Fiets, stabiliteit, corrigeren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 151

Re: Fiets, stabiliteit, corrigeren

boertje125 schreef: zo 19 jan 2020, 13:33 voorvork is raar gebogen dat maak sturen zwaarder
Ik rakel mijn oud topic op omdat de betreffende fiets een trapas probleem kreeg, en ik al mijn bagage incluis verlengingen en verbredingen van het standaard bagagerek eraf heb genomen, om zo naar de fietsenmaker te rijden.
Het rijgedrag was werkelijk frappant anders. Die inherente instabiliteit was helemaal terug. Vooral bij rechtop op de trappers, was het bijzonder lastig om de fiets rechtuit te doen rijden. Het is me daarbij nu opgevallen dat dat vooral door stuurbeweging komt. Als je rechtop staat, bvb om te klimmen, trek je meer links / rechts aan je stuur - dat is nodig om de kracht tegen af te zetten. Als ik even minder hard duwde, en zo stuur losser vasthielde, reed de fiets stabieler.
Dit detail wijst heel sterk op die naloop. Zoals hier opgemerkt, de buiging van de voorvork creeert die naloop. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Naloop_(voertuig)
Het lijkt er dus op dat het frame is ontworpen met een te kleine naloop voor de kale configuratie.
Het zou dan moeten zijn dat massa achterop de fiets hetzelfde effect heeft als naloop: grotere stabiliteit.
Kan dat?

Reageer