Zweeftreinen
- Berichten: 4.320
Zweeftreinen
Als men een zweefftrein zou bouwen die niet op de monorail rijdt maar onder hangt, heeft men dan de volle lengte nodig op de rail om te blijven zweven en voor uit te komen?
Is dit wat minder dan zou men een wagon aan twee hangers kunnen bevestigen waardoor er scherpere bochten zouden kunnen worden genomen. (niet met volle snelheid natuurlijk)
Is dit wat minder dan zou men een wagon aan twee hangers kunnen bevestigen waardoor er scherpere bochten zouden kunnen worden genomen. (niet met volle snelheid natuurlijk)
- Moderator
- Berichten: 5.538
Re: Zweeftreinen
Om enigszins scherpe bochten te maken bestaan gewone treinen die over rails rijden uit bakken ("wagons"), en heeft elke bak twee draaistellen. Bij een zweeftrein ligt hetzelfde voor de hand, lijkt me.
Het is me niet duidelijk hoe jij het anders wilt bij een zweeftrein. Je wilt kennelijk nog steeds twee draaistellen per bak. Misschien wil je de draaistellen dichter bij het midden van de bak, op 1/4 en 3/4 van de lengte van de bak?
Het is me niet duidelijk hoe jij het anders wilt bij een zweeftrein. Je wilt kennelijk nog steeds twee draaistellen per bak. Misschien wil je de draaistellen dichter bij het midden van de bak, op 1/4 en 3/4 van de lengte van de bak?
- Berichten: 4.320
Re: Zweeftreinen
De vraag is:
Kunnen die bakken bij een zweeftrein aanzienlijk korter zijn dan de wagon lengte?
Kunnen die bakken bij een zweeftrein aanzienlijk korter zijn dan de wagon lengte?
- Berichten: 1.292
Re: Zweeftreinen
Ja, op voorwaarde dat de magnetische kracht per unit/lengte/massa (?) voldoende blijft om de stabiliteit te garanderen.
De vraag is echter, waarom zou je bij hoge snelheidstreinen, scherpere bochten willen nemen? Maglevs worden juist geoptimaliseerd in functie van hun snelheid.
- Berichten: 4.320
Re: Zweeftreinen
Bij rangeren is dat wel handig lijkt me.king nero schreef: ↑vr 29 apr 2022, 20:34Ja, op voorwaarde dat de magnetische kracht per unit/lengte/massa (?) voldoende blijft om de stabiliteit te garanderen.
De vraag is echter, waarom zou je bij hoge snelheidstreinen, scherpere bochten willen nemen? Maglevs worden juist geoptimaliseerd in functie van hun snelheid.
Ook kan het terrein daar om vragen.
Dat het nu niet gebeurt kan ook het resultaat zijn van dat het niet kan.
Als je ze in pretparken zou toepassen wordt er natuurlijk nooit echt hard gereden.