zonnepanelen en omvormer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 25

zonnepanelen en omvormer

Ik ben een leek op het gebied van straling/magnetisme en elektriciteit. Eerder plaatste ik een vraag over zonnepanelen. Daarom zijn jullie mijn bron! Helaas kan ik het niet meer vinden.

situatie is als volgt: ik wil 30 zonnepanelen op mijn tamelijk grote dak leggen. Pal onder het dak zijn de kinderkamers en mijn studeerkamer, de omvormer komt op de vliering.

Ik ( of mijn vrouw) denkt dat eventuele straling van de panelen of de vooral omvormer schadelijk zou kunnen zijn. Is dat gegrond?.

Natuurlijk schijnt de zon snachts niet, maar ook overdag zijn de kids veel aan het spelen. en daarbij ik heb een een elektrische auto ( maar we zetten de kids er niet in tijdens het laden), veel elektrische apparaten in huis en daarover maken we ons geen zorgen.

Zijn er geruststellende woorden over de panelen en de vooral de omvormer te geven ( bijvoorbeeld in verhouding tot andere electrische apparaten) of daar iets over te lezen? De omvormer voor 30 panelen zal een redelijke capaciteit hebben

Iemand, dat zou ons wat gerust kunnen stellen? Thanks

En natuurlijk, ik snap dat er mensen zijn die zich hier totaal gaan zorgen over maken. Ik hoop daar met mijn vrouw dan straks ook bij de horen. Daarbij wil ik uit milieu ( en met huidige energie prijzen ook financieel) oogpunt toch best graag de panelen laten leggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: zonnepanelen en omvormer

chupa schreef: di 31 mei 2022, 21:30 Daarom zijn jullie mijn bron! Helaas kan ik het niet meer vinden.
Hier kun je je vorige topic vinden.

Berichten: 25

Re: zonnepanelen en omvormer

Dank je, iemand nog extra info?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: zonnepanelen en omvormer

De zonnepanelen zijn aangesloten op een inverter die in principe een stroom door de zonnepanelen kan sturen die een merkbaar effect heeft op de omgeving (zoals alle elektrische apparaten hebben).
De eersten die hier iets van merken zijn radioamateurs die als hobby hebben zeer zwakke radiosignalen te ontvangen en die hierbij hinder hebben van radiostoring. Uit de praktijk is gebleken dat hinderlijke storing uit inverters eigenlijk niet voor komt. Dat betekent dat de radiostraling uit het zonnepanelensysteem minder is dan 1 nanowatt.
De radiostraling uit een mobiele telefoon kan in de orde zijn van 1 watt. Dat is een miljard keer meer. Hiermee komt de situatie beter in perspectief.
Wanneer echter optimizers in het zonnepanelensysteem worden opgenomen, neemt de radiostoring zo drastisch toe, dat in sommige gevallen (na klachten over storing) de boel moest worden ontmanteld. Dan zal de uitgezonden radiostraling echter nog altijd in de orde van een miljoen keer lager zijn dan die van een mobiele telefoon.

Berichten: 3.917

Re: zonnepanelen en omvormer

Olof Bosma schreef: do 02 jun 2022, 13:17 De zonnepanelen zijn aangesloten op een inverter die in principe een stroom door de zonnepanelen kan sturen die een merkbaar effect heeft op de omgeving (zoals alle elektrische apparaten hebben).
In principe is een zonnepaneel een stroombron, dus stroom sturen door een stroombron is eigenlijk al niet mogelijk. Maar misschien doel je op HF stroom door de parasitaire capaciteit van de zonnecellen?
Het mechanisme van stoorstroom injecteren in het net of in dit geval de panelen door de switch mode converter die daaraan hangt komt door de hoogfrequente manier van schakelen van die converter. Er zijn echter eisen (EMI) waar zo'n ding aan moet voldoen en die eisen zijn weer bepaald door wat met veilig acht samen met de extra kosten (en efficiency verlies) die zo'n EMI filter met zich mee brengt. Bij die eisen is storen van andere apparatuur een belangrijker reden dan ziek maken van de mensen die eraan bloot gesteld worden omdat men ervan uitgaat dat je niet ziek wordt van zulke kleine stoorvelden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: zonnepanelen en omvormer

HansH schreef: do 02 jun 2022, 19:23 In principe is een zonnepaneel een stroombron, dus stroom sturen door een stroombron is eigenlijk al niet mogelijk.
De tracker van de inverter houdt de zonnepanelen in het werkgebied waar de maximale vermogensoverdracht plaatsvindt. In dat werkgebied vormen de zonnepanelen zeker geen stroombron, doordat de zonnecellen dan een zodanige spanning leveren dat zij enigszins in voorwaartse richting gaan geleiden.
Uiteraard zouden alle componenten van het systeem aan de EMC-eisen moeten voldoen, maar gebleken is dat dat niet het geval is bij optimizers van bepaalde fabrikanten.
Voor de gezondheid spelen deze onvolkomenheden inderdaad geen rol (nog steeds een miljoen keer minder stralingsenergie dan een mobiele telefoon).

Berichten: 25

Re: zonnepanelen en omvormer

Dank voor jullie antwoorden en de serieuze manier dat jullie met mijn vraag omgaan. Door een dergelijke vergelijking plaatst het het eea in perspectief. een miljoen of miljard maal kleiner dan mijn gsm waar ik me geen zorgen over maak stelt gerust. De gsm houd ik dan weliswaar niet tegen mijn oor houd maar ligt wel de hele dag naast me ligt.

Voor mijn totaalbeeld optimizers zijn toch de kleinere units die achter de panelen worden geplaatst om onder andere schaduw effecten op 1 of meerdere panelen niet het totale systeem te laten beïnvloeden? Dus het systeem maximaliseren/'optimaliseren"?

iemand nog een toevoeging?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: zonnepanelen en omvormer

chupa schreef: wo 08 jun 2022, 23:12 Voor mijn totaalbeeld optimizers zijn toch de kleinere units die achter de panelen worden geplaatst om onder andere schaduw effecten op 1 of meerdere panelen niet het totale systeem te laten beïnvloeden? Dus het systeem maximaliseren/'optimaliseren"?
Inderdaad zijn optimizers kleine units die de opbrengst per paneel optimaliseren. Helaas blijkt dat ze m.b.t. de ontstoring aanzienlijk minder presteren dan de inverter zelf. Dat is ook wel te begrijpen gezien de verhouding in kostprijs tussen de optimizers en een inverter.
De boodschap is dus optimizers te vermijden als die niet nodig zijn. De meeste inverters kunnen meer dan 1 groep zonnepanelen verwerken. Dus zoek een paar mooie vrij vlakken waarin de panelen worden geplaatst. Dan zijn optimizers niet nodig.

Reageer