Beginnerstelescoop kopen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

Beginnerstelescoop kopen

Ik heb mezelf voorgenomen een beginnerstelescoop te kopen om in de ruimte te kijken.
Ik ben zeer gefascineerd door deep sky-objecten zoals planeten, clusters, nevels, sterren, sterrenstelsels etc. Kan ik hiervoor een telescoop onder de €200 krijgen? Het maakt niet zoveel uit (behalve de prijs dan), zolang ik maar enigzins bovenstaand genoemde objecten kan bekijken met een beetje goed beeld. Ik heb al op deze site gekeken: https://www.telescoop-expert.nl/welk-ty ... t-voor-mij ; die site lijkt me wel betrouwbaar, en dan zou ik een reflector of een catadioptrische telescoop moeten doen. Maar catadioptrische telescopen zijn meestal duurder, dus dan misschien toch een reflector? Maar ik heb totaal geen ervaring op dit gebied dus ik dacht ik vraag het even.
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: Beginnerstelescoop kopen

Een keuze maken voor een telescoop is niet makkelijk.

Voor onder de 200 euro heb je een leuk telescoopje. Waarmee je al snel uitgekeken ben, vrees ik.

Je kunt de maan prima zien. Ook planeten als Jupiter kun je bekijken, maar verwacht absoluut niet het soort plaatjes als te zien op de site waar je naar verwijst. Zelfs niets als mijn avatar (ook een plaatje van Jupiter, maar dat heb ik niet zelf gemaakt). Met mijn eveneens (te) simpele telescoopje - ik spreek uit ervaring - krijg je nauwelijks details te zien.

Wat mij betreft zou er een disclaimer op hun site moeten staan, dat zulke plaatjes, uitgezonderd dat van de maan, alleen met heel goede telescopen onder ideale omstandigheden gemaakt kunnen worden.

Ook ontdek je hoe snel de aarde draait. Je hebt iets in beeld en je ziet het snel weer uit beeld verdwijnen. Wil je iets rustig te bekijken (en zeker als je wil gaan fotograferen) dan moet jouw telescoop meebewegen - eigenlijk tegenbewegen - met de aarde om het hemellichaam in beeld te houden. En dat maakt een telescoop alweer een stuk duurder.

Kijk eens of je hier wat aan hebt. Een lang draadje, misschien kun je beter bij de laatste pagina's beginnen, die zijn nog enigszins recent.

Reageer