Warmteoverdracht buis berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 84

Warmteoverdracht buis berekenen

Ik heb volgende oefening:

In een stalen buis met binnendiameter 12 cm en buitendiameter 12,4 cm stroomt water van 100°C

(α=1000). Rond de buis vloeit water op 0°C met α = 400. Bepaal de warmtestroom per lopende meter.

Antwoord:10900 J/s m

Ik noteer de volgende gegevens:

r1 = 0.12m ; α1=1000 ; T1= 100°C

r2 = 0.124m ; α2=400 ; T2 = 0°C

λ (staal) = 40 (opgezocht in een tabel)

Gevraagd

Q per lopende meter

Ik vind volgende formule terug in mijn cursus:

Voor de warmteoverdracht van het fluïdum in de buis naar het fluïdum rond de buis vinden we:

(Zie bijlage)

Ik reken dit uit en kom uit -21434 J/s (Ik heb als hoogte 1 meter genomen aangezien men vraagt, per lopende meter)

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, mijn temperaturen in Kelvin zetten, andere lengtes proberen enzovoort .

Iemand die weet waar mijn fout zit ? Of misschien de juiste formule kent
Bijlagen
formule.png
formule.png (3.87 KiB) 3336 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

In een stalen buis met binnendiameter 12 cm en buitendiameter 12,4 cm ....

....

r1 = 0.12m

r2 = 0.124m
Ik zie hier al een fout van een factor 2.

Straal is niet hetzelfde als diameter.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 84

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

Ja inderdaad, domme fout. Als ik de diameter aanpas klopt het wel ..

Berichten: 1

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

De eenheid van de α is toch W/m2K? Hoe kan je die zelf bepalen als je die nog niet hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.272

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

Wat is de betekenis van die \(\alpha\) in woorden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

Er een boek op nageslagen. In mijn tijd de warmteoverdracht coefficient \(\small \alpha\) Wiki. Blijkbaar is het tegenwoordig veranderd in een \(\small h\).

Doet me denken aan mijn pogingen de afkoeling als functie van tijd te bepalen van een waterkoker (studie opdracht). Inclusief convectie. Met getal van Prandtl en Grashof. Dagen zitten studeren en prutsen en klooien, erg leerzaam misschien niet de beste uitwerking. Getal van Prandtl noemde ik altijd het getal van Pratsch (klinkt een beetje oost Europe's) dialect voor modder/smurrie/puree. :D Getal van Prandtl getal van Rayleigh en Grashof

Beetje oud topic wat leven word ingeblazen.
alpha.jpg
Bron: Inleiding tot de warmtetechniek, Ir. J.J. Feijen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.903

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

OOOVincentOOO schreef: di 10 mei 2022, 19:28 Blijkbaar is het tegenwoordig veranderd in een \(\small h\).
Ik denk eerder dat het een keuze van de schrijver is. In mijn (ongetwijfeld oudere) boek wordt ook al \(h\) gebruikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

Interessant, enige speculatie van mijn zijde: Ik vermoed dat \(\small \alpha\) wellicht vaak gebruikt is in Nederlandstalig studie materiaal. Wellicht dat veel Engelse litt. \(\small h\) gebruikte. Als ik in de symbolenlijst kijk zie ik dat de absorbtie coefficient reeds de naam alha heeft \(\small \alpha (\lambda)\), \(\small \text[1/K]\). Het lijkt mij logisch als nu ook Ned. litt. de \(\small h\) gebruikt. Maar die alpha blijft erin gehamerd bij mij!

Hier uit een ander Ned. boek uit mijn studie:
alpha2.jpg
Bron: Natuurkunde voor het hoger technisch onderwijs, ir. B van Buuren, ir. J.A. de Jong

Gebruikersavatar
Berichten: 2.272

Re: Warmteoverdracht buis berekenen

In mijn boeken van thermodynamica stond vroeger ook altijd h. Mogelijk dat in boeken wiskunde als het meer draaide om het oplossen van partiële differentiaal vergelijkingen er hier en daar wel eens iets anders stond.

Reageer