Kalk in leidingwater na zuivering?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Kalk in leidingwater na zuivering?

Het drinkwater (leidingwater) in Nederland is van zeer hoge kwaliteit, een van de beste ter wereld.
In ons water zit van nature het typische kalk. Vooral bij ons in Zuid Limburg schijnt er iets meer kalk in te zitten, vanwege de kalksteen in de bodem (o.a. waar grondwater wordt gewonnen).
Kalk is niet schadelijk voor de gezondheid en hebben we in kleine hoeveelheden nodig.
Wat ik me wél afvraag:
Drinkwater wordt gezuiverd. Als het goed is worden alle chemische/biologische verontreinigingen eruit gehaald (in de ideale situatie).
Hoe kan het dan dat er toch nog zo veel kalk in zit, want dit blijft er dan dus blijkbaar in zitten ondanks de zuivering. Ik vraag me dan ook direct af welke andere stoffen erin blijven zitten die wel schadelijk zijn.
Bovendien, als je alleen al naar de kalk kijkt, us dit best een grote hoeveelheid "bijproduct". Als bij ons een laagje warer op de zwarte tegels heeft gestaan, zien we de dag daarna een zeer duidelijke kalkaanslag voor zo'n klein laagje water dat is verdampt.

Berichten: 3.917

Re: Kalk in leidingwater na zuivering?

kalk is calcium carbonaat en dat zit opgelost in het water in de vorm van calcium ionen en carbonaat ionen. Gezuiverd drinkwater betekent dat het zodanig wordt aangepast dat bacterien en gistige stoffen onder een bepaalde norm gebracht worden. Maar calcium en carbonaat worden daarmee normaal gesproken niet verlaagd.

Gebruikersavatar
Berichten: 342

Re: Kalk in leidingwater na zuivering?

Het is een heel slecht idee om puur water* (zonder zouten, zoals kalk) te drinken. Dat heeft met de toniciteit te maken. Dat is een maat voor hoeveel water een middel onttrekt of toevoegt aan een naastgelegen oplossing die gescheiden is door een membraan. Als je puur water langs een cel laat lopen zal de cel water opnemen totdat deze openbarst. Als dit met te veel cellen gebeurt overleef je dat niet...

*)Ik bedoel dus alleen H2O en verder niks.

Berichten: 3.917

Re: Kalk in leidingwater na zuivering?

irArjan schreef: vr 18 nov 2022, 12:39 Als je puur water langs een cel laat lopen zal de cel water opnemen totdat deze openbarst. Als dit met te veel cellen gebeurt overleef je dat niet...

*)Ik bedoel dus alleen H2O en verder niks.
maar dat pure water zou dan in je maag al vermengd worden met de vele ionen die daar rondzwermen. die ionen worden voornamelijk aangevuld via alles wat in ons voedsel zit. dus de vraag is in hoeverre dat in de praktijk nog een probleem kan zijn. althans ik snap dat niet dus misschien kan iemand dat uitleggen.

Berichten: 3.917

Re: Kalk in leidingwater na zuivering?

er zijn ook mensen met een reverse osmose installatie in de waterleiding. die haalt ook bijna alles eruit. goed voor de wasmachine en waterkoker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Kalk in leidingwater na zuivering?

irArjan schreef: vr 18 nov 2022, 12:39 Het is een heel slecht idee om puur water* (zonder zouten, zoals kalk) te drinken. Dat heeft met de toniciteit te maken. Dat is een maat voor hoeveel water een middel onttrekt of toevoegt aan een naastgelegen oplossing die gescheiden is door een membraan. Als je puur water langs een cel laat lopen zal de cel water opnemen totdat deze openbarst. Als dit met te veel cellen gebeurt overleef je dat niet...

*)Ik bedoel dus alleen H2O en verder niks.
Dat mag wel een fact of the day zijn maar het is vooral een fabel. Je kunt zoveel gedestilleerd of gedemineraliseerd water drinken als je wil. Dat wil zeggen, ervan uitgaand dat je wel ook normaal blijft eten. Maar Het effect op de elektrolyt-concentratie is zo ongeveer 0. En zelfs als je lange tijd niets zou eten, dan zul je van het drinken van veel demiwater niet sneller doodgaan dan van het drinken van veel water.

Dat cellen opzwellen en kunnen barsten als je ze in demiwater legt is niet relevant, want die situatie vertoont geen gelijkenis met het drinken van water. Al was het maar omdat het demiwater bij drinken de maag passeert, waarna het water verre van gedemineraliseerd meer is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 3.917

Re: Kalk in leidingwater na zuivering?

irArjan schreef: vr 18 nov 2022, 12:39 overleef je dat niet...
students at Imperial College London, studying for an MSc in Science Communication or Science Media Production.

communicatie en media dus gericht op sensatie en niet op waarheid. zegt dat niet al genoeg?
Wel zonde dat je opdie manier vooral onwaarheden door de wereld laat rondzingen, want dan rondzingen is internet weer heel sterk ik.

Reageer