Forsythia

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Forsythia

Hoe moet je forsythia uitspreken? Ik maak er forsietsia van, maar klopt dat wel? De spelling met th suggereert iets deftigers. Wat erop lijkt is Scythie, maar daar ken ik de juiste uitspraak eigenlijk ook niet van. En lithium, met de uitspraak lietium.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Forsythia

de uitspraak forsietsia is correct.
Het is een vroegbloeier. Staat in bloei eind februari begin maart.
in de maand mei snoeien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Forsythia

Ik heb het in Nederland nooit anders dan met "s" horen uitspreken, maar waarom is een goeie vraag. Genoemd naar de Schot W Forsyth doen de Engelstaligen het in elk geval heel duidelijk zonder die s, Fransen ook
Duitsers echter net als wij weer met s.

Kunnen wij een t en een j en een i eigenlijk wel achter elkaar uitspreken zonder dat daar minstens een dun s-je stiekem tussen sluipt?

.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Forsythia

Zou de Nederlandse uitspraak beinvloed zijn door de romanfiguur Forsyte van de Forsyte Saga, die door de tv-serie sinds 1967 heel wat bekender was dan de botanist Forsyth uit de 18e eeuw?

Hoewel de uitspraak dan eigenlijk fórsaitsia had moeten worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Forsythia

De uitspraak is zeker niet beïnvloed door het boek of de serie Forsyte Saga, de Nederlandse uitspraak is al sinds jaar en dag / fɔrˈsitsija /.

De uitspraak is hier te beluisteren.

Overigens, Scythie komt van het Oudgrieks voor Scythen (Σκύθαι) dus is de uitspraak: IPA - / ˈskitija /.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer