Groei bacteriën op alle platen gelijk, zelfs na verdunning.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Groei bacteriën op alle platen gelijk, zelfs na verdunning.

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag, wat betreft het volgende:
Een van mijn collega's heeft recentelijk een kiemgetalbepaling uitgevoerd voor e. coli en s. aureus. Beide bacteriën zijn op bouillon agar platen gezet, met de verdunningen 10^-5 t/m 10^-12.
Nadat deze platen 24 uur bij 37 graden hebben gestaan, kwamen wij erachter dat de groei op alle platen gelijk is. Het lijkt alsof er helemaal geen verdunningsreeks is uitgevoerd.
Nu heb ik zelf deze kiemgetalbepaling ook uitgevoerd, en ook ik krijg precies hetzelfde resultaat, terwijl dit naar mijn idee niet zou moeten kunnen.

Is er iemand die mij toevallig uit kan leggen waardoor dit kan komen?
(Alle materialen die we gebruikt hebben waren steriel en vers gemaakt, en er zijn ook geen besmettingen aangetroffen op de platen.)

Alvast heel erg bedankt!

Berichten: 3.909

Re: Groei bacteriën op alle platen gelijk, zelfs na verdunning.

stijntjuhv schreef: di 18 okt 2022, 11:28

Is er iemand die mij toevallig uit kan leggen waardoor dit kan komen?
(Alle materialen die we gebruikt hebben waren steriel en vers gemaakt, en er zijn ook geen besmettingen aangetroffen op de platen.)

Alvast heel erg bedankt!
ik heb welliswaar geen ervaring met e. coli en s. aureus maar wel met opkweken van bier gisten op agar.
kan het zijn dat de groei is verzadigd dus niet verder door kon groeien door voedselgebrek? dan komt er allemaal hetzelfde uit. Dat zou je kunnen testen door om de paar uur te kijken hoe de groei verloopt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Groei bacteriën op alle platen gelijk, zelfs na verdunning.

wat waren de getallen op de platen?
waren ze afleesbaar?

Een overgroeide plaat bij 10-12 aan Staph. aureus, dan vraag ik mij af wat voor monster je hebt ingezet.

Reageer