snelheidsverschil rookgas voor en na warmtewisselaar

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

snelheidsverschil rookgas voor en na warmtewisselaar

Goedemorgen,

Ben natuurkundig geen wonder maar wel heel praktisch...Heb een centrifugaalventilator achter een warmtewisselaar staan die 1250m3/h rookgas (vnl CO2) van 330C uit die warmtewisselaar zuigt bij -40mBar, het rookgas voor de warmtewisselaar is 850C en dit stroom door een buis van 160mm binnendiameter. Kan iemand me vertellen wat de snelheid door de buis is en de druk van het rookgas aan de warme 700C zijde? Een Excel formule zou helemaal prachtig zijn.

Rookgas wartmewisselaar in:
mass flow 0,38 kg/s
mass flow 1,25 Am3/s
T 850 °C
Cp 1,32 kJ/kg.oC

Rookgas warmtewisselaar uit:
mass flow 0,38 kg/s
mass flow 0,67 Am3/s
T 329 °C
Cp 1,18 kJ/kg.oC

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: snelheidsverschil rookgas voor en na warmtewisselaar

Wat bedoel je met "de warme 700C zijde" ?
Of is dat een typo en bedoel je 850C ?

1250 m3/h rookgas is 0,347 m3/s maar later noem je 0,67 Am3/s ?
Wat is het nou echt?

Tenzij je zuivere zuurstof zou gebruiken voor de verbranding, bestaat rookgas niet voornamelijk uit CO2 maar voornamelijk uit N2 en dat blijkt ook wel uit de gasdichtheid.

De snelheid (m/s) door een buis is simpelweg het debiet (m3/s) gedeeld door het doorstroomoppervlak (m2) van de buis.
Een 160 mm ronde buis heeft een doorstroomoppervlak van (pi/4) * 0,1602 = ..... m2

Berichten: 2

Re: snelheidsverschil rookgas voor en na warmtewisselaar

Dag Pinokkio, typo, warme zijde is 850C (dat is de ingaande zijde heet rookgas) Volgens wat ik heb van de ontwikkelaar van de warmtewisselaar zou er 1,25Am3/s heet gas in gaan en 0,63Am3/s uit gaan.

Dank voor je opmerking aangaande N2...die was ik even vergeten mee te nemen. Komt goed uit.

Reageer