Klok met gekleurde randen, indien bekeken met bril

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Klok met gekleurde randen

HansH schreef: do 21 apr 2022, 17:53 aan het smalbandige spectrum te zien moeten het wel bijna gekleurde leds zijn. je zou evt met een verrekijker voor je camera of camera met telelens kunnen kijken of je de losse leds kunt fotograferen.
Ik heb nu door een verrekijker gekeken, zie onderstaande foto. Kun je het type beeldscherm misschien afleiden uit de defecte pixels? Ze zouden wit moeten zijn, maar de cyaankleurige defecte pixel heeft denk ik een dode rode subpixel, en de magentakleurige defecte pixel heeft een dode groene subpixel.

pixel1.jpg
AdditiveColor.jpg

Op de foto van de klok gezien door een tralie waren de RGB-mengkleuren cyaan en geel zichtbaar:
klok_tralie_spectrum2.jpg
klok_tralie_spectrum2.jpg (11.5 KiB) 468 keer bekeken

Berichten: 3.867

Re: Klok met gekleurde randen

het lijkt erop dat er dan 3 ledjes samen 1 grote pixel maken,maar zodanig samengevoegd zijn dat je de afzondelijke kleuren niet ziet. dat is op zich niet zo gek want de meeste RGB led modules bevatten 3 kleurenchipjes vlak naast elkaar. maar het lijkt hier om redelijk grote witte vlakken te gaan, dus ik denk dat dat een soort buisjes zijn met achterin een RGB led en voorin een wit diffuus vlakje. wel gek eigenlijk omdat die klok altijd wit is ? of kunnen ze hem ook in een kleur laten oplichten ? anders had ik als ontwerper eerder gekozen voor witte leds, want die zijn efficienter dan samengevoegde RGB.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Klok met gekleurde randen

Na wat gegoogle begrijp ik dat grote videoschermen voor reclameborden en concerten vaak bestaan uit "RGB leds" waarin de R, G en B led compact bij elkaar in één behuizing zitten, en kennelijk geldt dat ook voor de klok van dit topic. Een RGB led kan overdekt zijn door een diffusor, een mat kapje dat voor een betere kleurmenging zorgt. Misschien dat de RGB led in een putje ligt en dat de diffusor vooral helpt om in heel schuine richtingen dezelfde kleur uit te stralen.

Ik heb het kleurenspectrum van de klok wat beter bekeken met een handspectroscoop, en van diverse andere LED displays zoals een groot reclamebeeldscherm van een bioscoop op het Leidseplein, de Ziggo Dome, een tv en een laptop. De klok, het reclamebeeldscherm, en de ziggo dome bevatten duidelijk RGB leds met een smalbandig spectrum, dus pure primaire kleuren. Het voordeel daarvan is dat het beeldscherm een rijk kleurengamut kan uitstralen, met briljante kleuren. Voor een brildrager zoals ik leidt de brede kloof in het spectrum tussen R en G soms tot gekleurde randen. Bij mijn tv en laptop zijn de RGB leds niet smalbandig, of dat een bewuste keuze is weet ik niet.

Ik heb ook foto's van de pixels gemaakt. Bij de klok en het reclamebeeldscherm is elke RGB led blijkbaar overdekt door een diffusor, want er zijn niet drie subpixels te zien. De ziggo dome heeft geen RGB leds, maar clusters van 7 aparte leds (3R+2G+2B). Bij de tv en de laptop zijn de aparte R, G en B pixels zichtbaar met een loep.

spectrum combi 3.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Opheffen vacuum

Gisteren een groot reclamebord gevonden met opvallende rode en blauwe randen als ik schuin door mijn bril kijk. Het spectrum van het licht van de LEDs vertoont een brede kloof tussen rood en groen/blauw

Leidseplein1.jpg
A: reclamebord. B: bord scheef door het brillenglas gezien. Het brillenglas veroorzaakt de rode en blauwe randen. Door het scheef door het brillenglas kijken is het beeld astigmatisch: onscherp in de verticale richting, en scherp in de horizontale richting. C: bord gezien door een diffractietralie (100 lijnen/mm), zodat het eerste orde spectrum zichtbaar is naast het nulde orde beeld. D: pixels; E: spectrum van het licht van de LEDs, met brede kloof tussen rood en groen/blauw.

Reageer