Papier als vervanger Plastic

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Papier als vervanger Plastic

Mijn vraag:

Observatie:
"Plastic word steeds minder toegepast. Deze word vervangen door: houten (vorkjes, messen), papier en karton (rietjes, verpakking WC papier etc.)."

Vraag:
"Voor de vervanging van plastic is nieuw biologisch materiaal noodzakelijk (hout). Wat zijn de voordelen hiervan ipv. olie/plastic oud biologisch materiaal?"

Mijn mening/visie:
Tegenhouden van plastic soep begrijp ik en is een goed plan. Maar het hout an ander nieuw biologisch materiaal moet ook ergens vandaan komen. Ik vrees dat dit uit slecht georganiseerde landen komt. Een houthakker heeft gewoon een quota hak \(x\) bomen.

Door de marktvraag naar nieuw biologisch materiaal profiteren mensen met mogelijk het kostbaar groen als de pineut.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Papier als vervanger Plastic

Voordelen:

- Als het onbewerkt papier of hout is het beter afbreekbaar dan de meeste plastics.
- papier kun je makkelijker bedrukken dan plastic.

Nadelen:

- Vervangen van plastic in deze toepassingen levert een bijdrage van vrijwel nul aan de bestrijding van de plasticsoep. Het werkt biedt alleen meerwaarde voor die mensen die hun verpakkingen liever in het bos om de hoek dumpen dan in hun eigen vuilbak.
- in veel toepassingen is alsnog plastic nodig. Bijvoorbeeld: Zogenaamd kartonnen drinkbekers hebben aan de binnenkant een laag plastic. En omdat het dan ineens om 2 verschillende materialen gaat zijn deze veel moeilijker te recyclen dan een simpel plastic bekertje. Nu maakt het in het geval van de bekertjes niet zoveel uit omdat ze in beide gevallen waarschijnlijk de verbrandingsoven ingaan en het bekertje wordt gerecycled in de vorm van warmte.
- papier is minder stevig, niet waterdicht en ook niet luchtdicht. Verpakken in papier komt de houdbaarheid van voedsel niet ten goede.
- tenslotte is het inderdaad zoals je aangeeft: hout en ook papier vereisen boomkap. Nu kun je uit 1 boom heel veel vorkjes halen, je hebt ook niet het meest hoogwaardige hout nodig en je kunt afvalhout gebruiken dat niet geschikt is qua vorm om er bijvoorbeeld planken van te maken, als weet ik niet of dat gedaan wordt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.349

Re: Papier als vervanger Plastic

Bovendien zijn papieren rietjes gevaarlijk voor jonge kinderen, zo blijkt uit verschillende meldingen aan de NVWA. Die kunnen namelijk erdoor stikken omdat ze zacht worden wanneer kinderen erop sabbelen. Stukken papier kunnen losraken met als gevolg een papierprop die kan raken in de keel.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Papier als vervanger Plastic

Van mijn part maken ze alle plastic wegwerp artikelen van maar een soort plastic en een goede kandidaat is PET plastic, dus zeg maar shipszakken van PET frisdranken van PET etc., en dan alle PET per kilo weer recycelen.
Papier kan in vele artikelen gebruikt worden maar is niet altijd geschikt, het is water en lucht doorlatend en niet erg sterk, wel heb ik op TV gezien dat ze bezig zijn om een soort plastic van algen te maken die biologisch afbreekbaar zijn.
Vroegen had je celluloid, is ook van hout gemaakt, maar is erg duur denk ik om te produceren en heeft maar weinig toepassingen omdat het erg brandbaar is een broos en niet slijtvast.
Ik zou er voor kiezen om zoveel mogelijk papier te gebruiken waar het kan, en de rest PET dat per kiloprijs wordt ingezameld en gerecycled.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Papier als vervanger Plastic

markos schreef: di 01 mar 2022, 14:13 Ik zou er voor kiezen om zoveel mogelijk papier te gebruiken waar het kan, en de rest PET dat per kiloprijs wordt ingezameld en gerecycled.
Waar komt dan het hout vandaan voor dat papier te maken? Bestaan er alternatieven voor papier, behalve overschot boomkap om aan marktvraag te voldoen? Volgens mij is al het groen (bomen) noodzakelijk betreffende CO2 probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Papier als vervanger Plastic

markos schreef: di 01 mar 2022, 14:13 Van mijn part maken ze alle plastic wegwerp artikelen van maar een soort plastic en een goede kandidaat is PET plastic, dus zeg maar shipszakken van PET frisdranken van PET etc., en dan alle PET per kilo weer recycelen.
Papier kan in vele artikelen gebruikt worden maar is niet altijd geschikt, het is water en lucht doorlatend en niet erg sterk, wel heb ik op TV gezien dat ze bezig zijn om een soort plastic van algen te maken die biologisch afbreekbaar zijn.
Vroegen had je celluloid, is ook van hout gemaakt, maar is erg duur denk ik om te produceren en heeft maar weinig toepassingen omdat het erg brandbaar is een broos en niet slijtvast.
Ik zou er voor kiezen om zoveel mogelijk papier te gebruiken waar het kan, en de rest PET dat per kiloprijs wordt ingezameld en gerecycled.
Met alleen PET kom je er niet. PET heeft goede barriëre-eigenschappen voor zuurstof ("luchtdicht") maar minder goed voor waterdamp. Zou je een zak van enkel PET-folie maken, dan zijn de chips binnen no time slap. Dergelijke verpakkingen bestaan daarom altijd uit meerdere lagen, verschillende materialen die dan ook weer op een bepaalde manier aan elkaar gemaakt moeten worden (=weer een ander materiaal ertussen). In totaal kun je tot wel 11 lagen komen - inclusief de bedrukking dan wel. Een fraai staaltje techniek om zoveel lagen zo mooi, en zo dun, op elkaar te krijgen. Maar voor het recyclen een ramp.

Voor plastic uit algen of andere bioafbreekbare plastics geldt wat ik hierboven ook schreef: het heeft vooral meerwaarde voor mensen die van plan zijn hun afval in het bos te dumpen. Die kunnen dat dan met een beter gemoed doen. Voor de bestrijding van de plasticsoep haalt het weinig uit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Papier als vervanger Plastic

OOOVincentOOO schreef: di 01 mar 2022, 14:36
markos schreef: di 01 mar 2022, 14:13 Ik zou er voor kiezen om zoveel mogelijk papier te gebruiken waar het kan, en de rest PET dat per kiloprijs wordt ingezameld en gerecycled.
Waar komt dan het hout vandaan voor dat papier te maken? Bestaan er alternatieven voor papier, behalve overschot boomkap om aan marktvraag te voldoen? Volgens mij is al het groen (bomen) noodzakelijk betreffende CO2 probleem.
Er moet meer geplant worden voor papieren vepakkingen dat is duidelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Papier als vervanger Plastic

Zou je een zak van enkel PET-folie maken, dan zijn de chips binnen no time slap. Dergelijke verpakkingen bestaan daarom altijd uit meerdere lagen, verschillende materialen die dan ook weer op een bepaalde manier aan elkaar gemaakt moeten worden (=weer een ander materiaal ertussen). In totaal kun je tot wel 11 lagen komen - inclusief de bedrukking dan wel. Een fraai staaltje techniek om zoveel lagen zo mooi, en zo dun, op elkaar te krijgen. Maar voor het recyclen een ramp.
Misschien dat je ook naar de vorm moet kijken waar het product in verpakt wordt, die shipszak uit 11 lagen verschillende plastics kan denk ook, een shipsbakje worden, dat een dikkere wand heeft waardoor de schips wel krokant blijft.
Maar een patatje met heeft mij wel de voorkeur een papieren zak met een houten prikketje, als je dat uit PET wil maken, dan moet het ook wat steviger (dikker) gemaakt worden, tegen woordig is het allemaal hard plastic.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Papier als vervanger Plastic

markos schreef: di 01 mar 2022, 15:31 Er moet meer geplant worden voor papieren vepakkingen dat is duidelijk.
Oke, dan ben ik vandezelfde mening.

Maar ik weet niet zeker of de politieke beslissing (minder plastic) daar rekening mee heeft gehouden.

Het is makkelijk bos te kappen vooral in landen met minder controle. Een hoge houtprijs en meer marktvraag kan illegale kap bevorderen.

Dat is zo mijn persoonlijke angst,

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Papier als vervanger Plastic

Ik deel je angst dat het zo een race to the bottom is, hoe minder hout hoe hoger de prijs is en hoe meer vraag er is, ik zou niet weten wat daar tegen te doen is, het is de wet van de vrije markt, zo werkt geld nu eenmaal, wit of zwart.

Berichten: 854

Re: Papier als vervanger Plastic

In plaats van een vervangend wegwerp artikel te maken.
zou je ook een duurzaam vorkje of beker kunnen gebruiken.

ik ben het overigens niet met de stelling eens dat het geen hoogwaardig hout hoeft te zijn waar wegwerp bestek van gemaakt wordt.

dat soort artikelen vraag om een fijn stukje hout zonder defecten van een soort die niet splintert.
veelal wordt hier beuken voor gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Papier als vervanger Plastic

Zojuist een artikeltje gelezen op nu.nl. Hieruit blijkt dat veel hout pulp uit (volgens mij) slecht gereguleerde landen komt: Brazilië en Oost Europese landen waaronder Rusland. Tevens een uitgebreid artikel mckinsey.

De COVID (veel pulp nodig) en de oorlog in Oekraïne zijn mijns inziens een catastrophe voor het bos. De marktvraag naar papier is enorm en vraagt om illegale kap met hoge opbrengst. EDIT: Hoe is dat verbruik in vergelijk met jaren 1960-2000 (met kranten, tijdschriften etc.)?

Reageerde de politiek maar hier zo snel hierop als sancties opleggen aan het het Rusland. Goed gereguleerd, gedoseerd en gescheiden plastic/kunststof gebruiken is ook een optie.
nu.nl schreef:De prijs van wc-papier, tissues en luiers dreigt te gaan stijgen doordat de voorraden van houtpulp sterk zijn gedaald. Dat zegt het Braziliaanse bedrijf Suzano, een van de grootste producenten van pulp en papier ter wereld.

De oorlog in Oekraïne is een belangrijke oorzaak, volgens topman Walter Schalka van Suzano. Europa kocht altijd veel Russisch hout, maar sinds Rusland Oekraïne binnenviel, is die handel vrijwel helemaal geblokkeerd. Ook zijn bepaalde certificaten van Russisch hout ingetrokken.
Bron: nu.nl
www.mckinsey.com schreef:In addition, three key external forces are directly affecting this scenario: the repercussions of the COVID-19 pandemic, new value-chain dynamics (for example, the shortage of wood products such as timber has resulted in stronger regional trade and more protectionism), and the regulatory environment (such as packaging-waste regulations).

Forest biomass has traditionally been seen as a net-zero asset in terms of CO2 emissions because the source is biogenic; however, in relation to forests, this interpretation is increasingly being questioned. Regulatory policies that are expected to be implemented within the next few years are likely to favor forest products that enjoy extended usage: for example, wood construction over pulp and paper, which in turn is preferred over biofuels. It is clear that the role of forests is critical, with reforestation being a crucial component of meeting overall decarbonization targets.
Bron: www.mckinsey.com

Gebruikersavatar
Berichten: 283

Re: Papier als vervanger Plastic

Ik las dit op het internet:

https://www.welingelichtekringen.nl/wet ... reken.html

Geeft toch weer hoop voor het plasticsoup probleem, en word het recyclen van PET net zo makkelijk als glas of ijzer.

Reageer