Opamp lm324

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

In de meeste gevallen wordt een symmetrische voeding toegepast, bijv +6 en -6 Volt,
Dan is de midden spanning voor pin 3 (+ingang) 0 Volt oftewel meestal (niet altijd) aarde.

Maar als je een niet symmetrische voeding gebruikt, dus 0 en +6 Volt, dan is het midden 3 Volt.

Dit heeft niets met de datasheet te maken, maar alles met hoe een op-amp werkt.

Voltage gain: dat is de openlus versterking als er geen tegen koppeling is. dus als je die 100 k weglaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: zo 07 aug 2022, 18:30 Maar ff voor mijn info, wat word bedoeld met voltage gain: 100,000. In de link die ik heb gebruikt
Dat de op-amp, zonder terugkoppeling (in jouw geval zonder die weerstand van 100 kΩ) een versterking van 100.000 zou hebben. Dat geldt alleen binnen een heel beperkt frequentiegebied.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Ok kan me daar niets van herinneren ( theorie school) , vreemd dat dit niet in t dsheet staat...maar bedankt voor de info

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: zo 07 aug 2022, 19:35 Ok kan me daar niets van herinneren ( theorie school) , vreemd dat dit niet in t dsheet staat...maar bedankt voor de info
In de datasheet staan alleen de eigenschappen van de op-amp, niet de toepassingen of (standaard-)schakelingen.

Berichten: 3.863

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: zo 07 aug 2022, 18:30 Maar ff voor mijn info, wat word bedoeld met voltage gain: 100,000. In de link die ik heb gebruikt?
de voltage gain geeft aan hoeveel keer een spanningsverschil wat je aanbrengt tussen de + en - ingang wordt versterkt aan de uitgang. bv je zet 10uV spanningsverschil tussen + en - ingang en dan komt er 1 volt meer uit de uitgang dan wanneer je er 0 uV op zou zetten. dat lijkt een totaal onbeheersbaar geheel, maar omdat je de opamp terugkoppelt zoals jij doet wordt de spanningsversterking van ingang naar uitgang goed gedefinieerd omdat je aan mag nemen dat de spaning tussen + en - ingang altijd 0 is bij tegenkoppeling. (mits in het toegestane spanningsbereik gehouden tov de positieve en negatieve voedingsspanning)

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Ok nu spanning aangepast: pen 3 , 3 volt vcc nog steeds 6 v. Ik meet nu:
1->2 0v
2 " massa=m -3v
1. ". -3v
3. ". -3v

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Opamp lm324

Dit is erg onduidelijk.

Je kunt het best één punt in de schakeling nul noemen en alle spanningen t.o.v. die nul nemen.

Omdat je een versterker wil maken is het het handigst de nul zo te kiezen dat het signaal evenveel ruimte naar boven als naar beneden heeft.
Punt 3 wordt dan 0 V
De voedingsspanningen worden +3 en -3 V

De nul voor punt 3 kun je maken door twee gelijke weerstanden in serie te zetten tussen de +3 en de -3

Berichten: 3.863

Re: Opamp lm324

Sjaak de Lange schreef: ma 08 aug 2022, 12:09 Ok nu spanning aangepast: pen 3 , 3 volt vcc nog steeds 6 v. Ik meet nu:
1->2 0v
2 " massa=m -3v
1. ". -3v
3. ". -3v
misschien kun je een foto posten van je opstelling zodat we kunnen zien hoe je het hebt aangesloten. communiceren hierover gaat lijkt het niet zo handig.

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Nou valt nog niet mee zon opamp...heb nu op pin 11 de min staan en pin 4, 6 volt, met 2 weerstanden heb ik 3 volt gemaakt en gekoppeld aan pin 3...
Zal wel n foto maken maar dan moet ik mn schakeling ff opkuisen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.901

Re: Opamp lm324

Laat ook het schakelschema zien!

Is het zo maar een experiment of wil je de schakeling daadwerkelijk toepassen? Zo ja, waarvoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Je bent nu volgens mij het volgende aan het maken,

Wellicht dat hier eens aangeeft wat je voor waarden hebt, en wat je meet,

Dit is een standaard schema voor een (sinus) signaal versterker:
Als dat zo is moet op pin 3 de halve voedings spanning staan, als pin 11 aan massa ligt,
en als pin 4 en 11 de zelfde tegengestelde spanning hebben is pin 3 , 0 Volt
OpAmp.png

Berichten: 211

Re: Opamp lm324

Hoi Willem, bedankt ik ga het nog ns nalopen

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Pin 3 is eigenlijk in deze schakeling het instelpunt van de versterker,
daarmee stel je de , uitgangs spanning in op de waarde die je wil,=> in rust als er geen signaal staat op V1

Dat is eigenlijk het eerste wat je moet controleren, en instellen,

Dan kan je V1 aansluiten, maar let op, er staat geen condensator in serie dus de
gelijk spanning wordt ook gelijk mee versterkt. De versterker versterkt elke spannings verschil
tussen Pin 2 en pin3 gelijk met 5 in jouw geval.

Dus een spannings verschil van 1 volt tussen 2 en 3, slaat de uitgang gelijk vast naar max of min.
Het aangeboden signaal op V1 mag voor de goede werking niet groter zijn dan 0,8 Volt.

Berichten: 3.863

Re: Opamp lm324

WillemB schreef: ma 08 aug 2022, 17:41 PDe versterker versterkt elke spannings verschil
tussen Pin 2 en pin3 gelijk met 5 in jouw geval.
ik neem aan dat je bedoelt dat de versterker de spanning aan de ingang met 5 x versterkt de spanning tussen pin 2 en 3 is altijd de uitgangsspanning gedeeld door de open lus versterking dus vrijwel 0. zo kun je ook altijd controleren of de versterker goed werkt. dan moet tussen pin 2 en 3 0 V staan (feitelijk staat daar de offsetspanning die +/- een paar mV kan zijn. dat is het niet ideale gedrag van de opamp)

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Opamp lm324

Inderdaad, dat bedoelde ik, het spannings verschil tussen pin 2 en 3 is vrijwel 0 Volt in deze situatie.
V1 wordt 5 maal versterkt, indien het output bereik het toelaat,
met de weerstand R1 = 20 K en Rf =100 K

Reageer