Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

Moderator: physicalattraction

Berichten: 203

Re: Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

Ik snap het. Bedankt voor de voorbeelden.

De volgende vraag: Bestaat er een oppervlak dat niet voldoet aan de cosinuswet van Lambert? Bijvoorbeeld een oppervlak bestaande uit microscopisch kleine rechtopstaande naalden?

(en ja een gek kan altijd meer vragen dan weet ik veel hoeveel wijzen kunnen beantwoorden)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

Het hangt van de omstandigheden af.

Bij een voorwerp met een zekere temperatuur aan alle kanten omringd door wanden met gelijke temperatuur geldt zonder voorbehoud dat die wet geldt voor de som van uitgestraalde en uitgezonden straling. Als dat niet zo zou zijn dan kon je een perpetuum mobile maken.

Dat betekent dat het ook altijd moet gelden voor een volmaakt zwart voorwerp, een voorwerp dat alle opvallende straling absorbeert.

Voor andere gevallen kun je makkelijk iets verzinnen waarbij de wet niet helemaal, of helemaal niet, opgaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

De randverduistering van de zon betekent dat de zon geen Lambertstraler is.

Afbeelding


De volle maan is wel een Lambertstraler, de randen zijn net zo helder als het midden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

De maan weerkaatst licht, daar zit geen spatje eigen straling van de maan bij ;)

Die foto van de zon is een leuke puzzel. Een voorwerp met een zekere temperatuur kan alleen minder stralen als het meer reflecteert. Zou de zon veel scherend invallend licht reflecteren? Ik kan het me moeilijk voorstellen. Of zou het licht van de rand door gas erboven geabsorbeerd worden?

Iemand een idee?

Edit:
Ik had de link van jkien nog niet bekeken.

Uit dat Wikipedia-arikel:
Bij een ster wordt dit verschijnsel veroorzaakt door het feit dat lichtstralen van de rand ten opzichte van de lichtstralen van het centrum van hogere en dus koelere atmosferische lagen afkomstig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.333

Re: Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

Misschien begrijp ik de uitleg niet goed, maar heeft die wet niet gewoon te maken met het perspectief. Net zoals dat een plaat die schuin staat tov de regen minder water opvangt per vierkante meter dan een plaat die loodrecht staat op de regen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.967

Re: Help! Ergens zit een gedachtefout. Tweede hoofdwet.

Ja, de hoeveelheid uitgestraalde energie is evenredig met de grootte van de projectie van een oppervlakte-elementje in een richting.

Reageer