[natuurkunde] slinger model

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[natuurkunde] slinger model

Schermafbeelding 2022-05-02 184149.png
Schermafbeelding 2022-05-02 184132.png
voor mijn natuurkunde opdracht is het de bedoeling dat je een model maakt van een situatie.
ik ben bezig met een model maken van een gewichtje aan een slinger.
de slinger zit op het assenstelsel vast op punt (0,10) en de slinger is 10 lang.
het gewichtje aan de slinger start op het punt (10,10) met een snelheid 0
nou heb ik in mijn model de krachten opgesplitst in de krachten op de x-as en de krachten op de y-as
het gewicht van het object is 1 kg.
in de bijlage kun je zien dat de grafiek in plaats van met een cirkelboog door het punt (0,0) gaat, random door de x-as gaat ergens op het punt (8,2;0). in de andere bijlage kun je zien dat vy (de snelheid naar beneden op de y-as) alleen maar sneller blijft gaan. en bij een slinger zou de snelheid op de y-as (dus naar beneden) ooit een keer 0 moeten worden.
ik heb geen idee hoe ik dit model kloppend moet maken, iemand die me hierbij kan helpen?

verder is:
alfa = de hoek tussen de slinger en de y-as
Fz = de zwaartekracht
Fzy = de horizontale component van de zwaartekracht
Ft = de spankracht van de slinger (tension)
Ftx = de horizontale component van de spankracht
Fty = de verticale component van de spankracht
v = de snelheid
' = alles wat erna komt dat wordt niet uitgevoerd als regel door het programma (dus die formule telt even niet mee, is voor mij zelf)
Fres = resulterende kracht
a = versnelling
x/y = locatie op het assenstelsel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.321

Re: slinger model

Het handigste is dat je vertrekt van de bovenste differentiaal vergelijking op de wiki pagina voor de slinger.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slinger_(natuurkunde)

Je rekent dan \(\theta\) uit in functie van de tijd. Daaruit kan je dan de x en de y coordinaat uitrekenen in functie van de tijd. Dan is de randvoorwaarde van de cirkelvormige baan altijd voldaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: slinger model

tjebbedebruh schreef: ma 02 mei 2022, 18:57 ik heb geen idee hoe ik dit model kloppend moet maken
Kun je een tekening maken die je eerste regel met cos(alfa) verklaart? Omdat je zo een tekening hier hebt weggelaten ligt het voor de hand dat daar een fout in zit.

Reageer