[scheikunde] Neerslag voorspellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

[scheikunde] Neerslag voorspellen

Zover ik weet kan je een neerslag voorspellen met behulp van tabel 45A uit Binas.
Nu heb ik de volgende neerslagreactie:

\(Na_2 CrO_4 \: (aq) + Pb(NO_3)_2 \: (aq)\rightarrow \: ?\)

De volgende stap is om de ionen te verwisselen om te kijken of er een neerslag optreedt:

\(Na_2 CrO_4 \: (aq) + Pb(NO_3)_2 \: (aq)\rightarrow \: NaNO_3 \: (aq) + PbCrO_4 \: (s)\)

Nu ontstaat er tussen de ionen van de stof \(PbCrO_4\) een neerslag. Maar deze combinatie
wordt niet weergegeven in tabel 45A. Moet ik nog rekening houden met andere richtlijnen?
Of moet ik bepaalde dingen uit mijn hoofd leren?

Of betekent het dat als er een combinatie niet in de tabel vermeld staat dat dit altijd een combinatie is die slecht oplosbaar is waardoor er dus een neerslag ontstaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

In tabel 45A staan een aantal goed oplosbare en slecht oplosbare zouten. Dit zijn de zouten die belangrijk gevonden worden voor het onderwijs maar er bestaan natuurlijk veel meer zouten.
Of je dingen uit het hoofd moet leren bepaalt de docent, dat kan een buitenstaander niet weten.

Maar kijk eens bij tabel 46 daar staan een aantal (niet alle) zeer slecht oplosbare zouten met hun oplosbaarheidsproduct.
Mocht je nog niet zo ver zijn: het oplosbaarheidsproduct, de naam zegt het al, zegt iets over de oplosbaarheid.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

Ah ja, tabel 46 is wel een goede tip! Ik had zelf een methode verzonnen die tot nu toe werkte. Ik weet alleen niet of dat altijd juist is. Zo kwam ik er achter dat als een zout de elementen Sr, Ba, Ag, Hg of Pb bevat, dat er dan altijd een neerslag plaats zal vinden in een waterige oplossing. Dat is juist toch?

Ik zie nu ook dat deze elementen in tabel 46 ook veel terugkomen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

Justin92 schreef: vr 04 nov 2022, 13:01 ......als een zout de elementen Sr, Ba, Ag, Hg of Pb bevat, dat er dan altijd een neerslag plaats zal vinden in een waterige oplossing. Dat is juist toch?
Nee, dat is niet juist. In tabel 45A kun je al vinden dat er van Ba, Ag, Hg en Pb twee of meer goed oplosbare zouten bestaan.
En voor Sr, even googlen, is om te beginnen SrCl2 goed oplosbaar en er zijn nog wel meer strontium zouten die goed oplosbaar zijn. Google zelf maar eens.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

Ja sorry ik ben niet duidelijk. Ik bedoelde dat als er stoffen zijn die niet in tabel 45 voorkomen, maar een zout dan wel 1 van die elementen heeft, dat dan zo'n zout meestal een neerslag geeft. Het boek Chemistry van McMurry laat deze richtlijnen zien:
Screenshot 2022-11-04 at 18.54.17.png

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

Justin92 schreef: vr 04 nov 2022, 18:56 .... stoffen zijn die niet in tabel 45 voorkomen, maar een zout dan wel 1 van die elementen heeft, dat dan zo'n zout meestal een neerslag geeft.
Nee dat mag je niet stellen. Tabel 45A geeft alleen informatie over zouten waarvan zowel het anion als het kation in de tabel staan.

Voorbeeld: mangaan(II)sulfaat.
Mangaan(II) staat niet in de tabel maar sulfaat wel. Dit zout kun je dus niet in de tabel vinden en weet je op grond van deze tabel ook niet of het oplost in water.

Wel kun je dan naar de oplosbaarheidsregels uit je boek kijken. En kun je dan daarmee nagaan of mangaan(II)sulfaat zal oplossen?

Berichten: 23

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

ja, \(MnSO_4\) is oplosbaar, omdat de zout een sulfaatanion \(SO_4\) bevat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

Klopt en dat Mn2+ niet bij de uitzonderingen staat.

Dit is dus een voorbeeld van een zout dat niet in tabel 45A staat en toch goed oplosbaar is. En zo zijn er meer.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Neerslag voorspellen

Justin92 schreef: vr 04 nov 2022, 01:41 Zover ik weet kan je een neerslag voorspellen met behulp van tabel 45A uit Binas.
Nu heb ik de volgende neerslagreactie:

\(Na_2 CrO_4 \: (aq) + Pb(NO_3)_2 \: (aq)\rightarrow \: ?\)

De volgende stap is om de ionen te verwisselen om te kijken of er een neerslag optreedt:

\(Na_2 CrO_4 \: (aq) + Pb(NO_3)_2 \: (aq)\rightarrow \: NaNO_3 \: (aq) + PbCrO_4 \: (s)\)

Nu ontstaat er tussen de ionen van de stof \(PbCrO_4\) een neerslag. Maar deze combinatie
wordt niet weergegeven in tabel 45A. Moet ik nog rekening houden met andere richtlijnen?
Of moet ik bepaalde dingen uit mijn hoofd leren?

Of betekent het dat als er een combinatie niet in de tabel vermeld staat dat dit altijd een combinatie is die slecht oplosbaar is waardoor er dus een neerslag ontstaat?
Let op je manier van opgeloste zouten noteren.
Op de middelbare school noteren we bij het vak scheikunde de ionen van een zout in een oplossing los en met hun lading, bij de neerslag komen alleen de deelnemende ionen in de vergelijking:
Pb2+ (aq) + CrO42- (aq) -> PbCrO4 (s)

Reageer