Brandgel maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Brandgel maken

Hoi allemaal,

Laat ik me even netjes voorstellen. Mijn naam is Marcel, 53 jaar jong en nogal nieuwsgierig. Mijn hobby is voornamelijk bushcraft en alles wat daarmee te maken heeft.

Naar veel YouTube filmpjes te hebben bekeken had ik me voorgenomen om eens te proberen brandgel zelfstandig te maken. Het zou simpel moeten zijn. Niet dus.

Wat ik nodig zou moeten hebben is calsiumacetaat en ethylalcohol. Dus volle moed spulletjes gekocht en toen ging het fout. Calsiumacetaat kon ik niet kopen en besloot dat zelf te maken met calciumcarbonaat en azijn.

Ik volg de gegevens van YouTube nauwgezet op maar het wil niet lukken.

Ik neem 25gr calciumcarbonaat en los die op in 100ml witte keukenazijn (ook geprobeerd met schoonmaakazijn). Dat oplossen noem ik geen oplossen. Het mengsel blijft krijtwit en als je het wat laat staan zie je een laagje krijt op de boden liggen dus echt oplossen dort het niet. Hoe lang je het ook laat staan of hoe lang je ook blijft roeren. Wel schuimde de oplossing in het begin flink. Dus er was wel een reactie. Na een tijdje heb ik de oplossing door een koffiefilter laten lopen (aldus youtube). Wat je dan zou hebben is calsiumacetaat. Deze vloeistof heb ik voor 50% ingekookt (wederom aldus youtube). Na het inkoken zou het meeste water (uit de azijn) zijn verdampt. Na afkoeling druppelde ik er 100ml alcohol in (verschillende alcohol geprobeerd bij meerdere pogingen). Op youtube komt er een reactie waarop het calsiumacetaat gelijk gel wordt. Nou, bij mij blijft het vloeibaar wit water. Het brandt wel (ivm de alcohol natuurlijk) maar het heeft geen vaste gelvorm. Wat doe ik toch verkeerd????

Is hier iemand die dit ogenschijnlijke kinderlijke simpele experiment met mij kan oplossen? Ik weet niet waar ik het in moet zoeken. Verkeerde alcohol? Verkeerde verhoudingen, Verkeerde handelingen? Ik heb echt geen idee.

Groet u,

Marcel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Brandgel maken

Met azijn, of dat nu huishoud- of keukenazijn is, zal het niet lukken. Dat bevat veel te veel water.
Binnen de chemie rekenen we massa's om naar hoeveelheden = aantallen moleculen (eenheid mol)

25 gram CaCO3 - calciumcarbonaat dus - komt overeen met 0.25 mol
Calciumcarbonaat en azijnzuur reageren in een verhouding 1:2 volgens onderstaande reactievergelijking:

CaCO3 + 2 CH3COOH Ca(CH3COO)2 + H2O + CO2

Dus je hebt 0.50 mol azijnzuur nodig, en dat komt overeen met 30 gram.

Nu bevat keukenazijn 4 massa% azijnzuur, dus 100 mL bevat maar 4 gram azijnzuur. De rest is water. Huishoudazijn normaal gesproken 8 massa%, dus 8 gram. Je had dus lang niet genoeg azijnzuur om alle calciumcarbonaat om te zetten. De reactie verliep wel (=het schuimen dat je zag) maar er bleef nog een hoop calciumcarbonaat over (=het krijt dat je op de bodem zag liggen)

Ik ken die video's niet maar mogelijk werd daar ijsazijn (=98-100% azijnzuur) gebruikt. Engelse term glacial acetic acid. Ik hoop het eigenlijk niet, want dat is nogal gevaarlijk. De reactie zal een heel stuk heftiger zijn dan met azijn, en azijnzuur is een bijtende vloeistof. In combinatie met schuimvorming en mogelijk spatten is dat bijna een garantie op problemen. Ik zou echt afraden om het zo te doen.

Ik zou dan liever aanraden om het zo te doen (als je de beschikking kunt hebben over ijsazijn): eerst een oplossing van bijvoorbeeld 20-25 mL ijsazijn in water te maken (voeg 20 mL ijsazijn toe aan 80 mL water) en het dan nog eens te proberen. Dat is net te weinig azijnzuur om alle calciumcarbonaat om te zetten, dus dan filtreer je de rest af. Je houdt dan iets meer dan 80 mL water over, en daar zou je dan de helft van moeten afdampen.

Werkt dat nog steeds niet, dan kun je een wat andere verhouding ijsazijn / water gebruiken, bijvoorbeeld 20 mL ijsazijn + 50 mL water - maar zorg wel steeds dat je net wat minder azijnzuur hebt dan nodig. Het is makkelijker om het calciumcarbonaat te verwijderen dan het is om azijnzuur te verwijderen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Brandgel maken

Mja, volgens het filmpje hieronder doe je het goed. Het gaat hier gewoon om 5% azijnzuur oplossing aldus het filmpje. Deze man begint alleen wel met of krijt of eierschalen. Misschien is dat een idee? Waar komt jouw calciumcarbonaat vandaan?

[edit] ohja, het filmpje geeft ook als waarschuwing dat niet al het krijt van calciumcarbonaat gemaakt is. Stoepkrijt soms van 'plaster of paris' (calsiumsulfaat?) gemaakt.


Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Brandgel maken

Laten we ervan uitgaan dat het filmpje klopt.

Ik vermoed dat je dan nog te veel water hebt. Het calciumacetaat blijft daardoor, ook na toevoegen van de alcohol, opgelost, terwijl het juist uit de oplossing moet komen om de gelachtige massa te vormen.

Te veel water kan komen omdat de azijn meer water bevatte dan de man in het filmpje gebruikte. Maar het kan ook in de alcohol hebben gezeten. Heb je spiritus gebruikt? Dat kan ook enig water bevatten.

Een andere reden kan zijn, niet goed roeren. Te veel geroerd of juist te weinig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer