CO2/methanol recycling vervoer.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Gedwongen 60% van je energie weggooien die je dan soms, deels, nuttig kunt gebruiken kan ik onmogelijk als voordeel zien.

Berichten: 3.860

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: di 21 jun 2022, 10:17 Gedwongen 60% van je energie weggooien die je dan soms, deels, nuttig kunt gebruiken kan ik onmogelijk als voordeel zien.
klopt dat is zeker geen voordeel. want die 60% ga je nooit effectief gebruiken om je auto te verwarmen. maar de warmte die bij brandstofcellen vrijkomt ben je toch al kwijt, dus als je die kunt gebruiken dan hoef je niet de geproduceerde elektriciteit aan te spreken daarvoor. misschien kun je de koeling van de power converters ook wel gebruiken daarvoor. Die hebben efficiencies van rond de 95-98% dus met 30 kw vermogen naar de wielen in een stadsritje komt er dan zo'n 600-1500 watt aan warmte beschikbaar. Dan wordt het gebruik van inefficiecy van je brandstofcellen weer wat minder interessant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Natuurlijk heeft het zin restwarmte te gebruiken voor verwarming, warmte die je anders weg zou gooien.
Maar die warmte heb je niet het hele jaar door nodig, en dan blaas je die de lucht in.

Dan, in een auto met een efficiëntie in de buurt van 100%, spreek ik liever de accu aan voor verwarming als die echt nodig is. Een beetje restwarmte zal er altijd wel zijn maar je zal niet continu 30 kW gebruiken, alleen bij optrekken.

Maar goed, we zijn wel afgedwaald van het onderwerp, omzetten van (al dan niet atmosferische) CO2 in methanol m.b.v. groene energie.

Berichten: 3.860

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: di 21 jun 2022, 21:13 Maar goed, we zijn wel afgedwaald van het onderwerp, omzetten van (al dan niet atmosferische) CO2 in methanol m.b.v. groene energie.
ik denk dat het nog steeds on topic is. Het gaat hier over methanol (maar geldt ook voor waterstof) wat je als aanvulling zou kunnen gebruiken naast de batterijen. en die batterijen hebben een hele beperkte energie opslag en lange laadtijd dus wil je liever niet aanspreken als verwarming omdat dat gelijk ten koste gaat van je de range die je met 1 lading kunt halen en je moet wachten tot je accus weer is bijgeladen.

De verliezen in de omzetting van methanol of waterstof naar elektriciteit kun je voor verwarming gebruiken en kun je snel aanvullen door gewoon snel te tanken. dus dat is het complete plaatje.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Dan kun je beter (heel efficient) op accu's rijden en wat methanol meenemen louter voor verwarming. Dan gebruik je beide bronnen op z'n efficiënts. Wat niet wegneemt dat de productie van methanol, via waterstof en CO2, nog steeds verre van optimaal is.

Berichten: 3.860

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: di 21 jun 2022, 21:46 Dan kun je beter (heel efficient) op accu's rijden en wat methanol meenemen louter voor verwarming. Dan gebruik je beide bronnen op z'n efficiënts.
het voordeel van extra brandstof in de vorm van waterstof of methanol samen met brandstofcellen vergroot ook het bereik en maakt tanken sneller en misschien de accu's goedkoper als je die deels kunt vervangen door brandstofcellen , dus je wil de methanol (of waterstof) ook gebruiken voor de voortstuwing om die redenen. dus naast meest efficient is ook kosten (minder accucellen) en benodigde tijd om te tanken (methanol/aterstof=snel, elektrisch laden van accu's=traag)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.895

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Dat is zo'n beetje het idee achter de huidige hybride auto's. Dat maakt het systeem wel weer gecompliceerder.
Met nog een toename van factor twee in de capacities van accu's en meer laadmogelijkheden in alle landen zal daar nauwelijks meer behoefte aan zijn. Toegegeven, een factor twee is geen sinecure.

Wie weet, misschien is waterstof wel het systeem van de toekomst. Maar ook dan moeten er nog veel vorderingen gemaakt worden.

Het echte probleem is nog steeds onze afhankelijkheid van fossiele brandstof. Ik denk niet dat we daar, zonder kernenergie, tijdig van af kunnen komen. Waarschijnlijk is het al te laat.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

HansH schreef: ma 20 jun 2022, 17:43
Ik doelde op het van stal halen van zonnepanelen,terwijl de discussie ging over methanol.
Dat gaat hand in hand. Het topic ging over methanol maken uit CO2. Dat kost energie, en zeker als men CO2 uit de atmosfeer wil gebruiken, zoals in dit topic genoemd werd. Het is dus een essentieel punt waar je die energie vandaan haalt - zeker omdat fossiele brandstoffen per definitie geen oplossing zijn - het enige dat je dan effectief produceert is warmte, en hoewel dat af en toe best nuttig kan zijn is dat toch vooral een restproduct, afval.

Men moet dus op een andere manier aan energie komen, en ik gaf een aantal voorbeelden. Net als eerder, voorbeelden van technologie die al bestaat, die zich in de praktijk bewezen heeft en die verder opgeschaald kan worden. Zonnepanelen zijn daar een voorbeeld van.

Methanol kan dus niet zonder, bijvoorbeeld, zonnepanelen. Maar als je die toch al neerlegt loont het ook om kritisch te kijken naar wat je met die energie doet. Uiteindelijk is het enige wat je wil bereiken, dat je energie kunt opslaan als dat nodig is. Omzetten in methanol en daarmee een hoop weggooien als warmte; daarna eenzelfde hoeveelheid energie weggooien als je de methanol verbrandt, is dan niet echt logisch. Er zijn talloze andere vormen van opslag die veel efficiënter in het gebruik zijn. Natuurlijk zullen er best niche-toepassingen te verzinnen zijn waar methanol een optie zou kunnen zijn, maar dat verandert verder niets aan de rode draad.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo schreef: di 21 jun 2022, 10:17 Gedwongen 60% van je energie weggooien die je dan soms, deels, nuttig kunt gebruiken kan ik onmogelijk als voordeel zien.
Inderdaad het zou veel elektriciteit opslokken in bijvoorbeeld Europa.
Dan maar in woestijnlanden op een iets andere manier. Alleen daar CO2 uit de lucht halen om het vervolgens te combineren met elektriciteit/waterstof kost wel heel veel energie en staat nog niet op punt vandaag.
Hier project in China. Ik zag het liever in Dubai of Quatar in een andere setting.
Bijlagen
how-to-send-money-to-dubai-when-relocating-to-the-middle-east-900x450_c0c0d373ccc0e3e17e60991646af52be_2000.jpg

Berichten: 3.860

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Skycenter schreef: zo 26 jun 2022, 03:24
Xilvo schreef: di 21 jun 2022, 10:17 Gedwongen 60% van je energie weggooien die je dan soms, deels, nuttig kunt gebruiken kan ik onmogelijk als voordeel zien.
Inderdaad het zou veel elektriciteit opslokken in bijvoorbeeld Europa.
Dan maar in woestijnlanden op een iets andere manier. Alleen daar CO2 uit de lucht halen om het vervolgens te combineren met elektriciteit/waterstof kost wel heel veel energie en staat nog niet op punt vandaag.
Hier project in China.
Ik denk dat je nu appels met peren aan het vergelijken bent. Die 60% ging over het rendement van een benzine verbrandingsmotor en het hergebruiken van een deel van die 60% om je auto te verwarmen.
Hier refereer je aan zonnewarmte omzetten en bruikbare energie.
Dat zijn dus 2 verschillende dingen. Dus wat is de link tussen de 2 die je wilt benadrukken hier?

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Xilvo heeft aangehaald in deze poll dat een elektromotor rendabeler is dan de omweg; electriciteit>waterstof>CO2 Methanol. De omweg in de productie van e-fuels kost blijkbaar in Europa te veel energie. Echter ik bood weer een alternatieve mogelijkheid aan. Dus niet in Europa zoals onderstaande bericht.
https://www.spiegel.de/wissenschaft/men ... 1c592d7064

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

De verliezen zijn inherent aan de omweg die je neemt. De verliezen zijn dus overal hetzelfde, of je het proces nu in Europa uitvoert, in de Sahara of in Qatar.

Het is natuurlijk wel een stuk zonniger in Qatar, en voor een zonnewarmte-systeem (concentrated solar power, CSP) kan dat gunstig zijn. Maar dat verandert niets aan het grote probleem van het het methanol-uit-CO2-concept, dat je 80-90% van de energie die je opwekt, weggooit. En dat, terwijl je die energie met reeds bestaande technieken met minder verlies kunt omzetten en opslaan.

Verder begrijp ik je "dus niet in Europa" niet helemaal. CSP bestaat al lang en ook in Europa staan een heel aantal werkende installaties. Zie bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... r_stations

Maar goed, niet relevant dus. Ook de energie uit die prima werkende Europese installaties kun je beter op een andere manier inzetten dan door er via allerlei omwegen methanol van te maken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: CO2/methanol recycling vervoer.

Ik warme/hete gebieden kan je wel beter dit aardvriendelijk project zeer groots realiseren. Zeker als je er lucht CO2 voor gebruikt (nog niet perfect realiseerbaar). Al is het maar bijvoorbeeld voor vrachtwagens en schepen.

Reageer