Gas of elektrisch koken

Moderator: physicalattraction

Berichten: 454

Gas of elektrisch koken

Ik vroeg mij af wat op dit moment goedkoper is ? En dan heb ik het over een elektrische kookplaat en dus geen inductie koken . Zette laatst de radio aan in de auto en toen hadden ze het over pizzeria s die met gas koken 5 duizend euro per maand kwijt waren en met elektrisch koken maar 1500 euro . Nu heb ik dus nog een oude elektrische kookplaat en vroeg me dus af of ik die niet beter zou kunnen gebruiken .

Berichten: 8

Re: Gas of elektrisch koken

Het antwoord op de vraag weet ik niet, al lijkt er veel warmte van een gasvlam de lucht in te gaan. Wie het gasfornuis aansteekt ruikt vaak een scherpe geur. Dit is formaldehyde, een zeer schadelijke stof. Heeft niets met de gestelde vraag te maken maar misschien wel iets om rekening mee te houden bij de keuze tussen gas of elektrisch koken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Gas of elektrisch koken

vincentcius schreef: di 19 jul 2022, 21:31 Zette laatst de radio aan in de auto en toen hadden ze het over pizzeria s die met gas koken 5 duizend euro per maand kwijt waren en met elektrisch koken maar 1500 euro .
Elektriciteit is ongeveer twee maal zo duur als gas per kWh. Dat zou betekenen dat bij dat koken op gas meer dan 80% van de warmte verloren zou gaan. Dat lijkt me sterk.

Ging het trouwens over koken of bakken? Een pizza kook je niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Gas of elektrisch koken

m.perdeck schreef: wo 20 jul 2022, 14:15 Wie het gasfornuis aansteekt ruikt vaak een scherpe geur. Dit is formaldehyde, een zeer schadelijke stof.
Dat heb ik nog nooit gemerkt. Heb je een bron voor de suggestie dat formaldehyde in mogelijk schadelijke hoeveelheden ontstaat bij het gebruik van aardgas?

Berichten: 3.903

Re: Gas of elektrisch koken

Xilvo schreef: wo 20 jul 2022, 15:28
Het begint met de vraag wat je betaalt voor een kwh elektra en een m3 gas. per hoeveelheid energie was dat inderdaad altijd ca een factor 2, maar met die prijsontwikkelingen van nu ben ik even het spoor bijster. (heb gelukkig op dit moment nog een vast contract)

en al of niet hebben van zonnepanelen kan ook nogal wat uitmaken. pizza bakken als de zon schijnt.

Berichten: 3.903

Re: Gas of elektrisch koken

en kijk ook even naar de energiebelasting en compenserende maatregelen van de overheid die in het voordeel werken van elektriciteit. uiteindelijk gaat het om de kosten per kwh of m3 alles bij elkaar. Het enige wat niet verandert is de hoeveelheid kwh in een m3 gas (35MJ/m3/3.6MJ/kwh=9.7 kwh/m3) en het rendement (waarmte door gas gaat deels langs je pannen en dus is energie uit elektra dan ca 20-30% effecienter over te dragen dan gas). dat is nodig om het zowozo te kunnen vergelijken. samen ca 7.7kwh/m3 gas als je 20% rendementsverschil aanneemt. dus om dezelfde energie aan je pan te leveren als 1m3 gas dioet heb je dan 7.7kwh elektra nodig

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Xilvo schreef: wo 20 jul 2022, 15:25
vincentcius schreef: di 19 jul 2022, 21:31 Zette laatst de radio aan in de auto en toen hadden ze het over pizzeria s die met gas koken 5 duizend euro per maand kwijt waren en met elektrisch koken maar 1500 euro .
Elektriciteit is ongeveer twee maal zo duur als gas per kWh. Dat zou betekenen dat bij dat koken op gas meer dan 80% van de warmte verloren zou gaan. Dat lijkt me sterk.

Ging het trouwens over koken of bakken? Een pizza kook je niet.
Nee dat is waar een pizza kook je niet .Maar het was een radio programma over horeca bedrijven die het niet meer redde op gas omdat ze de rekening niet meer konden betalen .
Er sprak ook een vrouw die een patat zaak runt en over ging stappen op infra rood frituren .Dat scheen dus ook te kunnen . Maar waar het dus op neer kwam was dat gas 5000 duizend euro kosten en elektra maar 1500, - Ik hoorde ook altijd dat elektra twee keer zo duur was als gas maar volgens mij is de prijs van gas inmiddels ook 3 keer zo duur geworden dus ik weet het niet meer . Ik zat net even naar mijn meter te kijken van gas en elektra om te kijken of de meting per grote eenheden gaat of ook per kleine metingen . Dat is dus alleen het geval bij mijn gasmeter .De elektra meter werkt alleen met hele getallen kWh .
Dus een proefje is ook niet echt mogelijk.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

HansH schreef: wo 20 jul 2022, 16:33 en kijk ook even naar de energiebelasting en compenserende maatregelen van de overheid die in het voordeel werken van elektriciteit. uiteindelijk gaat het om de kosten per kwh of m3 alles bij elkaar. Het enige wat niet verandert is de hoeveelheid kwh in een m3 gas (35MJ/m3/3.6MJ/kwh=9.7 kwh/m3) en het rendement (waarmte door gas gaat deels langs je pannen en dus is energie uit elektra dan ca 20-30% effecienter over te dragen dan gas). dat is nodig om het zowozo te kunnen vergelijken. samen ca 7.7kwh/m3 gas als je 20% rendementsverschil aanneemt. dus om dezelfde energie aan je pan te leveren als 1m3 gas dioet heb je dan 7.7kwh elektra nodig
Ja klopt ik kreeg eergisteren een mail met het volgende .

Beste klant,

De overheid heeft per 1 juli de btw op energie van 21% naar 9% verlaagd. Deze btw-verlaging geldt vooralsnog van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022. Lees in deze mail wat dit precies voor jou betekent. Wel zo transparant. Wat uiteraard niet verandert is onze stroom, die blijft groen. Je zit dus goed.


Het lijkt wel of het om de maand weer verandert en zo word de berekening natuurlijk wel ingewikkeld . Het hangt inderdaad ook van je huidige contract af .Ik zal de huidige tarieven er es bij halen .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Gas of elektrisch koken

vincentcius schreef: wo 20 jul 2022, 19:47 Ik zat net even naar mijn meter te kijken van gas en elektra om te kijken of de meting per grote eenheden gaat of ook per kleine metingen . Dat is dus alleen het geval bij mijn gasmeter .De elektra meter werkt alleen met hele getallen kWh .
Dus een proefje is ook niet echt mogelijk.
Hoe wil je dan een proefje doen? Je ziet op de meter niet hoeveel een m3 gas of een kWh elektriciteit kost.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Nou ja ik dacht als je de prijzen van het contract er naast legt . En dan vervolgens de proef met gas doet en met elektra . En dan ook dezelfde hoeveelheid water aanhoud in de pan .

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Dit zijn mijn huidige prijzen bij green choice .
Bijlagen
6C1984E6-09F9-49D9-8EF1-232FEF56A9D9.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Gas of elektrisch koken

Dat zal wel iets als vastrecht zijn. Het zijn in ieder geval geen prijzen per kuub gas of kWh elektriciteit.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Ja sorry, ik zie nu ook per dag erbij staan .Dit zal meer in de buurt komen ,heb geen daltarief want daar heb je volgens mij een dubbele meter voor nodig .

Maar ik denk dat er toch een proefje gedaan kan worden .Ik keek even naar de twee meters en de gas meter meet twee decimalen achter de komma , zie foto .
Helaas doet de elektra meter dat niet ,zie foto . Maar goed nieuws ik vond namelijk nog een energie meter die dat dus wel doet . Dus in principe zou je het kunnen berekenen .
Bijlagen
4AF73D7D-A1FC-4F5C-ACE1-E72F60933668.jpeg
97283471-27FE-4A5C-A101-1C70885A21E7.jpeg
18A877F7-3BFF-4957-B9B1-625A4D5ABB40.jpeg
B7F96262-A162-42CC-8B08-A36AF19527E5.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.933

Re: Gas of elektrisch koken

Voor de grootte-orde maakt het niet uit. Elektriciteit is 2 à 3 maal zo duur per kWh. Je kunt voor het gemak een kuub gas gelijkstellen aan 10 kWh.

Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Oke dank je . Ik heb alleen 1 probleem kom ik net achter en dat is dat ik de elektrische kookplaat niet meer kan vinden .Die heb ik dus een keer voor de energiecrisis weg gedaan :oops:
Ik zag er eentje staan op marktplaats van 1500 watt voor 10 euro . Nou dat is nog op te brengen voor een proefje , maar ik zal het eerst nog even aan een paar mensen vragen of ze er nog 1 hebben .

Reageer