Bepaling van de concentratie van een Mohr's zout

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Bepaling van de concentratie van een Mohr's zout

Wij hebben een Fe2+-concentratie in een Mohr's zoutoplossing bepaald door middel van een potentiometrische titratie.

Hiervoor hebben we een buret gebruikt met 0,02 M KMnO4.

We hebben ook gebruik gemaakt van 2 bekerglazen, waarvan eentje gevuld met een 0,1 M CuSO4-oplossing van 50 ml en eentje gevuld met 10,0 ml van een oplossing van Mohr's zout. Aan het bekerglas met de 10,0 ml van een oplossing van Mohr's zout hebben we 3 ml verdund zwavelzuur toegevoegd en daarna hebben we demiwater toegevoegd aan dit bekerglas tot ca. 40 ml.

Na het plaatsen van de bekerglazen op een roermagneet met een koperelektrode in het eerste bekerglas en een koolstofelektrode in het tweede bekerglas hebben we de beide elektroden verbonden met een millivoltmeter en de oplossingen in de bekerglazen hebben we verbonden met een zoutbrug.

Hierna hebben wij telkens onder voortdurend roeren de KMnO4-oplossing toegevoegd aan het bekerglas met Mohr's zout en na elke 1,0 ml de bronspanning afgelezen. Na 9 ml te hebben toegevoegd zijn we verder gegaan in stapjes van 2,0 ml.

Aan het einde van de proef hebben we het aantal ml KMnO4 bepaald dat is toegevoegd als de oplossing in het bekerglas blijvend lichtroze kleurt.

We hebben de volgende vragen gekregen bij de proef:

A. Zet de gemeten waarden van Vbron in een grafiek uit tegen het volume toegevoegd KMnO4.

B. Lees af waar de verandering van Vbron, maximaal is en bepaal daaruit het eindpunt van de titratie. Vergelijk de waarde met het visueel bepaalde eindpunt.

C. Geef de vergelijking van de optredende reactie en bereken [Fe2+] in de oorspronkelijke Mohr's zoutoplossing.

D. Bereken hoeveel gram Fe(NH4)2(SO4)2x6H2O deze oplossing per liter bevat.

E. Verklaar aan de hand van de deeltjes voor en na de reactie het verloop van de grafiek.

De antwoorden die wij hebben zijn de volgende:

A. We hebben een grafiek van Vbron tegen de hoeveelheid KMnO4. De Vbron neemt geleidelijk aan toe tot 10,2 ml KMnO4 en dan schiet de grafiek omhoog.

B. De verandering van Vbron is maximaal bij 10,2 ml. We weten niet hoe we het eindepunt en het visuele eindpunt van de titratie moeten bepalen.

C. Ox: MnO4- + 8H+ + 5 e- --> Mn2+ + 4 H2O

Red: Fe2+ --> Fe3+ + e-

Totaal: MnO4- + 8H+ 5 Fe2+ --> Mn2+ + 4 H2O + 5 Fe3+

Dit geeft 10,2 ml x 0,02 M = 0,204 mmol KMnO4

MnO4-:Fe2+ = 1:5, dus 1,02 mmol Fe2+

1,02 mmol/10,2 ml = 0,1 M Fe2+

D. Wist ik niet.

E. Wist ik niet.

Kloppen de gegeven antwoorden en kan iemand ons helpen met vraag B, D en E?

Berichten: 61

Re: Bepaling van de concentratie van een Mohr's zout

D: Een typ is dit: voor 1 mol mohr's zout te maken heb je 1 mol ijzer nodig, dus je kan er vanuit gaan dat de hoeveelheid mol van Fe2+ gelijk is aan de hoeveelheid mol van het mohr's zout, hieruit kan je dan de massa bepalen.
 
E: Hier kan ik je niet echt helpen, kan je misschien een afbeelding van de grafiek laten zien, misschien komt het dan terug naar boven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling van de concentratie van een Mohr's zout

Vooraf: mag ik aannemen dat je per keer eerst 1ml KMnO4 toevoegde en daarna 0,2 mL in plaats van 2 mL. Dit laatste zou wel erg onnauwkeurig zijn.
 
Bij b. Het eindpunt is daar waar de stijging van de curve maximaal is. Je leest dan het bijbehorende volume af op de x-as. Het visuele eindpunt is daar waar, je schrijft het zelf, de kleur licht roze blijft. Als het goed is komt dit overeen.
 
bij c. De rv. klopt.
 
bij d. 1,02 mmol Fe2+  is juist, maar het volume van het monster is niet 10,2 mL. Wat is dan wel het volume van het getitreerde monster? Kijk daar nog eens naar. En daarna kun je het per liter uitrekenen.
 
bij e. Ben je bekend met de wet van Nernst?

Berichten: 1

Re: Bepaling van de concentratie van een Mohr's zout

een hele late reactie, maar ik hoop op een antwoord. ik kan niet komen achter wat dan wel het goede volume moet zijn van het monster. wat is dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling van de concentratie van een Mohr's zout

Dit lees ik in het begin van de tekst.
scheikundetroubles schreef: do 13 apr 2017, 10:29
.... ook gebruik gemaakt van 2 bekerglazen, waarvan eentje gevuld met een 0,1 M CuSO4-oplossing van 50 ml en eentje gevuld met 10,0 ml van een oplossing van Mohr's zout. Aan het bekerglas met de 10,0 ml van een oplossing van Mohr's zout hebben we ....
10,0 ml monster dus.

Reageer