Is Elementen het 2e meest gepubliceerde boek ter wereld?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Is Elementen het 2e meest gepubliceerde boek ter wereld?

Ik heb verschillende keren gehoord dat De Elementen van Euclides het tweede meest gepubliceerde boek ter wereld is. "Uiteraard, na de Bijbel." wordt er dan beweerd. Is dat ergens na te gaan? Het lijkt erop dat beweerders elkaar aanhalen. Ik verwacht eigenlijk dat bijvoorbeeld de Koran, de Da Vinci Code, of Harry Potter, vaker zijn gepubliceerd. Of wordt daar steeds een nieuwe druk mee bedoeld? Zijn er onafhankelijke schattingen van aantallen bekend?

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Is Elementen het 2e meest gepubliceerde boek ter wereld?

Ik geloof niet dat men 'meest gepubliceerd' bedoelt maar 'meest invloedrijk'. Het boek is sinds het schrijven tot volgens mij rond 1900 oid (met de introductie van algebraïsche geometrie meen ik me te herinneren), zo'n 24 eeuwen lang, het meest bestudeerde boek in de wetenschappen.

Maar wikipedia heeft wel een referentie hiervoor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Euclid%27s_Elements

Hier staat:
"
It was one of the very earliest mathematical works to be printed after the invention of the printing press and has been estimated to be second only to the Bible in the number of editions published since the first printing in 1482,[1]
"

Met een referentie naar:
Boyer, Carl B. (1991). "Euclid of Alexandria". A History of Mathematics (Second ed.). John Wiley & Sons. ISBN 0-471-54397-7.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Is Elementen het 2e meest gepubliceerde boek ter wereld?

Daar hebben ze het dus over een "number of editions" (well over one thousand), maar niet over een oplage per editie. Het artikel noemt geen schatting voor een totale oplage over de eeuwen.

Reageer