Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Beste allemaal,

voor een project waar ik mee bezig ben, loop ik tegen de volgende uitdaging aan:

ik zoek een elektromotor die tussen de 45-150 r/min kan draaien,
die dan weer aangestuurd wordt door een programmeerbare snelheidsregelaar, of een variabele regelaar die volkomen onwillekeurig de snelheid kan veranderen, en misschien zelfs de motor even stop kan zetten. de periodes van een bepaalde snelheid mogen ergens tussen de 20 en 60 sec liggen, mooiste zou zijn, als dit ook onwillekeurig veranderd.

De as van de elektromotor krijgt maximaal iets van 50-60 kg tegen druk, maar dit zal maar zelden zijn, eerder iets van 5-10 kg gemiddeld (door menselijke tegendruk)

alles moet aan te sluiten zijn op het 220v net.

iemand hier een een idee over? ervaring mee qua onderdelen?
super bedankt alvast!!

Berichten: 859

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

De term tegendruk in verband met de capaciteit van een motor zegt helemaal niets.
in wat voor soort opstelling wil je de motor gebruiken?
Moet de motor rechtstreeks op 230 werken? mag er geen voeding tussen?
Mag de motor vrij op toeren komen of moet hij vanuit stilstand direct kracht gaan leveren?

Berichten: 6

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

ik ben een apparaat aan het maken waarbij ruiters kunnen oefenen met het meebewegen in de beweging van het hoofd van het paard (dus de teugels vast houden, paard beweegt hoofd van voor naar achter en de kunst is om dat in elk tempo, ritme te kunnen volgen zonder dat je als ruiter de druk veranderd)

de setting moet op 230v komen te werken.

motor mag op toeren komen

Berichten: 3.905

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Dus je wilt eigenlijk iet maken wat een constante maar instelbare kracht levert bij elke positie. Zoiets dus als een rolmaat die je uittrekt, maar dan met instelbare veersterkte.

Berichten: 3.905

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

als je het met een motor oplost dan wil je dus een motor instellen op constant koppel, ongeacht de draaisnelheid en wil je ook nog het effect van traagheidsmoment van de rotor compenseren. Dat kan wel maar is wel al een uitdagend regeltechnisch probleem.

Berichten: 3.905

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Bob11180 schreef: di 22 feb 2022, 10:19 ik zoek een elektromotor die tussen de 45-150 r/min kan draaien,
die dan weer aangestuurd wordt door een programmeerbare snelheidsregelaar, of een variabele regelaar die volkomen onwillekeurig de snelheid kan veranderen, en misschien zelfs de motor even stop kan zetten. de periodes van een bepaalde snelheid mogen ergens tussen de 20 en 60 sec liggen, mooiste zou zijn, als dit ook onwillekeurig veranderd.
Heb je al nagedacht over wat je qua functie nu precies wilt maken? Je bent nu al in de implementatie fase immers. Vandaar mijn andere bericht wat uitdaagt om na te denken over wat je nu feitelijk wilt qua functie.

Berichten: 859

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

lijkt me een uitdaging

zie overigens niet in waarom je niet met een echt paard zou oefenen

Berichten: 6

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

HansH schreef: wo 23 feb 2022, 07:37
Bob11180 schreef: di 22 feb 2022, 10:19 ik zoek een elektromotor die tussen de 45-150 r/min kan draaien,
die dan weer aangestuurd wordt door een programmeerbare snelheidsregelaar, of een variabele regelaar die volkomen onwillekeurig de snelheid kan veranderen, en misschien zelfs de motor even stop kan zetten. de periodes van een bepaalde snelheid mogen ergens tussen de 20 en 60 sec liggen, mooiste zou zijn, als dit ook onwillekeurig veranderd.
Heb je al nagedacht over wat je qua functie nu precies wilt maken? Je bent nu al in de implementatie fase immers. Vandaar mijn andere bericht wat uitdaagt om na te denken over wat je nu feitelijk wilt qua functie.

vergeet het verhaal kracht maar even ;)

ik wil het apparaat zo maken dat het toerental van de motor om de zoveel seconden ( 30-60 sec ) varieert.
en hetb liefst zo dat een chip dat willekeurig doet,

dus bijv 20 sec 45 toeren per minuut, dan 65 sec 80 toeren per minuut, dan 50 sec 110 toeten per minuut, dan 30 sec 55 toeren per minuut, et c etc etc onwillekeurig binnen de waardes van 45 - 120 toeren per minuut (dit moet ik nog meten met echt paardrijden)

Berichten: 6

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

boertje125 schreef: vr 25 feb 2022, 19:15 lijkt me een uitdaging

zie overigens niet in waarom je niet met een echt paard zou oefenen
dat moet ook zeker, maar omdat je met paardrijden meer dan 20 dingen tegelijk moet kunnen doen/ aansturen/ checken, aanpassen, is het mega waardevol, losse elementen van het paard af te oefenen, als je een element/stap los oefent wordt je veel beter, geconcentreerder etc. plus je zit het paard niet in de weg met je onkunde

Berichten: 3.905

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Bob11180 schreef: za 26 feb 2022, 09:19

ik wil het apparaat zo maken dat het toerental van de motor om de zoveel seconden ( 30-60 sec ) varieert.
en hetb liefst zo dat een chip dat willekeurig doet,

dus bijv 20 sec 45 toeren per minuut, dan 65 sec 80 toeren per minuut, dan 50 sec 110 toeten per minuut, dan 30 sec 55 toeren per minuut, et c etc etc onwillekeurig binnen de waardes van 45 - 120 toeren per minuut (dit moet ik nog meten met echt paardrijden)
ook dat is niet heel eenvoudig. Zou evt kunnen met een stappenmotor en elektronische besturing daarvoor. Maar dan zit je ongeveer op het nivo van robotbesturing voor de auto industrie en bedragen met een paar nullen voor de komma.

Maar nogmaals : het helpt misschien als je het forum laat meedenken over wat je nu eigenlijk voor functie wilt maken. Dat is dus iets anders dan de implementatie, wat je nu aangeeft.

Vaak zie je namelljk dat mensen iets vragen op basis van implementatie die in hun gedachten zit, maar als je dat uit zou voeren dan krijg je niet wat je eigenlijk wilt. Er zijn namelijk vaak meerdere wegen naar Rome om je doel te bereiken.
Een voorbeeld is bv iemand die aan een aannemer vraagt om een paal van 20 meter hoogte te plaatsen en verankerd in de grond. De aannemer maakt dat keurig in orde en later blijkt dat het ding bij de eerste de beste storm omvalt omdat hij er een windmolen op gezet heeft. Als de aannemer het hele plan had meegekregen dan had die zeker geadviseerd om het anders te doen zodat het wel zou hebben gewerkt.

Berichten: 6

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

HansH schreef: za 26 feb 2022, 09:59
Bob11180 schreef: za 26 feb 2022, 09:19

ik wil het apparaat zo maken dat het toerental van de motor om de zoveel seconden ( 30-60 sec ) varieert.
en hetb liefst zo dat een chip dat willekeurig doet,

dus bijv 20 sec 45 toeren per minuut, dan 65 sec 80 toeren per minuut, dan 50 sec 110 toeten per minuut, dan 30 sec 55 toeren per minuut, et c etc etc onwillekeurig binnen de waardes van 45 - 120 toeren per minuut (dit moet ik nog meten met echt paardrijden)
ook dat is niet heel eenvoudig. Zou evt kunnen met een stappenmotor en elektronische besturing daarvoor. Maar dan zit je ongeveer op het nivo van robotbesturing voor de auto industrie en bedragen met een paar nullen voor de komma.

Maar nogmaals : het helpt misschien als je het forum laat meedenken over wat je nu eigenlijk voor functie wilt maken. Dat is dus iets anders dan de implementatie, wat je nu aangeeft.

Vaak zie je namelljk dat mensen iets vragen op basis van implementatie die in hun gedachten zit, maar als je dat uit zou voeren dan krijg je niet wat je eigenlijk wilt. Er zijn namelijk vaak meerdere wegen naar Rome om je doel te bereiken.
Een voorbeeld is bv iemand die aan een aannemer vraagt om een paal van 20 meter hoogte te plaatsen en verankerd in de grond. De aannemer maakt dat keurig in orde en later blijkt dat het ding bij de eerste de beste storm omvalt omdat hij er een windmolen op gezet heeft. Als de aannemer het hele plan had meegekregen dan had die zeker geadviseerd om het anders te doen zodat het wel zou hebben gewerkt.
ik ben een apparaat aan het maken waarbij ruiters kunnen oefenen met het meebewegen in de beweging van het hoofd van het paard (dus de teugels vast houden, paard beweegt hoofd van voor naar achter en de kunst is om dat in elk tempo, ritme te kunnen volgen zonder dat je als ruiter de druk veranderd)

ff heel plat, een apparaat wat een horizontale beweging maakt van ong 20cm, die de mens moet leren te volgen adhv aan het eind van de as die horizontaal beweegt, een touw te binden, dat de mens vast houdt, om zo te leren die beweging te volgen.

hopelijk is dit duidelijk genoeg? ik beweeg mij de hele dag tussen de paarden en ruiters, dus begrijp dat dit voor niet paarden mens mss niet duidelijk is?

heel stom, maar toen ik met dit idee kwam, refereerde ik ten eerste aan een 'f u c k machine' een apparaat met een dildo erop wat ook horizontaal beweegt en de snelheid is van in te stellen, die basis zoek ik, (zo'n apparaat kan ook langzaam als je internet mag geloven :), dat zoek ik dus , maar ipv met een knop die snelheid regelen, mag dat een chip zijn, die dat willekeurig doet

Berichten: 859

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

het touw moet dus alleen heen en weer .
waarom geen hydroliek?

Berichten: 6

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

boertje125 schreef: za 26 feb 2022, 18:28 het touw moet dus alleen heen en weer .
waarom geen hydroliek?
zou misschien ook kunnen? is dat niet veel duurder? gaat allemaal om niet veel kracht he

Berichten: 3.905

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Bob11180 schreef: ma 28 feb 2022, 10:11
boertje125 schreef: za 26 feb 2022, 18:28 het touw moet dus alleen heen en weer .
waarom geen hydroliek?
zou misschien ook kunnen? is dat niet veel duurder? gaat allemaal om niet veel kracht he
Dan zou ik eerder pneumatiek doen dan hydroliek. Maar ook dan ben je al snel 500 euro of meer kwijt met wat cylinders, perslucht, kleppen en besturing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Programmeerbare snelheidsregeling electromotor

Zit er een instructeur bij?

Zo ja, dan zou je het allemaal heel wat simpeler kunnen maken, door die instructeur een regelknop te geven om zelf het toerental naar believen te wijzigen. Scheelt een hoop elektronica.

Je schrijft "horizontale beweging van ongeveer 20 cm". Ik neem aan dat je bedoelt dat de teugels vast komen aan een apparaatje dat ruwweg 20 cm van links naar rechts én van voren naar achteren beweegt met verschillende snelheden en combinaties van (l-r en v-a) bewegingen?

Of bedoel je alleen van voren naar achteren met variabele frequentie? Dit is op zich vrij eenvoudig te realiseren met wat handigheid, op dat willekeurige toerental na.

Reageer