Kunnen wij de toekomst zien?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Kunnen wij de toekomst zien?

OOOVincentOOO schreef: vr 03 jun 2022, 10:29 Volgens mij is het in de toekomst kijken een biologisch effect. Niet in de paranormale zin bedoel ik.
Helemaal mee eens. Daarom verwees ik al naar de psychologische verklaring (waar 'false memory' er slechts 1 van is).

De grap van een deja vu is dat je niet van te voren een herinnering hoeft te hebben, zelfs niet een die er slechts een beetje op lijkt. Jouw palette aan herinneringen en ervaringen is niet relevant voor welke gebeurtenis tot een deja vu kan leiden. Het enige dat er hoeft te gebeuren is dat je denkt dat je een situatie eerder hebt gezien. Een manier om dit een beetje mechanisch te interpreteren is een schrijffout naar je geheugen met een verkeerde tijdsaanduiding oid (ik zeg niet dat het echt zo werkt, maar hopelijk verduidelijkt dit wat ik bedoel).

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Kunnen wij de toekomst zien?

HansH schreef: vr 03 jun 2022, 11:27
irArjan schreef: di 31 mei 2022, 17:46 Het probleem is volgens mij niet vrije will maar causaliteit.
vrije wil is iets vaarvan je zelf waarneemt dat dat een vrije wil is. Maar als je helemaal teruggaat naar de kleinste eenheden van informatie (waren dat geen planck volumes?) dan is de vraag of de status daarvan op dit moment eenduidig iets zegt over de status op een volgend moment. en dan kom je ook langs de kwantum mechanica met kansen dat iets gebeurt en de vraag of dat inderdaad wel kansen zijn of dat het uiteindelijk ook allemaal al vast ligt maar wij dat niet kunnen ontrafelen.
en dan is het volgens mij vrij simpel;
1) de informatie op dit moment bepaalt eenduidig de informatie op een tijdstip daarna. dan ligt alles dus al vast inclusief de hele toekomst. (en onze vrije wil is dan niet meer dan een filmpje wat zich voltrekt)
2) de informatie op dit moment is echt bepaald door kansen. dan is de toekomst volledig onbepaald en kan het alle kanten op.

of het 1 of 2 is lijkt me lastig te achterhalen.
en als het 2 is dan spreekt het voor zich dat in de toekomst kijken onmogelijk is want die ligt immers nog niet vast.
als het 2 is dan zou je in principe in staat moeten zijn om de toekomst te ontrafelen, dus kun je in de toekomst kijken, maar de vraag blijft hoe je die moet ontrafelen uit een stelsel van vrijwel oneindig aantal vergelijkingen met vrijwel oneindige hoeveelheid onbekenden.
Even voor de duidelijkheid: de rede dat ik zei dat het probleem niet vrije wil is, is dat het mijns inziens niet uit maakt of je wel of niet bewust een wijziging in de toekomst maakt. Zoals ik zei, ik ben een materialist in filosofische zin. Dat betekent dat als jij een visioen of wat dan ook hebt van de toekomst, dit een verandering 'veroorzaakt'(?) in de huidige staat van het universum. Deze veranderde staat kan tot een andere toekomst leiden, dit is een paradox, en dit wordt expliciet niet toegestaan in de huidige natuurkundige wetten.

Maar vrije wil is een heel onderwerp op zichzelf. Persoonlijk ben ik een fan van Dennett zijn interpretatie (lees zijn boek 'de evolutie van de vrije wil' of 'Freedom evolves' als je Engels goed genoeg is). Het probleem van jouw 2) is dat een toekomst bepaald door kansen niet een grote verbetering is op 1) met betrekking tot vrije wil. Het betekent namelijk niet dat je nu ineens wel invloed kan uitvoeren op de toekomst, want alhoewel deze nu niet vast ligt, is deze dus per definitie willekeurig.

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Kunnen wij de toekomst zien?

irArjan schreef: vr 03 jun 2022, 12:53
OOOVincentOOO schreef: vr 03 jun 2022, 10:29 Volgens mij is het in de toekomst kijken een biologisch effect. Niet in de paranormale zin bedoel ik.
Helemaal mee eens. Daarom verwees ik al naar de psychologische verklaring (waar 'false memory' er slechts 1 van is).

De grap van een deja vu is dat je niet van te voren een herinnering hoeft te hebben, zelfs niet een die er slechts een beetje op lijkt. Jouw palette aan herinneringen en ervaringen is niet relevant voor welke gebeurtenis tot een deja vu kan leiden. Het enige dat er hoeft te gebeuren is dat je denkt dat je een situatie eerder hebt gezien. Een manier om dit een beetje mechanisch te interpreteren is een schrijffout naar je geheugen met een verkeerde tijdsaanduiding oid (ik zeg niet dat het echt zo werkt, maar hopelijk verduidelijkt dit wat ik bedoel).
Probleem wat ik heb met deze uitleg, is dat ik iets zie en een vaag gevoel er bij krijg.
Dit gevoel blijkt vervolgens als ik het test te kloppen. Er waren meer mensen als ik zag in dat visioen.

Een false memory was het zeker niet. Ik zag wel iets over hallucinaties, en als we dan toch voor een wetenschappelijke verklaring gaan, zou dat wel kunnen. Iets zien, en er een raar gevoel bij hebben kan bij een hallucinatie.

Ik nijg er echter sterk naar, dat dit wel een paranormale ervaring was.
Ik geloof er echter absoluut niet in dat alleen ik een gave zou hebben, en dat ik bijzonder ben.

Ik denk dat iedereen paranormale gaven heeft, waarbij bepaalde new age mensen het in mijn beleving wereld veel te mystiek maken.

Off topic ? kreeg ik vandaag een papiertje in me brievenbus. Medium hassan.
Beroemdste medium met veel ervaring..... (dit is geen typ fout van mij, dit staat er echt)

Hoewel ik wel geloof in paranormale dingen, denk ik hier toch vooral, daar heb je weer zo een oplichter.
Vooral de stelligheid dat hij wel even jouw problemen op kan lossen, is iets wat er bij mij niet in wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Kunnen wij de toekomst zien?

Gps schreef: vr 03 jun 2022, 14:57 Probleem wat ik heb met deze uitleg, is dat ik iets zie en een vaag gevoel er bij krijg.
Dit gevoel blijkt vervolgens als ik het test te kloppen. Er waren meer mensen als ik zag in dat visioen.
Hoe vaak heb je 'iets' gezien en er een vaag gevoel bij gehad in je leven? Hoe vaak had je gelijk? Of heb je alleen die ene keer dat het wel klopte onthouden? En zo ja, het feit dat dit klopte kan ook gewoon toeval zijn. Als je dit herhaaldelijk krijgt en altijd gelijk hebt, dan kunnen we verder praten. Een enkele ervaring zegt niks.

Verder betekent 'een vaag gevoel' niks. Je doet voorkomen dat dit gevoel van iets externs kan komen, maar het kan ook gewoon een quirk van je lichaam zijn.
Gps schreef: vr 03 jun 2022, 14:57 Een false memory was het zeker niet.
Dat kan jij per definitie zelf niet uitsluiten.
Gps schreef: vr 03 jun 2022, 14:57 Ik nijg er echter sterk naar, dat dit wel een paranormale ervaring was.
Dit vind ik altijd zo'n bijzondere stap in de redenatie (jij bent verre van de enige die dit doet). Als je het niet kan verklaren dan moet het wel paranormaal zijn. Het kan niet anders, toch? Maar het is veel waarschijnlijker gewoon een gek toeval, of iets anders. Maar voordat je met zo'n enorme uitspraak komt heb je toch wel behoorlijk wat meer bewijs nodig. "Extraordinary claims require extraordinary evidence" aldus Carl Sagan. Ik vind zelf dat je hier veel te gemakkelijk overtuigd bent van jouw eigen persoonlijke ervaring. Maar jouw eigen ervaringen zijn verre van neutraal, lees eens wat over hoe jouw eigen hersenen je vaak voor de gek houden:
https://www.verywellmind.com/ways-your- ... ou-2795042
https://www.forbes.com/sites/forbescoac ... bf448e1f88
https://www.betterhelp.com/advice/gener ... ks-on-you/

Jij hebt het over 'korstsluiting' in je hoofd alsof dat iets uitzonderlijks is. Maar heel veel mensen hebben daar af en toe last van. Alleen al hallucinaties zijn vrij gewoon (deze hoeven niet heel excentriek of vreemd te zijn):
https://www.cbsnews.com/news/how-common ... cinations/
https://massivesci.com/articles/halluci ... ine-brain/

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Kunnen wij de toekomst zien?

Je begrijpt mijn opmerking over kortsluiting in me hoofd verkeerd.
Wat ik daar mee bedoel, is nou juist dat deze gebeurtenis, niet perse betekent dat ik de toekomst zag.

Ik heb echter meer ervaringen, die mijn ongeloof in paranormale gaven de grond ingeboord hebben.

Zo was er een droom. Ik droom dat ik bij een bedrijf ben waar ik gewerkt had.
Op zich niets bijzonders, maar in die droom kon ik de groep niet bijhouden. De groep voor mij, van mensen die rondgeleid werden. Aan het eind van een hal, houd iemand de deur voor mij open.

En nu word het een raar verhaal. Ik weet die droom nog, omdat de persoon die de deur voor mij openhield, nooit bij dat bedrijf gewerkt had. (ex collega van een ander bedrijf)

Ik deed de droom dus af als een droom, want dit kon nooit kloppen.

Paar weken later, ik word gebeld. Dat bedrijf waar ik dus al eerder gewerkt had wilde weten of ik nog beschikbaar was.
Het bedrijf uit de droom dus.
We krijgen een rondleiding, en ik zie weer die zelfde film afspelen, als in die droom.
We lopen in een hal, en aan het eind houd een ex collega van een ander bedrijf, de deur voor mij open. :shock:

Waarom ik de groep niet bij kon houden ? Een twee dagen voor deze rondleiding, liep ik een spierblessure op.

Kan ik ergens een klacht indienen? Waarom zag ik niet het moment dat ik die spierblessure opliep, dan had ik dat misschien kunnen voorkomen..... :lol:

Ik heb best veel onderzoek gedaan, en het is op zich simpel. Er is via experimenten nog nooit aangetoond dat iemand bepaalde gaven had.
Dat mislukte elke keer. Geen van de mediums lukte het om een echt statistiek significant verschil te maken met iemand die gewoon gokt.

Ook voor voorspellende dromen, is wel een wetenschappelijke verklaring.
Wij dromen allemaal zo veel, dat simpele statistiek zegt dat een paar van die dromen wel uit moeten komen.

Als ik ook maar iets kon bewijzen, dan had ik me allang bij James Randi gemeld, of een willekeurige universiteit.
Toch is er ook twijfel bij mij op dat punt. Wil ik een wereld beroemd medium worden?
Volgens mij heb je dan geen leven meer. De hele wereld wil ineens je vriendje zijn.

Maar meer concreet, faalt elke poging van mij, om deze gave ? op te roepen. (o.a. In de toekomst kijken)
Het overkomt me, ik kan het absoluut niet sturen.

Binnen de wetenschap stop het verhaal dan wel.
Buiten de wetenschap komen we dan op het punt, dat je jezelf open moet stellen voor dit soort dingen, bijvoorbeeld door meditatie.
Mijn persoonlijke probleem is dan wel, dat we dan ook bij dingen als chakra's komen, het punt waarop ik begin af te haken.
Daar heb ik geen goed gevoel bij, pun intended. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.894

Re: Kunnen wij de toekomst zien?

Opmerking moderator

Dit topic is een filosofische discussie geworden.
Op dit forum is het filosofieforum al een aantal jaren geleden gesloten (voor het waarom zie hier).
Dit topic blijft daarom gesloten.

Gesloten