[scheikunde] Practicum Joodgetal

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Practicum Joodgetal

Hallo forumleden,

Ik, een nieuwsgierige 5 VWO leerling moet voor een scheikunde practicum het joodgetal van een olie of vet bepalen. Ik heb het labjournaal al succesvol geschreven, maar worstel nog met een vraag. Ik moet aanduiden welke fouten er in het voorschrift staan en welke verbeteringen ik voorstel. Het voorschrift is als volgt:

Weeg 200 mg olie of vet op 0,1 mg nauwkeurig af in een weegflesje.
Breng de olie kwantitatief over in een 250 ml erlenmeyer met behulp van 10 ml petroleum-ether 40-60.
Voeg 25 ml Hanus-joodoplossing toe.
Sluit de erlenmeyer en laat het mengsel 30 minuten in het donker staan.
Zwenk de kolf af en toe om.
Voeg 10 ml 15% KI oplossing toe, en schud krachtig.
Voeg 100 ml demiwater toe en spoel eventueel ontstaan I2 in de vloeistof.
Titreer het jood met een 0,1 M natriumthiosulfaatoplossing tot de gele kleur bijna is verdwenen.
Doe de stop op de erlenmeyer en schud krachtig, zodat de laatste resten jood uit de petroleum- ether 40-60 in de waterlaag komen.
Voeg 2 ml zetmeeloplossing toe.
Titreer tot de blauwe kleur is verdwenen.
Voer een blanco bepaling uit. (+ 200 mg 1,2-dichloorethaan in plaats van olie).

Ik heb het idee dat het feit dat de 25mL niet met een volumepipet wordt toegevoegd een fout is, gezien je met een maatcilinder (zoals in de benodigdheden-lijst staat) geen accurate hoeveelheid kan toevoegen. Zijn jullie het hier mee eens? Gezien in de vraag "fouten" als meervoud staat ga ik ervan uit dat er nog meer fouten in staan, maar ik kan niks vinden. Heeft iemand hier iets over in te brengen?

Bij voorbaat dank

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [scheikunde] Practicum Joodgetal

Je hebt gelijk, met een maatcilinder kun je de Hanus oplossing nooit nauwkeurig doseren. Maar er is nog een ander probleem: je moet óók nauwkeurig weten wat de concentratie van die Hanus oplossing is. Daar zie ik in dit voorschrift niets over terug.

De volgende vraag is dan natuurlijk hoe je dat het beste kunt bepalen, maar dat is een vraag die je eerst zelf zou moeten proberen te beantwoorden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer