Nieuw syndroom met gladspierweefseldisfunctie?

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 292

Nieuw syndroom met gladspierweefseldisfunctie?

Dag allen,

Ik wilde graag even jullie mening vragen over het volgende: mijn ervaring is dat migraine, primair Raynaud-fenomeen, Prinzmetal-angina, astma, IBB en slokdarmspasmen (vaak niet allemaal tegelijk, maar in wisselende combinaties) frequent samen voorkomen, zo ook bij een patiënt van me. Aangezien dit allemaal aandoeningen zijn die pathofysiologisch gekenmerkt worden door spamsen van glad spierweefsel, vroeg ik me af of deze niet samen te nemen zijn als syndroom met spasmen van glad spierweefsel als een gemene deler ("systemic smooth-muscle spasm syndrome"). Er worden veel anekdotische casus beschreven, maar niemand die dit ooit opgewaardeerd heeft tot een gekende klinische entiteit.
Ik kan me hierbij een pathofysiologische rol vaststellen voor een te hoge endothelinespiegel (of te hoge endothelinereceptor-gevoeligheid) of een ontregeling van het serotoninemetabolisme. T.a.v. dat laatste is bijvoorbeeld bekend dat 5-HT-agonisten bij migraine, zoals sumatriptan, Prinzmetal-angina, slokdarmspasmen en Raynaud-fenomeen kunnen uitlokken en dat -in tegenstelling tot wat eerder gedacht werd- migraine zelf ook gekenmerkt wordt door hoge serotoninespiegels (e.g., M. Deen et al., 2018). Bij mijn patiënt worden overigens geen 5-HT-agonisten gebruikt.
Wat denken jullie?

H. gr.
Philip Voets

Reageer