[BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

[BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

Een kennis heeft een nieuwe woning gekocht. Op dit ogenblik is de woning verhuurd. De huurder heeft een waarborg gegeven op een gemeenschappelijke rekening met de vorige eigenaar. De huurder is intussen overleden, maar zijn echtgenote woont nog in de woning. De nieuwe eigenaar wil dat de vorige eigenaar de waarborg terug vrijgeeft aan de huurder. De huurder zegt echter dat de vorige eigenaar daar moeilijk over doet. Ik weet niet juist waarom. De nieuwe eigenaar stelt de vrijgave van de waarborg aan de huurder voor om de hoeveelheid administratie te beperken om dan nadien een nieuwe gemeenschappelijke rekening te openen voor de waarborg. De echtgenote van de huurder is daarmee akkoord.

Kan de vorige eigenaar verplicht worden om de waarborg terug te geven? Heeft de nieuwe eigenaar daar een rol in te spelen of is dat een zaak tussen de echtgenote van de overleden huurder en de vorige eigenaar?

Berichten: 3.933

Re: [BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

wnvl1 schreef: vr 25 mar 2022, 01:48 Kan de vorige eigenaar verplicht worden om de waarborg terug te geven? Heeft de nieuwe eigenaar daar een rol in te spelen of is dat een zaak tussen de echtgenote van de overleden huurder en de vorige eigenaar?
toen in nog een huis huurde moest ik ook waarborg betalen met een afgesproken rentepercentage van toen 6% per jaar (1986) rond 2000 was blijkbaar de wetgeving veranderd en moest de verhuurder de borg aan alle huurders terugbetalen om dat blijkbaar geen borg meer geheven mocht worden. Ik kreeg toen de borg terug, alleen niet met cumulatieve rente maar met alternatieve berekening 6% per jaar x aantal jaren. Waarschijnlijk had ik dat aan kunnen vechten want volgens mij had ik recht op cumulatieve rente.
Maar de boodschap is volgens mij dat huurders helemaal geen borg meer mogen vragen. Dus kun je het terugvorderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: [BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

In België mag je twee maanden waarborg vragen. Het geld wordt op een gemeenschappelijke geblokkeerd rekening gezet. De rente is voor de huurder op het einde. Wat ook logisch is want het is zijn geld. Dat de huurder rente moet bij storten vind ik wel een raar systeem.

Berichten: 3.933

Re: [BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

wnvl1 schreef: vr 25 mar 2022, 08:13 Dat de huurder rente moet bij storten vind ik wel een raar systeem.
bij mij moest de verhuurder rente vergoeden aan de huurder, immers de huurder leent in feite geld aan de verhuurder en daar hoort dus rente bij. vraag is alleen hoe je die rente dan moet berekenen. ik ging ervan uit op de standaard manier, dus na 1 jaar bedrag*(1+r)
na n jaar bedrag*(1+r)^n
maar ik kreeg bedrag*(1+n*r)
rente1.gif
rente1.gif (9.39 KiB) 1538 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: [BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

Dat is een Lepe truuk van de verhuurder zou je zeggen. Tenzij ze op een of andere manier wat met die r gespeeld hebben dat het toch klopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: [BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

Ik denk dat de idee achter de waarborg mogelijk wel anders is of was in Nederland. De idee is in België dat een stukje geld van de huurder geblokkeerd wordt voor schade aan de woning wanneer hij weggaat. De Bank bedaalt op dat geld rente net zoals op elke andere rekening. Nadien krijgt de huurder het geld met rente zoals het op die rekening staat terug. Eventueel moet een stuk gebruikt worden voor schade te betalen.

Berichten: 3.933

Re: [BE recht] Huurwaarborg bij verandering van eigenaar

wnvl1 schreef: vr 25 mar 2022, 14:24 Dat is een Lepe truuk van de verhuurder zou je zeggen. Tenzij ze op een of andere manier wat met die r gespeeld hebben dat het toch klopt.
nee de r was zoals in het huurcontract. (6%) dat was de rende in 1986. de rente was rond 2000 veel lager, dus sneed de verhuurder zichzelf daar toch al mee in de vingers, maar eigenlijk dus gewoon toch nog belazerd.

Reageer