Benaming even en oneven

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Benaming even en oneven

..ehhh Hoe komen de even (en de oneven) getallen aan hun naam?
Ofwel waarom worden ze 'even' genoemd, en niet -bijvoorbeeld- siest getallen, om maar een onbestaand woord te verzinnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 287

Re: Benaming even en oneven

Volgens mij kan je even getallen altijd door twee delen en komt er precies de helft van het getal uit, en bij oneven getallen blijft er altijd een 0,5 achter de komma als je het deelt door twee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.964

Re: Benaming even en oneven

Ik weet het niet maar het zou er mee te maken kunnen hebben dat even getallen in gelijke, even grote, delen (hele getallen) op te delen zijn.

"Even" kom je vaker tegen in de betekenis van gelijk, zoals bijvoorbeeld in "evenwicht".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Benaming even en oneven

Als je getallen opvat als aantallen dan gaat even/oneven over de eigenschap of het mogelijk is om het aantal in twee gelijke groepen te verdelen.

Opvallend aan de namen even/oneven is dat oneven minderwaardig klinkt aan even: even getallen hebben de eigenschap, oneven getallen niet. Even is normaal, oneven is gebrekkig. Dat is ook in andere talen zo, bijvoorbeeld in het Engels: even/odd, Frans pair/impair, en het was al zo in het Latijn: par/impar.

Op de website originsofmathematics.com staat een historisch stukje over even/oneven. Euclides maakte al het onderscheid tussen even en oneven. De Grieken beschouwden even als vrouwelijk en oneven als mannelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Benaming even en oneven

Interessante benaderingen!
Mijn zoektochtje bracht me niet verder dan dat even is ontstaan uit effen, vlak, gelijk.
En dat wanneer een aantal dingen (één groep) verdeeld is in twee groepen, beide groepen dezelfde grootte of dezelfde hoogte hebben, wanneer je ze zou stapelen. Dat ze dezelfde hoogte hebben of vlak zijn, effen.
In andere talen zie je inderdaad iets als pair (en impair) wat wijst naar paren maken. Blijft er iets over, dan is dat vreemd, odd, of niet-pair: impair.

Reageer