Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

Ik ben voor een kunstproject op zoek naar een manier om bloed na te bootsen. Een aantal liter rode vloeistof wordt zichtbaar bewaard. Echter is het nu zo dat water met een rode kleurstof helaas scheidt. En dus niet werkt.

Mijn vraag:
Is er een mogelijkheid om rode vloeistof te creëren zonder dat deze scheidt. En welke manier is dat?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

JPT schreef: wo 07 sep 2022, 14:27 Ik ben voor een kunstproject op zoek naar een manier om bloed na te bootsen. Een aantal liter rode vloeistof wordt zichtbaar bewaard. Echter is het nu zo dat water met een rode kleurstof helaas scheidt. En dus niet werkt.

Mijn vraag:
Is er een mogelijkheid om rode vloeistof te creëren zonder dat deze scheidt. En welke manier is dat?

Alvast bedankt!
Er zijn allerlei rode kleurstoffen en sommige daarvan lossen goed op in water, of anders gezegd, zouden zeker niet moeten scheiden. Het kan dus een kwestie zijn van een andere kleurstof gebruiken. Wat gebruik je nu precies?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

We hebben in eerste instantie gewoon nepbloed gebruikt. Gewoon uit de feestwinkel. Ik vermoed dat dit gewoon op basis van water en rode kleurstof is.

Berichten: 3.917

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

als het een kwestie is van polair en apolaire stoffen dan kan een emulgator wel helpen.

Berichten: 859

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

vertel eens wat meer.

Wordt de vloeistof aan licht en/of lucht blootgesteld?
Mag het water dun zijn of moet de viscositeit ook op bloed lijken?
komen er mensen mee in aanraking of komt het in het milieu terecht?
hoe lang draait het zonder onderhoud (nooit is heel erg lang)

Berichten: 3

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

@HansH Hebben we helaas te weinig verstand van. Maar als het water en kleurstof betreft wat voor emulgator zou u dan voorstellen?

@boertje125 We willen aantonen hoeveel bloed een mens bevat. En we willen dit zo goed mogelijk als kan nabootsen.
In het project wordt het als blok getoond.

We denken zelf dat we dit in een transparant gesloten blok gaan plaatsen. Maar misschien kan het wel zo gestold worden dat het gewoon een eigen 'blokvorm' wordt. Dat is wellicht veel interessanter.

Het komt, nadat dit gemaakt is, niet in aanraking met het milieu. Als het gestold (misschien een mogelijkheid) is dan kan het zijn dat mensen het nog aanraken. In een transparante bak zal dit niet gebeuren. Het zou een blijvend kunstproject zijn dus het moet toch best lang goed blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

Als je het gaat binden (bijvoorbeeld met gelatine) hoef je je over uitzakken geen zorgen te maken.
De beste oplossing is om een wateroplosbare kleurstof te gebruiken. Zoek bijvoorbeeld een rode inkt op waterbasis. Een voedingskleurstof kan ook al prima werken. Of anders bietensap of rodekoolsap. In het laatste geval moet je het wat aanzuren om een rode kleur te krijgen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.917

Re: Vloeistof die kleurstof niet/nooit scheidt

JPT schreef: ma 12 sep 2022, 19:49 @HansH Hebben we helaas te weinig verstand van. Maar als het water en kleurstof betreft wat voor emulgator zou u dan voorstellen?
water met rode kleurstof zou ip zich al goed moeten mengen dus heb je geen emulgator nodig. misschien kun je eens een foto posten met wat je nu precies bedoelt met dat het water en de kleurstof scheidt?

Reageer