Psychofarmaca voor psychologen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Psychofarmaca voor psychologen

Nu je er mogelijke wettelijke problemen bij betrekt: in België zou een regeling waarbij psychologen medicatie mogen voorschrijven nog een pak minder eenvoudig te regelen zijn dan in Nederland. Onder strikte interpretatie van KB 78 zijn psychologen onwettige uitvoerders van de geneeskunde (zelfs zonder medicatie te schrijven).
Klopt jammer genoeg wel. Blijkbaar iets waar de Orde van geneesheren mee verantwoordelijk voor is (heb ik me toch laten vertellen). In de praktijk blijkt het gelukkig dode letter te zijn, maar het wordt sowieso tijd dat er toch wat gesleuteld wordt aan die wetgeving. En zeker ook aan de wetgeving rond psychotherapie, aangezien in België iedereen zich zomaar psychotherapeut mag noemen. Ook hier zou het vooral weer samengaan met discussies over of een huisarts dan nog mensen met een mentale stoornis zou mogen begeleiden als de wet psychotherapie enkel zou voorbehouden voor psychotherapeuten. Ik denk dat een huisarts wel een aantal van die personen kan helpen begeleiden en, bij lichtere problemen, zal dit mogelijks voldoende zijn. Maar de opleiding van een (huis)arts is heel wat anders dan een opleiding tot psycholoog/ psychotherapeut en ze hebben dan ook elk hun eigen deskundigheden, de ene op medisch-biologisch gebied, de ander op psychologisch-neurobiologisch gebied. En ietwat ernstiger problemen worden dan ook best aangepakt door een psycholoog/ therapeut en niet door een huisarts.
Veel psychologen staan overigens wel wat skeptischer tegenover medicatie dan psychiaters... Ik vraag me af wat voor (if any) gevolgen dat zou hebben voor het in de praktijk brengen van dit idee.
Los van het feit dat ik de meerwaarde zeker zie van medicatie, vind ik het eigenlijk wel een goede zaak dat psychologen sceptischer staan tegenover medicatie. En de vraag die je jou stelt, vind ik een heel terechte vraag. Het zou ook zonde zijn mocht een psycholoog dan z'n 'zwaartepunt' verschuiven naar het voorschrijven van medicatie ipv. zoals het nu is, het bieden van psychotherapie. Het zou alvast veel makkelijker geld in het laatje brengen, al ga ik ervan uit dat dit voor de meesten (die hun job ook correct willen uitvoeren) zeker niet de doorslag zou geven.
...je hoort enkel positieve resultaten. De klinisch psychologen zullen hiermee hun medicijnexpertise vooral gebruiken om de medicatie terug te dringen. De meerderheid van de deskundigen (uitgezonderd de psychiaters) steunen het voorschrijfrecht.
Wel, ik denk dat ik met argusogen (en wat achterdocht) de evolutie daarover in Nederland zal volgen. En als blijkt dat het systeem uiteindelijk toch z'n vruchten zou afwerpen, zoals je het hier beschrijft, dan zal ik m'n mening daar zeker over aanpassen... ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Psychofarmaca voor psychologen

Klopt jammer genoeg wel. Blijkbaar iets waar de Orde van geneesheren mee verantwoordelijk voor is (heb ik me toch laten vertellen). In de praktijk blijkt het gelukkig dode letter te zijn, maar het wordt sowieso tijd dat er toch wat gesleuteld wordt aan die wetgeving. En zeker ook aan de wetgeving rond psychotherapie, aangezien in België iedereen zich zomaar psychotherapeut mag noemen.
Klopt, als ik het me goed herinner (want het is nogal complexe materie). Een psycholoog die als therapeut werkt zal niet vervolgd worden voor "onwettige uitoefening van de geneeskunde", maar er is geen wettelijk statuut dat regelt wat het beroep inhoudt (en hoe het zich verhoudt tot de andere beroepen in de gezondheidssector). En dus kan daar ook niets over opgenomen worden over psychofarmaca.
Ook hier zou het vooral weer samengaan met discussies over of een huisarts dan nog mensen met een mentale stoornis zou mogen begeleiden als de wet psychotherapie enkel zou voorbehouden voor psychotherapeuten. Ik denk dat een huisarts wel een aantal van die personen kan helpen begeleiden en, bij lichtere problemen, zal dit mogelijks voldoende zijn. Maar de opleiding van een (huis)arts is heel wat anders dan een opleiding tot psycholoog/ psychotherapeut en ze hebben dan ook elk hun eigen deskundigheden, de ene op medisch-biologisch gebied, de ander op psychologisch-neurobiologisch gebied. En ietwat ernstiger problemen worden dan ook best aangepakt door een psycholoog/ therapeut en niet door een huisarts.
Ik heb (uit eerste hand) weet van huisartsen die nogal rap zijn in het schrijven van antidepressiva, in (tenminste) één geval daarbij een alcoholverslaving volledig negerend, met alle lasten vandien voor rekening van de omgeving. Je vraagt je soms inderdaad af of huisartsen wel psychofarmaca zouden mogen schrijven.
Los van het feit dat ik de meerwaarde zeker zie van medicatie, vind ik het eigenlijk wel een goede zaak dat psychologen sceptischer staan tegenover medicatie. En de vraag die je jou stelt, vind ik een heel terechte vraag. Het zou ook zonde zijn mocht een psycholoog dan z'n 'zwaartepunt' verschuiven naar het voorschrijven van medicatie ipv. zoals het nu is, het bieden van psychotherapie. Het zou alvast veel makkelijker geld in het laatje brengen, al ga ik ervan uit dat dit voor de meesten (die hun job ook correct willen uitvoeren) zeker niet de doorslag zou geven.
In het huidige klimaat ligt er al zeer veel nadruk op medicatie. Ik heb de indruk dat er binnen de psychologie-opleidingen vooral nadruk ligt op de werking, en te weinig bijwerkingen e.d. Een verschuiving naar meer medicatie is dus zeker niet uit te sluiten...

Berichten: 1

Re: Psychofarmaca voor psychologen

klinischpsy schreef: do 13 mei 2010, 15:00 De taakgroep is hard bezig om een draagvlak te zoeken en te creëren. Dit zal zowel binnen de eigen beroepsgroep als binnen andere beroepsgroepen gebeuren. vanuit hier zal dan het politiek traject gestart worden. Volgens de verantwoordelijke is het helaas niet mogelijk om te zeggen of het voorschrijfrecht al of niet wettelijk geëffectueerd zal worden in Nederland. In Amerika zien we elk jaar in vele staten weer dat het een complex en tijdrovend proces is. het zal wel in de komend jaren wel gaan blijken. Het NIP is hier hard mee bezig. Er komt binnenkort ook een website over dit project.

Het is zeer duidelijk dat dit een complex en tijdrovend onderwerp is maar ik geloof dat de minister uiteindelijk de nodige wettelijke aanpassingen zal doorvoeren.

Is er inmiddels meer nieuws over deze taakgroep of dit politieke traject? Wat is de website van het door u genoemde project?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.942

Re: Psychofarmaca voor psychologen

@Psychologe
Dit topic is inmiddels meer dan 12 jaar oud. Ik betwijfel of je hier nog antwoord op krijgt.

Reageer