Gas of elektrisch koken

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3.917

Re: Gas of elektrisch koken

vincentcius schreef: do 21 jul 2022, 23:06 Nou dat is nog op te brengen voor een proefje , maar ik zal het eerst nog even aan een paar mensen vragen of ze er nog 1 hebben .
Ik snap niet zo goed wat je nu met dat proefje wilt te weten komen. Je kunt er de hoeveelheid gas mee bepalen die overenkomt met een kwh elektra, maar dat was al bekend. inclusief rendements verschil ca 7kwh overdracht aan energie naar je pan per m3 gas.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Oke het was ook een simpele vraag die ik eigenlijk beantwoord had willen zien door elektrisch koken is goedkoper of toch nog steeds gas met de huidige prijs .
Ik weet het nog steeds niet .
Ik zag trouwens ook nog deze 1 fase inductie kooplaat voor een zeer redelijk bedrag .
Dat is dacht ik nog energie zuiniger . https://www.coolblue.nl/product/874808/ ... 333ip.html .Ik geloof dat 3 fase nog beter is maar dan ben je nog 850 euro kwijt aan een nieuwe 3 fase groepen kast . Kijk ik vraag jullie advies en ga er vanuit dat jullie meer weten als mij want ik weet het niet .

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Ik snap wel wat je bedoeld Hansh .Jij bedoeld gewoon dat je het meet met gas en daarna in verhouding doorberekent naar elektra . Maar goed per 1 juli is de btw weer gezakt dan is het gas dus weer goedkoper geworden . Het ziet er toch uit als een ingewikkelde rekensom.
Ik las trouwens ook ergens dat het er ook erg vanaf hangt hoe hoog je gasvlam staat .Lager schijnt beter te zijn ook al gaat het koken langzamer .

Berichten: 3.917

Re: Gas of elektrisch koken

vincentcius schreef: vr 22 jul 2022, 02:05
Ik las trouwens ook ergens dat het er ook erg vanaf hangt hoe hoog je gasvlam staat .Lager schijnt beter te zijn ook al gaat het koken langzamer .
dat zou kunnen, maar gaat dan om kleine verschillen in rendement. uiteindelijk gaat het erom hoeveel gas of elektra je nodig hebt om bv 1 liter water van 20 graden aan de kook te brengen. daarvoor heb je aan energie nodig:
W=4.2J/g/grC*1000g*80grC=336kJ
als je die energie levert door verbranding van aardgas dan heb je ter maken met een rendement van ca 75% (kan wat meer of minder zijn afh van je pan, vlamhoogte etc, maar dat zijn bijzaken) met 35MJ/m3 en een rendement van 75% gas heb je dan 0.0128 m3gas nodig (12.8 liter)

voor elektriciteit met bv een waterkoker heb je vrijwel 100% rendement, maar met een inductieplaat verlies je al weer minstens 10-20% door de effeiciency van de elektronica en spoel die daarin zit.
stel dus even dat je een waterkoker neemt: 1kwh=3.6MJ. dus dan heb je nodig aan energie 336kJ/3.6MJ=0.093kwh
het enige wat je dan nog nodig hebt is de variabele kosten per kwh elektra en de kosten per m3 gas.
die getallen zijn lastig te vinden op dit moment, maar ik las getallen van ca 60ct/kwh elektra en 1,75/m3 gas.
dan kom je dus op een verhouding in kosten gas/elektra=(1,75*0.0128)/(0.6*0.093)=0.0224/0.0558=0.401.
dus dan is gas goedkoper dan elektra per eenheid geleverde energie aan je pan.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Dank je voor deze zeer uitgebreide uitleg HansH . Dus jij zegt gas is goedkoper op dit moment . Nu hoop ik eigenlijk dat je ongelijk heb of het iets eerder had geschreven want ik had gisteren bij de mediamarkt een inductie plaat gekocht . Ik dacht eigenlijk altijd dat inductie goedkoper was en efficiënter dan een keramische kookplaat , maar eigenlijk is de keramische kookplaat alleen maar inefficiënter door zijn overbrenging en als het zoals de waterkoker geconstrueerd zou zijn het beter zou zijn . Vreemd dat ze niet zoiets kunnen maken dan .
Ik kwam net op deze site deze verhoudingen tegen en dacht ik vul het in bij energie vergelijk . https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... kookplaat/ De verhouding daar per jaar zijn voor een inductie kookplaat stroom 175 kWH per jaar en voor stroom heb je dan nodig 37 kubieke meter nodig per jaar , zie tabel .

Daarna ben ik naar energie vergelijk gegaan en heb de waarde ingevuld , zie foto .
Vervolgens kreeg ik voor mijn verbruik de beste deal ,zie foto.
Ik vraag me trouwens af of ik een nulletje verkeerd heb gedaan want het bedrag per jaar is wel erg laag maar de verhoudingen blijven het zelfde neem ik aan .
Maar goed de beste deal zie foto gaf precies het zelfde bedrag aan voor stroom of gas .
Bijlagen
ECAFF7C7-4F22-4AFD-8799-ADEC0E38FAC3.png
08563DD8-E15F-4D55-9690-32BCCFAEA559.png
F8AACEFD-8D04-4646-AFCC-A1C9280D26BF.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Gas of elektrisch koken

vincentcius schreef: za 23 jul 2022, 13:26 Dus jij zegt gas is goedkoper op dit moment .
Dat is het altijd geweest.
Om elektriciteit te maken wordt (ook) gas gebruikt, maar het rendement ligt onder de 50%.
vincentcius schreef: za 23 jul 2022, 13:26 https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... kookplaat/ De verhouding daar per jaar zijn voor een inductie kookplaat stroom 175 kWH per jaar en voor stroom heb je dan nodig 37 kubieke meter nodig per jaar ,
Een kubieke meter gas is (bijna) 10 kWh, dus gaat er blijkbaar erg veel warmte verloren bij koken op gas. Maar met een energieprijs die voor elektriciteit hoger is dan twee maal die van gas, is koken op gas nog steeds goedkoper.

Berichten: 8

Re: Gas of elektrisch koken

Xilvo schreef: wo 20 jul 2022, 15:28
m.perdeck schreef: wo 20 jul 2022, 14:15 Wie het gasfornuis aansteekt ruikt vaak een scherpe geur. Dit is formaldehyde, een zeer schadelijke stof.
Dat heb ik nog nooit gemerkt. Heb je een bron voor de suggestie dat formaldehyde in mogelijk schadelijke hoeveelheden ontstaat bij het gebruik van aardgas?
https://www.mo.be/nieuws/gasfornuis-hee ... an-gedacht
Hier wordt de formaldehyde uit onvolledige verbranding van gas genoemd. Mijn eigen bron is mijn neus, vroeger met formaline gewerkt en die geur vergeet ik nooit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Gas of elektrisch koken

m.perdeck schreef: za 23 jul 2022, 18:35 Hier wordt de formaldehyde uit onvolledige verbranding van gas genoemd.
Genoemd, ja. Er staat niet dat het in een gevaarlijke concentratie kan ontstaan.

Berichten: 454

Re: Gas of elektrisch koken

Xilvo schreef: za 23 jul 2022, 13:38
vincentcius schreef: za 23 jul 2022, 13:26 Dus jij zegt gas is goedkoper op dit moment .
Dat is het altijd geweest.
Om elektriciteit te maken wordt (ook) gas gebruikt, maar het rendement ligt onder de 50%.
vincentcius schreef: za 23 jul 2022, 13:26 https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... kookplaat/ De verhouding daar per jaar zijn voor een inductie kookplaat stroom 175 kWH per jaar en voor stroom heb je dan nodig 37 kubieke meter nodig per jaar ,
Een kubieke meter gas is (bijna) 10 kWh, dus gaat er blijkbaar erg veel warmte verloren bij koken op gas. Maar met een energieprijs die voor elektriciteit hoger is dan twee maal die van gas, is koken op gas nog steeds goedkoper.
Oke dank je .Ik ga het nog een keer na meten maar voorlopig nog op gas koken dus ;)

Berichten: 8

Re: Gas of elektrisch koken


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Gas of elektrisch koken

m.perdeck schreef: za 23 jul 2022, 21:43 Formaldehyde uit gasfonuis: https://www.mo.be/nieuws/gasfornuis-hee ... an-gedacht
Die link plaatste je al eerder. Er staat nog steeds niet in dat formaldehyde in schadelijke hoeveelheden vrijkomt.

Berichten: 3.917

Re: Gas of elektrisch koken

kan het zijn dat je pannen hebt waarvan de handvaten te heet worden? dan komt er ook formaldehyde vrij

Reageer