Energie opslag berekenen in de praktijk

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Energie opslag berekenen in de praktijk

Ik heb recent een stukje grond gekocht in de bergen.Het stukje grond omvat top van een berg + een dal het hoogte verschil tussen top en dal is 150 meter.Graag had ik het hoogte verschil als baterij gebruikt...maw terwijl er zon is met zonnepanelen water omhoog pompen in een watertank om dan als de zon niet schijnt het water opgeslagen in de tank te gebruiken om een generator aan te drijven .....ik zou een baterij kunnen gebruiken maar die hebben limieten op laad cycles+deze zijn niet echt bepaald milieu vriendelijk.....

Nu hoe bereken ik best welke inhoud de tank moet hebben om voor +- 12 uur over 7kw te beschikken + hoe bereken ik de diameter van de buis?zijn er enkele simpele vuistregels zonder me te moeten onderdompelen in enkele dagen v wiskundige formules?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: Energie opslag berekenen in de praktijk

Twaalf uur lang 7 kW komt neer op ruim 302 MJ.
Bij een hoogteverschil van 150 m heb je dan 206 ton water nodig. Een zwembad van 10 bij 10 meter, 2 meter diep.
Dat is in het ideale geval, zonder enig verlies. In de praktijk dus meer.

Het waterdebiet tijdens het opwekken van elektriciteit is ongeveer 5 liter/s, dus de diameter van de buis zal niet erg groot hoeven te zijn; 10 cm lijkt me ruim voldoende.
Ook weer voor het ideale, verliesvrije geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Energie opslag berekenen in de praktijk

Als je kijkt naar pompen met 200m opvoerhoogte om wat marge te hebben en 20m^3/h dan heb je een combinatie die je niet gemakkelijk terugvindt als je googlet. Bij die hoge opvoerhoogte heb je precies altijd een hoger debiet en bij lager debiet een te kleine opvoerhoogte. Voorzover ik snel terugvind.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Energie opslag berekenen in de praktijk

Misschien is het handiger om bijvoorbeeld 10 pompen in serie te zetten, elke pomp pompt het water 20 m omhoog, naar een badkuip vanwaar de volgende pomp het verder omhoog pompt. Een voordeel daarvan is dat maximumdruk in de buis dan 2 bar is, i.p.v. 20 bar
Onderin een buis van 10 meter is de overdruk slechts 1 bar, maar onderin een buis van 200 m is het 20 bar. Na een paar jaar spuit het water uit de kieren.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Energie opslag berekenen in de praktijk

wnvl1 schreef: di 17 mei 2022, 19:15 Als je kijkt naar pompen met 200m opvoerhoogte om wat marge te hebben en 20m^3/h dan heb je een combinatie die je niet gemakkelijk terugvindt als je googlet. Bij die hoge opvoerhoogte heb je precies altijd een hoger debiet en bij lager debiet een te kleine opvoerhoogte. Voorzover ik snel terugvind.
Toevallig weet ik dat mijn oude flatgebouw een opvoerpomo van duyvelaar had voor het drinkwater. En die hebben ook procespompem met precies dat bereik. Zie bijvoorbeeld de dpv-25. 200m bij 25m3/hr. https://s3.amazonaws.com/document.issuu ... psFoTVU%3D Pompcurve blz25

Het zou me niks verbazen als die 25 het motorvermogen in kW is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Energie opslag berekenen in de praktijk

Misschien een detail: In de winter kan het (flink) vriezen in de bergen. Misschien is het nodig de leidingen leeg te laten in de winter. Maar daar heb ik weinig ervaring mee, m.b.t. uitzetting water.


Reageer