ik heb dus nooit wiskunde gehad op universiteitsnivo. ik bedrijp er niets meer van omdat breuksplitsen ik altijd erg moeilijk vond.

in het bericht van wo 16 februari 2022, 19:25 kan ik niet verder . breuksplitsing mag dan wel simpel zijn voor de mensen die een universiteitssdudie hebeb gev lg, maar dat heb ik nietr gedaabbnn,]
IK geef het op , bedankt voor iedereen die mij heeft willen hgelpen.
Hoogachtend Aad

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: onbepaalde integraal(3)

Die oplossingen van maple zijn niet verkeerd, maar de stappen om te splitsen in partiëelbreuken zijn overgeslagen.
Het is zoiezo niet helemaal zoals je ze met pen en papier zou oplossen. Dit soort van integralen wordt wel uitgelegd in boeken van het laatste jaar van het middelbaar. Hiervoor is geen universiteit nodig.

Je moet eerst beginnen met apart oefeningen te maken op splitsen in partieel breuken. Op voorwaarde dat je vlot kan rekenen met veeltermen en stelsels kan oplossen, is dat redelijk rechtoe rechtaan. Als daat laatste niet het geval is, dan is er nog veel oefening nodig. Dat is iets wat veel tijd vergt om goed te beheersen.

http://users.telenet.be/jci/math/nl/partieel.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: onbepaalde integraal(3)

wnvl1 schreef: do 17 feb 2022, 07:01 Die oplossingen van maple zijn niet verkeerd, maar de stappen om te splitsen in partiëelbreuken zijn overgeslagen.
Het is zoiezo niet helemaal zoals je ze met pen en papier zou oplossen. Dit soort van integralen wordt wel uitgelegd in boeken van het laatste jaar van het middelbaar. Hiervoor is geen universiteit nodig.

Je moet eerst beginnen met apart oefeningen te maken op splitsen in partieel breuken. Op voorwaarde dat je vlot kan rekenen met veeltermen en stelsels kan oplossen, is dat redelijk rechtoe rechtaan. Als daat laatste niet het geval is, dan is er nog veel oefening nodig. Dat is iets wat veel tijd vergt om goed te beheersen.

http://users.telenet.be/jci/math/nl/partieel.htm
Maple heeft wel een functie om breuken te kunnen splitsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: onbepaalde integraal(3)

aadkr schreef: do 17 feb 2022, 00:55 Beste Tempelier ,ik heb het vroeger niet verder gebracht dan de hogere Technische school, ik heb dus nooit wiskunde gehad op universiteitsnivo. ik bedrijp er niets meer van omdat breuksplitsen ik altijd erg moeilijk vond.

in het bericht van wo 16 februari 2022, 19:25 kan ik niet verder . breuksplitsing mag dan wel simpel zijn voor de mensen die een universiteitssdudie hebeb gev lg, maar dat heb ik nietr gedaabbnn,]
IK geef het op , bedankt voor iedereen die mij heeft willen hgelpen.
Hoogachtend Aad
Het kan geleerd worden, want het is een vrij eenvoudige techniek.
Als je belangstelling hebt kunnen we misschien wat voordoen.
(We beginnen dan natuurlijk heel eenvoudig)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: onbepaalde integraal(3)

Beste tempelier hartelijk dank voor het aanbod.
Belangstelling voor breuksplitsing heb ik zeker, het heb het altijd moeilijk gevonden.
Alvast hartelijk dank
Hoogachtend
aad

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: onbepaalde integraal(3)

aadkr schreef: do 17 feb 2022, 10:58 Beste tempelier hartelijk dank voor het aanbod.
Belangstelling voor breuksplitsing heb ik zeker, het heb het altijd moeilijk gevonden.
Alvast hartelijk dank
Hoogachtend
aad
Dan doen we dat.

Ik zal er onder huiswerk een nieuw topic over openen.

Reageer