Plantaardige olie schadelijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

Plantaardige olie schadelijk?

Ik zag een filmpje voorbijkomen op youtube voorbijkomen waarin beweerd werd dat plantaardige olie verschrikkelijk slecht voor je gezondheid zou zijn, een aantal argumenten vind ik vrij onzinnig maar andere krijg ik mijn vinger niet achter, zelf verander ik niks aan mijn voedingspatroon naar aanleiding van dit filmpje.



Het argument dat vetzuren opgenomen in decelwanden daar ernstige narigheid zouden aanrichten vertrouw ik niet zo, ik zou denken dat mensen als opportunistische alleseters daar wel tegen zouden kunnen. Verder lijkt het filmpje qua opbouw wel wat op een complottheorie, genegeerd onderzoek, etc.

Berichten: 3.917

Re: Plantaardige olie schadelijk?

Scaffone schreef: vr 03 jun 2022, 23:24 Ik zag een filmpje voorbijkomen op youtube voorbijkomen waarin beweerd werd dat plantaardige olie verschrikkelijk slecht voor je gezondheid zou zijn,
vet heb je nodig om gezond te blijven. Het probleem is niet vet , maar teveel vet tav van de energie die je verbruikt. Het teveel wordt in je lichaam opgeslagen (werkt als integraal en een integraal heeft de eigenschap op over langere tijd uit de bocht te vliegen in de vorm van obesitas) en veroorzaakt daardoor allerlei problemen al of niet versterkt door genetische aanleg. Als je meer beweegt dan mag je ook wat meer vet gebruiken.

Berichten: 1.365

Re: Plantaardige olie schadelijk?

De mens is van oorsprong in de eerste plaats een planteneter. Als plantaardig vet echt zo slecht was waren we nu uitgestorven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Plantaardige olie schadelijk?

De oorsprong van de mens ligt inderdaad in een plantaardig dieet. We hebben het hier echter over bijna 2 miljoen jaar geleden. Toen ging de Homo erectus, voorloper van de Homo sapiens, vlees en andere dierlijke eiwitten eten wat een van de belangrijkste factoren was in de evolutie naar de moderne mens. Het veranderen van dieet was o.a. de oorzaak van het verschil in evolutie tussen mensen en mensapen. De bouw veranderde, men ging rechtop lopen en de mens maakte een explosieve ontwikkeling van de hersenen door.

Ook het menselijke maagdarmstelsel paste zich aan aan het gevarieerde dieet. In 2012 vergeleken wetenschappers van de universiteit van Lund 67 soorten zoogdieren, waaronder mensen, apen, orka’s en muizen. Er bleek een verband te bestaan tussen het eten van vlees en de leeftijd tot wanneer nakomelingen worden gezoogd. Soorten die vlees eten, verkorten de zoogtijd zodat de volgende zwangerschap vroeger kan plaatsvinden. Dit heeft een zeer grote invloed gehad op de verspreiding van de mens. Lees het verslag van deze studie hier en hier.

Ook het gebit van de mens maakt duidelijk dat deze omnivoor is. Wij hebben een gemengd gebit met knobbelkiezen, minder geprononceerde hoektanden en uit korte snijtanden. Het gebit van herbivoren en carnivoren is anders. Lees meer over het menselijk gebit hier en hier.

Lees ook dit, dit en dit.

Dit is echter veel meer dan de vraagsteller wil weten. Het gaat hem om de eventuele schadelijkheid van plantaardige olie. Volgens het Voedingscentrum bevatten vloeibare plantaardige vetten minder verzadigde vetten dan dierlijke vetten en zijn ze daarom gezonder. Ook bevatten plantaardige vetten meer gezonde onverzadigde vetten. Onverzadigd vet verlaagt het slechte cholesterol in je bloed en verkleint daarmee je kans op hart- en vaatziekten. Ditzelfde geldt niet voor vaste plantaardige vetten zoals bv. kokosvet en palmolie.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer