Berekenen van vertraging van een wiel als een tennisbal in contact komt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Berekenen van vertraging van een wiel als een tennisbal in contact komt

Voor mijn eindwerk moet ik een hondenballenmachine maken en daarvoor moet ik de bal in de lucht lanceren. Dit doen we door middel van 2 zware wielen zodat ze niet te veel vertragen wanneer een tennisbal in contact komt met de wielen. Maar nu is mijn vraag Hoe bepaal je hoeveel die wielen zullen vertragen? mijn leerkracht mechanica heeft gezegd dat ik dit met behulp van het impulsmoment moet doen maar ik weet niet hoe ik hier aan moet beginnen. Ik heb de volgende gegevens:

diameter wiel: 100mm lengte wiel 70mm Gewicht van wiel: 4,301kg Met deze waarden kun je het massatraagheidsmoment berekenen en krijg je 0,2158 Kgm³

een tennisbal met een gewicht van 0,0594 Kg en een diameter van 68,58mm.

De wielen draaien aan een snelheid van 2830 tr/min uiterste punt van het wiel gaat +-14,82 m/s

Zou er iemand mij kunnen helpen? alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Berekenen van vertraging van een wiel als een tennisbal in contact komt

Kan je een tekening maken hoe die bal op het wiel terecht komt en dan terug wegvliegt? Dat is mij onduidelijk en dat is nodig om een berekening te maken.

Ik heb overigens vroeger ook eens het idee gehad om met een neefje zo een hondenballen of tennisballen machine te bouwen om deel te nemen aan coolest projects, maar nog niet gedaan. Ik geloof dat er twee jaar geleden wel kinderen waren met een gelijkaardig project, dat moet in principe nog wel terug te vinden zijn op de compilatie die te vinden is op youtube denk ik. (https://coolestprojects.be/)

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Berekenen van vertraging van een wiel als een tennisbal in contact komt

Laten we dan maar eens beginnetje maken:

1) Wat is de impuls van de bal voordat we hem wegschieten?

2) Stel dat de bal met v=14m/s wegschiet, wat is dan zijn impuls?

3) Wat is de impuls van het wiel voordat we de bal wegschieten? Voor rechtlijnige bewegingen gebruik je m*v, maar voor rotaties gebruik je \(I \cdot \omega\) met \(\omega\) de draaisnelheid in rad/s.

4) Hoe kun je dit nu invullen in de wet van behoud van impuls? Heb je misschien nog een extra vergelijking nodig? Bijvoorbeeld dat de bal niet slipt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: Berekenen van vertraging van een wiel als een tennisbal in contact komt

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum "Huiswerk en Practica".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: Berekenen van vertraging van een wiel als een tennisbal in contact komt

Barcode007 schreef: wo 23 mar 2022, 21:10 diameter wiel: 100mm lengte wiel 70mm Gewicht van wiel: 4,301kg Met deze waarden kun je het massatraagheidsmoment berekenen en krijg je 0,2158 Kgm³
Hoe kom je aan dat massatraagheidsmoment? De juiste eenheid is kg.m2.
Voor een massieve cilinder is het \(\frac{1}{2}m r^2\) en dan kom je op 0,00537 kg.m2.

Reageer